Blog
Nieczytelność
W artykule znajdziesz:
Uchylono także myśl o lokalizacji monumentu na silnej osi dawnego pałacu Przychodów i Skarbu, gdyż przy takim usytuowaniu pomnik stałby się zaledwie dodatkiem, dopełnieniem architektury pałacu i nie mógłby odegrać roli ideowo-architektonicznego ośrodka zespołu. Stępiński ujawnił i wydobył inną oś - oś pałacu środkowego, zaznaczoną nie cour d’honneurem, lecz silnym trójkondygnacjowym ryzalitem. Właśnie na tle tego ryzalitu stanął pomnik Dzierżyńskiego uzyskując w ten sposób mocne zaakcentowanie swego znaczenia przez całą architekturę corazziańskiej pierzei placu (program uprawnienia budowlane na komputer).
W odróżnieniu od udanego usytuowania pomnika Dzierżyńskiego projekt przeprowadzenia zabudowy wschodniej strony placu w linii ukośnej względem pierzei corazziańskiej wywołuje poważny sprzeciw. Przy takim ujęciu plac uzyskuje niezdecydowaną, lejowatą formę; tworzy się niejasne wnętrze urbanistyczne, które przestaje być placem, a w swej części południowej jest zbyt szerokie, by odgrywać rolę rozszerzonego odcinka ulicy. Nieczytelność, przypadkowość formy placu przy takim ujęciu potęguje się na skutek zlania z nim przestrzeni z drugiej strony Trasy W-Z, ujętej przez elewację pałacu Mostowskich oraz czoło zabudowy Muranowa. Łączenie się tych przestrzeni pozbawione wszelkich organizujących elementów doprowadza w konsekwencji do poczucia rozpadu miasta i wnętrz miejskich (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Twórca założenia Antoni Corazzi chciał widzieć plac regularnym, prostokątnym, przestronnym, godnym swej monumentalnej zabudowy. Zdawałoby się, że architekci Polski Ludowej powinni podjąć i zrealizować tę ideę na gruncie nowych treści i nowej roli placu w systemie miasta (uprawnienia budowlane).
Plac Teatralny
Plac Teatralny powstaje w latach 1825-1833 wraz z realizacją kolosalnego kompleksu Teatru Wielkiego (arch. Antoni Corazzi). Gmach ten, który sam przez się stanowi znaczny zespól architektoniczny, wnosi w obraz Warszawy nową, wielkomiejską skalę i nowy charakter budowli demokratycznej, przeznaczonej dla ogółu klas posiadających (program egzamin ustny).
Wpływ Teatru Wielkiego na kompozycję i obraz centrum Warszawy staje się tym większy, że kompleks ten wpisuje się organicznie w istniejącą sieć drogową, a nawet adaptuje elementy starych pierzei ulicznych i zabudowy (opinie o programie).
Radykalne przeobrażenia terenów przyszłego placu Teatralnego zaczynają się już w drugim dziesięcioleciu XIX wieku, gdy w okolicy tej zarysowuje się lokalizacja ośrodków życia miejskiego ówczesnej Warszawy. Od r. 1807 dawny pałac Jabłonowskich - dzieło Dominika Merliniego - staje się siedzibą Urzędu Municypalnego powstałego po zniesieniu warszawskich jurydyk. Już w r. 1819 następuje rozbiórka zabudowań Pociejowa - dawnej siedziby Uruskich, dzięki czemu przed gmachem Urzędu Municypalnego wytwarza się niewielki zrazu placyk ograniczony od zachodu istniejącymi zabudowaniami Marywilu, starego zespołu targowego. Jego pierzeję południową kształtuje Aigner wystawiając w tymże roku „Gmach pod Kolumnami", któremu sądzone było wejść z czasem w skład kompleksu teatralnego. Z kolei w r. 1825 zaczyna się rozbiórka Marywilu, który ustąpić ma miejsca zespołowi Teatru Wielkiego (segregator aktów prawnych).
Sam typ i program nowowznoszonej przez Cora- zziego budowli jest znamieniem czasu, jego nowych potrzeb i obyczajów. Zasługą budowniczego było nie tylko doraźne rozwiązanie podjętego zadania, lecz zarazem stworzenie nowego typu układów architektonicznych, których demokratyzm i humanizm pozostaną na długo trwałym dorobkiem, źródłem natchnień i doświadczeń dla architektów Rzeczypospolitej Ludowej. Drogi nowatorstwa architektonicznego autora Teatru Wielkiego są dla nas tym ciekawsze, tym bardziej pouczające, że wybiegają ze splotu nawarstwień dziedzictwa miasta i jego tradycji (promocja 3 w 1). Corazzi dobudowuje główny korpus teatru do zachowanej po wyburzeniu Marywilu oficyny (wzniesionej przez Aignera) i symetrycznie względem głównego wejścia zakłada skrzydło zachodnie o architekturze analogicznej do aignerowskiej. Mamy więc tu do czynienia w ramach jednej budowli z dziełami dwóch architektów, sprzęgniętymi przez późniejszego z nich (Corazziego) w układ całkowicie jednorodny kompozycyjnie.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32