Blog

Przyrost wytrzymałości betonu zdjęcie nr 2
18.01.2023

Nowa struktura terytorialna

W artykule znajdziesz:

Przyrost wytrzymałości betonu zdjęcie nr 3
Nowa struktura terytorialna

Alternatywą jest powstanie poziomu pośredniego pomiędzy gminami a województwami: subregionu (powiatu). Wszystkie poziomy odpowiadać powinny zróżnicowanym formom demokracji przedstawicielskiej oraz zarządzania państwem:

Poziom I - struktura rządowa tworząca podstawy planistyczne dla strategii polityki interregionalnej państwa (program uprawnienia budowlane na komputer);

Poziom II - struktura samorządowo-rządowa prowadząca politykę intrare- gionalną państwa (województwo);

Poziom III - struktura samorządowa prowadząca lokalną politykę rozwoju (gmina) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Mogą pojawić się także inne struktury samorządu terytorialnego, takie jak metropolitarne związki miast: np. Gdańsk, Sopot, Gdynia (uprawnienia budowlane).

Nowa struktura terytorialna PRB powinna spełniać następujące warunki:

  1. struktura terytorialna PRB nawiązująca do modelu Unii Europejskiej (NUTS), co umożliwia procesy dostosowawcze i korzystanie ze środków wspierających restrukturyzację,
  2. władze samorządowe gminne i wojewódzkie posiadają możliwość decyzyjną i silną pozycję finansową umożliwiającą realizację własnych strategii i polityk,
  3. system decyzyjny oparty na głębokiej decentralizacji oraz negocjacyjnej formule rozwiązywania konfliktów przestrzennych pomiędzy państwem, samorządem a inwestorem,
  4. działanie władz wszystkich poziomów opiera się na trwałych i demokratycznych podstawach prawnych kreowanych równoprawnie i niesprzecznie przez wszystkie poziomy: parlament, sejmiki wojewódzkie, rady miast i gmin (program egzamin ustny),
  5. podziały specjalne (np. zarządzanie infrastrukturą techniczną) umożliwiają współdziałanie i są wkomponowane w struktury terytorialne PRB.

Problem ten zostanie zdeterminowany reformą administracyjną Polski. Istotniejszy jest kierunek reformy poziomu regionalnego niż poziomu powiatowego, co wynika także z asymetrii obecnego układu współpracy międzynarodowej, gdzie małe i pozbawione możliwości działania regiony administracyjne PRB nie tworzą rozwojowych form współpracy regionalnej (opinie o programie).

Ewolucja struktur osadniczych

Oddzielny problem stanowią zespoły metropolitalne (np. Gdańsk-Sopot- - Gdynia), które ze względu na funkcje ośrodków centralnych stanowią największe ogniwo zwieńczające system osadniczy Polski. W tym kontekście istotne jest kreowanie sieci bałtyckich ośrodków centralnych nawiązujących do Euro- polis. Gdańsk wraz z jego zespołem metropolitalnym stanowić będzie ogniwo sieci Europolis wokół Bałtyku (Kopenhaga, Sztokholm, Ryga, Helsinki, St. Petersburg) (segregator aktów prawnych).

W Polskim Regionie Bałtyckim będziemy mieli do czynienia z trzema typami struktur osadniczych:

  • typ pierwszy: oparty na aglomeracjach gdańskiej i szczecińskiej realizujących strategie przyspieszonego i zrównoważonego rozwoju, otoczonych regionami zurbanizowanymi o ukształtowanej sieci miast (historyczne siedziby powiatów) i gmin o wysokim poziomie zurbanizowania i znaczącym zatrudnieniu w miastach,
  • typ drugi: miast wykreowanych na stolice obecnych regionów administracyjnych - realizujących strategie zrównoważonego pobudzenia rozwoju,
  • typ trzeci: sieci średnich i małych miast (Środkowe Wybrzeże) oraz gmin ze słabo rozwiniętymi ośrodkami gminnymi, realizujących strategię opanowywania regresu i tworzenia podstaw rozwoju zrównoważonego. Szansą tych ośrodków jest przemysł przetwórstwa spożywczego, także rybnego oraz obsługa ruchu turystycznego opartego na formach agroekoturystyki w obszarach atrakcyjnych przyrodniczo i turystycznie.

Restrukturyzacja systemu osadniczego powinna polegać na harmonizacji rozwoju regionów zurbanizowanych, zwłaszcza w kategoriach jakości życia, w tym głównie jakości środowiska przyrodniczego. Drugim problemem restrukturyzacyjnym będzie powstrzymanie regresu miast średnich i małych w wyniku postępującego bezrobocia, zapaści cywilizacyjnej i utraty walorów lokalizacji nowej aktywności gospodarczej, jak: kreowanie czynników rozwoju opartych na walorach nisko skażonego środowiska i atrakcyjnych krajobrazach otoczenia tych miast (promocja 3 w 1). Trzecim problemem będzie kreowanie nowych czynników miasto- twórczych wobec wygaśnięcia czynnika migracji siły roboczej do rozwijanych, ponad racjonalne potrzeby, państwowych zakładów przemysłowych.

Najnowsze wpisy

19.12.2025
Przyrost wytrzymałości betonu zdjęcie nr 4
Jak sprawdzić, czy zaprojektowany strop spełnia warunki ugięcia – praktyczne i normowe podejście inżynierskie

Sprawdzenie ugięć stropu jest jednym z kluczowych etapów projektowania konstrukcji budowlanych, który ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkowania obiektu, jego…

19.12.2025
Przyrost wytrzymałości betonu zdjęcie nr 5
Dlaczego ściany z bloczków silikatowych są tak wytrzymałe – analiza właściwości i praktyki budowlanej

Ściany z bloczków silikatowych od lat uchodzą za jedne z najbardziej wytrzymałych i trwałych rozwiązań stosowanych w budownictwie mieszkaniowym, przemysłowym…

Przyrost wytrzymałości betonu zdjęcie nr 8 Przyrost wytrzymałości betonu zdjęcie nr 9 Przyrost wytrzymałości betonu zdjęcie nr 10
Przyrost wytrzymałości betonu zdjęcie nr 11
Przyrost wytrzymałości betonu zdjęcie nr 12 Przyrost wytrzymałości betonu zdjęcie nr 13 Przyrost wytrzymałości betonu zdjęcie nr 14
Przyrost wytrzymałości betonu zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Przyrost wytrzymałości betonu zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Przyrost wytrzymałości betonu zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami