Mosty to integralny element życia człowieka


Mosty to integralny element życia człowieka. Zdecydowanie najważniejszą cechą tego rodzaju konstrukcji jest ich funkcjonalność. Czym właściwie jest most? Zgodnie z najprostszą definicją jest to budowla inżynierska, którą wznosi się w celu umożliwienia przekroczenia przeszkody lub stworzenia ciągu komunikacyjnego. Istnieje wiele rodzajów mostów. Ze względu na przeznaczenie można je podzielić na mosty drogowe, kolejowe, wiadukty oraz kładki dla pieszych. Mogą być wykonane z kamienia, żelbetu, stali lub drewna. Rzadziej mosty wykonywane są drogiego aluminium. Mosty można też podzielić ze względu na ich konstrukcję na belkowe, łukowe (rozporowe) i wiszące.

 

Oferta: Program TESTY UPRAWNIENIA BUDOWLANE 2018 w wersji na komputer oraz w wersji na telefon. Dodatkowo każda z wersji posiada PROGRAM EGZAMIN USTNY. Wrażenia osób, które już są po egzaminie na uprawnienia budowlane znajdziesz na podstronie Opinie. Zobacz także jakie przygotowaliśmy promocje do zakupu naszych kluczy licencyjnych.


Większość mostów ma konstrukcję belkową – mają one formę płaskiej struktury, która spina jednym przęsłem oba brzegi rzeki. Końce przęsła opierają się na przyczółkach, których zadaniem jest przenoszenie ciężaru mostu i znajdującego się na nim obciążenia na podłoże. Dużym problemem wynikającym z konstrukcji mostu belkowego jest wyginanie się przęsła pod własnym ciężarem. Proces ten powoduje ściskanie górnej części przęsła i rozciąganie dolnej. Im dłuższe jest przęsło, tym większe siły naprężeń na nie działają. Dlatego często stosowane są dodatkowe filary które podpierają most i zwiększają jego nośność. Inny rodzajem mostu belkowego jest konstrukcja dźwigarowa. W tego rodzaju konstrukcjach przęsło nie jest wykonywane z litej masywnej belki, ale ze stalowej, usztywnionej rury mającej przekrój trapezowy lub prostopadłościenny. Pozwala to na znaczne podwyższenie sprzęgła bez nadmiernego zwiększania jego masy.


Kolejnym rodzajem mostu belkowego jest konstrukcja wspornikowa. Mosty wspornikowa budowane są z dwóch oddzielnych części nazywanych wspornikami. Wynikający z ich kształtu środek ciężkości znajduje się w pobliżu punktów mocowania. Wsporniki są mocowane do brzegów rzeki, natomiast ich końce łączy się ze sobą. W przypadku rzek znacznych szerokościach dodatkowo może być zastosowane krótkie, podwieszane sprzęgło.