Blog

Budujemy autostrady zdjęcie nr 2
18.01.2023

Nowa struktura terytorialna

W artykule znajdziesz:

Budujemy autostrady zdjęcie nr 3
Nowa struktura terytorialna

Alternatywą jest powstanie poziomu pośredniego pomiędzy gminami a województwami: subregionu (powiatu). Wszystkie poziomy odpowiadać powinny zróżnicowanym formom demokracji przedstawicielskiej oraz zarządzania państwem:

Poziom I - struktura rządowa tworząca podstawy planistyczne dla strategii polityki interregionalnej państwa (program uprawnienia budowlane na komputer);

Poziom II - struktura samorządowo-rządowa prowadząca politykę intrare- gionalną państwa (województwo);

Poziom III - struktura samorządowa prowadząca lokalną politykę rozwoju (gmina) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Mogą pojawić się także inne struktury samorządu terytorialnego, takie jak metropolitarne związki miast: np. Gdańsk, Sopot, Gdynia (uprawnienia budowlane).

Nowa struktura terytorialna PRB powinna spełniać następujące warunki:

  1. struktura terytorialna PRB nawiązująca do modelu Unii Europejskiej (NUTS), co umożliwia procesy dostosowawcze i korzystanie ze środków wspierających restrukturyzację,
  2. władze samorządowe gminne i wojewódzkie posiadają możliwość decyzyjną i silną pozycję finansową umożliwiającą realizację własnych strategii i polityk,
  3. system decyzyjny oparty na głębokiej decentralizacji oraz negocjacyjnej formule rozwiązywania konfliktów przestrzennych pomiędzy państwem, samorządem a inwestorem,
  4. działanie władz wszystkich poziomów opiera się na trwałych i demokratycznych podstawach prawnych kreowanych równoprawnie i niesprzecznie przez wszystkie poziomy: parlament, sejmiki wojewódzkie, rady miast i gmin (program egzamin ustny),
  5. podziały specjalne (np. zarządzanie infrastrukturą techniczną) umożliwiają współdziałanie i są wkomponowane w struktury terytorialne PRB.

Problem ten zostanie zdeterminowany reformą administracyjną Polski. Istotniejszy jest kierunek reformy poziomu regionalnego niż poziomu powiatowego, co wynika także z asymetrii obecnego układu współpracy międzynarodowej, gdzie małe i pozbawione możliwości działania regiony administracyjne PRB nie tworzą rozwojowych form współpracy regionalnej (opinie o programie).

Ewolucja struktur osadniczych

Oddzielny problem stanowią zespoły metropolitalne (np. Gdańsk-Sopot- - Gdynia), które ze względu na funkcje ośrodków centralnych stanowią największe ogniwo zwieńczające system osadniczy Polski. W tym kontekście istotne jest kreowanie sieci bałtyckich ośrodków centralnych nawiązujących do Euro- polis. Gdańsk wraz z jego zespołem metropolitalnym stanowić będzie ogniwo sieci Europolis wokół Bałtyku (Kopenhaga, Sztokholm, Ryga, Helsinki, St. Petersburg) (segregator aktów prawnych).

W Polskim Regionie Bałtyckim będziemy mieli do czynienia z trzema typami struktur osadniczych:

  • typ pierwszy: oparty na aglomeracjach gdańskiej i szczecińskiej realizujących strategie przyspieszonego i zrównoważonego rozwoju, otoczonych regionami zurbanizowanymi o ukształtowanej sieci miast (historyczne siedziby powiatów) i gmin o wysokim poziomie zurbanizowania i znaczącym zatrudnieniu w miastach,
  • typ drugi: miast wykreowanych na stolice obecnych regionów administracyjnych - realizujących strategie zrównoważonego pobudzenia rozwoju,
  • typ trzeci: sieci średnich i małych miast (Środkowe Wybrzeże) oraz gmin ze słabo rozwiniętymi ośrodkami gminnymi, realizujących strategię opanowywania regresu i tworzenia podstaw rozwoju zrównoważonego. Szansą tych ośrodków jest przemysł przetwórstwa spożywczego, także rybnego oraz obsługa ruchu turystycznego opartego na formach agroekoturystyki w obszarach atrakcyjnych przyrodniczo i turystycznie.

Restrukturyzacja systemu osadniczego powinna polegać na harmonizacji rozwoju regionów zurbanizowanych, zwłaszcza w kategoriach jakości życia, w tym głównie jakości środowiska przyrodniczego. Drugim problemem restrukturyzacyjnym będzie powstrzymanie regresu miast średnich i małych w wyniku postępującego bezrobocia, zapaści cywilizacyjnej i utraty walorów lokalizacji nowej aktywności gospodarczej, jak: kreowanie czynników rozwoju opartych na walorach nisko skażonego środowiska i atrakcyjnych krajobrazach otoczenia tych miast (promocja 3 w 1). Trzecim problemem będzie kreowanie nowych czynników miasto- twórczych wobec wygaśnięcia czynnika migracji siły roboczej do rozwijanych, ponad racjonalne potrzeby, państwowych zakładów przemysłowych.

Najnowsze wpisy

31.03.2025
Budujemy autostrady zdjęcie nr 4
Co to jest deskowanie i jakie są jego rodzaje?

Deskowanie inaczej szalowanie, to tymczasowa konstrukcja stosowana w budownictwie, która służy do nadawania kształtu mieszance betonowej podczas jej wylewania oraz…

21.03.2025
Budujemy autostrady zdjęcie nr 5
Co to jest instalacja wodociągowa?

Instalacja wodociągowa to system rur, armatury i urządzeń służących do doprowadzania wody do budynków oraz jej rozprowadzania do poszczególnych punktów…

Budujemy autostrady zdjęcie nr 8 Budujemy autostrady zdjęcie nr 9 Budujemy autostrady zdjęcie nr 10
Budujemy autostrady zdjęcie nr 11
Budujemy autostrady zdjęcie nr 12 Budujemy autostrady zdjęcie nr 13 Budujemy autostrady zdjęcie nr 14
Budujemy autostrady zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Budujemy autostrady zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Budujemy autostrady zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami