Blog

Wzór marmurkowy zdjęcie nr 2
28.09.2021

Nabrzeża na palach

W artykule znajdziesz:

Nabrzeża na palach

Wzór marmurkowy zdjęcie nr 3
Nabrzeża na palach

Nabrzeża na palach, których konstrukcja składa się oprócz ściany szczelnej, podtrzymującej grunt i odgraniczającej go od wody, także i z muru posadowionego na systemie pali, stanowiącym równocześnie zakotwienie ściany. Odmianą nabrzeży na palach, dziś szczególnie często wykonywaną, są nabrzeża płytowe, w których znajduje zastosowanie położona na palach płyta odciążająca ścianę szczelną (program uprawnienia budowlane na komputer).
Nabrzeża na palach nazywane również bywają nabrzeżami na rusztach palowych, w dawniejszych bowiem typach mury nadwodne wykonywane były z cegły lub betonu na drewnianym ruszcie założonym u głowic pali.

Dziś nazwa ta jako ogólna wydaje się niewłaściwa, może być stosowana natomiast do tej odmiany nowoczesnych nabrzeży palowych, w których ruszt taki, najczęściej żelbetowy i prefabrykowany, jest stosowany (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Ponadto budowane bywają, dość rzadko zresztą, nabrzeża, które krótko nazwać można nabrzeżami powłokowo-gruntowymi.

Należą do nich:
- nabrzeża o charakterze stalowych grodz kolistych, stanowiących „skorupę” wypełnioną gruntem, nadbudowanych najczęściej żelbetową konstrukcją nadwodną, oraz
- nowoczesne cienkościenne nabrzeża o płaskiej „skorupie” metalowej lub betonowej z zasypem zbrojonym (nazywane również niezbyt ściśle „nabrzeżami z gruntu zbrojonego”). Tc ostatnie nie znalazły jeszcze szerszego zastosowania i realizowane są na razie tylko eksperymentalnie (uprawnienia budowlane).
Nabrzeża pomostowe i pomosty mogą być posadowione: na filarach rozstawionych w pewnych odstępach od siebie oraz na palach rozstawionych mniej więcej równomiernie pod całą budowlą.
Ścisłe rozgraniczenie poszczególnych typów konstrukcji nie zawsze jest możliwe i często napotyka się budowle, stanowiące typ przejściowy, który równie dobrze można zaliczyć do tej, czy do innej grupy.

Założenia projektu

W ramach założeń projektu należy ustalić przede wszystkim głębokość wody przy nabrzeżu lub pomoście (program egzamin ustny).
Istnieje stała tendencja do powiększania wielkości statków i ich pojemności. Tendencja ta stwarza konieczność pogłębiania nabrzeży w portach starszych i budowanie coraz głębszych nabrzeży w portach nowych.

Głębokość nabrzeża wyznacza się, wychodząc z zanurzenia średniego przy pełnym obciążeniu największego spodziewanego przy danym nabrzeżu statku, i dodając do niej pewne rezerwy - na niski stan wody, na zamulanie basenów w okresach paroletnich pomiędzy ich oczyszczaniem, na przechyły i przegłębienia statków, a w większych basenach nawet i na falowanie. Ponadto musi być zapewniona pewna wolna przestrzeń pod stępką statku jako rezerwa „żelazna” (opinie o programie).
Jeszcze do niedawna rezerwy te przyjmowano na podstawie danych z praktyki i wartości ich, podawane np. w podręcznikach, miały charakter bardzo przybliżony i odbiegający nieraz od rzeczywistych potrzeb (segregator aktów prawnych).

Dlatego też równocześnie zalecano wyznaczanie tych rezerw dla każdego portu indywidualnie, w zależności od warunków lokalnych. I tak np. w naszych warunkach, przyjmując zanurzenie średniego z największych statków handlowych, spodziewanych w naszych portach, równe 8,50 m, wyprowadzano dla niego orientacyjną głębokość nabrzeża jako sumę.
Wobec wspomnianej tendencji do wzrostu tonażu statków, takie określanie rezerw głębokości dziś stało się już niewystarczające i próbuje się wyznaczać je za pomocą wzorów teoretycznych lub na podstawie wyników ścisłych obserwacji (promocja 3 w 1).

Trzeba jednak od razu zaznaczyć, że zagadnienie nie jest jeszcze wszechstronnie zbadane i nie można uznać sprawy za definitywnie rozwiązaną.
Ogólnie obecnie dzieli się rezerwę pod stępką na rezerwę: eksploatacyjną re, hydrologiczną rh i nawigacyjną rn. Tym samym głębokość przy nabrzeżu.
Do rezerwy eksploatacyjnej re zalicza się zapas na przegłębienie statku, które może być wzdłużne ATL lub poprzeczne (boczne) AT, i powstaje z reguły wskutek nierównomiernego załadowania albo zbalastowania statku.

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Wzór marmurkowy zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Wzór marmurkowy zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Wzór marmurkowy zdjęcie nr 8 Wzór marmurkowy zdjęcie nr 9 Wzór marmurkowy zdjęcie nr 10
Wzór marmurkowy zdjęcie nr 11
Wzór marmurkowy zdjęcie nr 12 Wzór marmurkowy zdjęcie nr 13 Wzór marmurkowy zdjęcie nr 14
Wzór marmurkowy zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Wzór marmurkowy zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Wzór marmurkowy zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami