Blog

Specjalność inżynieryjna mostowa do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń zdjęcie nr 2
18.12.2020

Obciążenia poszczególnych budowli

W artykule znajdziesz:

Obciążenia poszczególnych budowli

Specjalność inżynieryjna mostowa do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń zdjęcie nr 3
Obciążenia poszczególnych budowli

Oprócz klapy przewiduje się w kanałach następujące wyposażenie:
a) komory śluzowe dla wejścia do kanału, mające postać studzienek z drzwiami szczelnymi i klapami szczelnymi lub postać przedsionków z podwójnymi drzwiami szczelnymi, umieszczone między klapami rozwidlenia a wentylatorami,
b) prowadnice żelbetowe na poziomych i pionowych załomach kanału pod kątem od 45° do 90°; liczba, rozstaw i obrys prowadnic ustala projektant części mechaniczno-energetycznej (program uprawnienia budowlane na komputer),
c) kraty stalowe o wysokości nie mniejszej niż 2,0 m oddzielające kanał na całej jego szerokości od szybu, wbetonowane w ramę wlotową kanału,
d) schody stalowe lub żelbetowe z poręczą na ukośnym odcinku kanału,
e) barierę stalową o wysokości 1,1 m na całej szerokości kanału, zabetonowaną między odcinkiem poziomym a ukośnym na wysokości górnego punktu schodów.

Obciążenia poszczególnych budowli powierzchniowego urządzenia wentylacyjnego są zróżnicowane, dlatego należy je rozpatrywać oddzielnie (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Kanały wentylacyjne (lunety). Pierwsza część kanału wentylacyjnego - rama wlotowa - należy właściwie do głowicy szybu i jest połączona monolitycznie z obudową szybu a oddylatowana od pozostałej części kanału. Jej podstawowe obciążenie - to siły wynikające z obciążeń przejętych z przerwanej obudowy szybu (ceglanej, murowanej, z betonitów lub betonowej). Tak więc są to:
f) obciążenia pionowe od głowicy szybu (o wys. ok. 5 m) ponad ramę wlotową i odpowiadające im reakcje rozłożone na długości dolnej rozpory ramy,
g) obciążenie poziome działające zasadniczo w kierunku stycznym do obudowy szybowej, rozkładające się na obciążenia działające w płaszczyźnie ramy i prostopadle do płaszczyzny ramy (uprawnienia budowlane).

Oczywiście ten schemat obciążeń jest tylko orientacyjny, gdyż rama wraz z głowicą szybu stanowi konstrukcyjną całość i powinna być obliczona w fazie ostatecznej jako część powłoki cylindrycznej z otworem. Mimo to podany wyżej sposób wystarcza w praktyce, powodując jedynie pewne przewymiarowanie ramy, której przestrzenność, wynikającą z przenikania nachylonego pod kątem 30° do 45° prostopadłościennego kanału z pionowym walcem szybu, uwzględnia się sprawdzając słupy i rozpory na skręcanie.

Obciążenie montażowe

Podstawowym obciążeniem użytkowym pozostałej części lunety jest ciężar gruntu nad kanałem wraz z obciążeniem na powierzchni i boczne parcie gruntu z uwzględnieniem obciążenia naziomu. W przypadku powiązania konstrukcyjnego lunety z urządzeniami obiegu wozów na zrębie szybu (piwnice zapychaczy) należy przyjąć rzeczywisty ciężar konstrukcji i obudowy żelbetowej (program egzamin ustny).

Jako obciążenie naziomu należy przyjąć największe z trzech możliwych, w zależności od głębokości lunety:
- obciążenie rozłożone od samochodu lub kolejki wąskotorowej,
- siła skupiona tylnej osi samochodu,
- obciążenie montażowe 2000 kG/m2 (opinie o programie).

W żadnym przypadku nie należy przyjmować obciążenia naziomu wg normy obciążeń, tj. 500 kG/m2. Kanał wentylacyjny jest budowlą o długotrwałej żywotności i należy się liczyć ze zmianą funkcji szybu i nadszybia w czasie rozszerzania eksploatacji kopalni.
Obciążenie parciem powietrza z czterech stron od zewnątrz kanału na skutek depresji osiąga praktycznie najwyżej 400 kG/m2 (400 mm słupa wody) i wpływa na wymiarowanie tylko płytkiej części kanału, o małym obciążeniu parciem ziemi i ciężarem nadkładu (segregator aktów prawnych).
Fundament wentylatora i silnika. Fundament ten z reguły przewidziany jest jako wspólny, z uwagi na bezpośrednie połączenie wentylatora i silnika (bez przekładni). Niekiedy budynek silnika obciąża również fundament wentylatora.

Obciążenia należy przyjmować wg obowiązujących norm obciążeń dla budynków przemysłowych z tym, że dla wyciągu jednoszynowego obciążenia należy przyjąć dla całego silnika, tj. przy uwzględnieniu możliwości jego szybkiej wymiany w całości. Obliczenie budynku przeprowadza się wg ogólnie znanych zasad.

Obciążenie ciężarem własnym, oprócz składowej ściskającej w kierunku południkowym dyfuzora (o kształcie odwróconego stożka lub ostrosłupa ściętego), daje składową rozciągającą w kierunku równoleżnikowym (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Specjalność inżynieryjna mostowa do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Specjalność inżynieryjna mostowa do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Specjalność inżynieryjna mostowa do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń zdjęcie nr 8 Specjalność inżynieryjna mostowa do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń zdjęcie nr 9 Specjalność inżynieryjna mostowa do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń zdjęcie nr 10
Specjalność inżynieryjna mostowa do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń zdjęcie nr 11
Specjalność inżynieryjna mostowa do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń zdjęcie nr 12 Specjalność inżynieryjna mostowa do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń zdjęcie nr 13 Specjalność inżynieryjna mostowa do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń zdjęcie nr 14
Specjalność inżynieryjna mostowa do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Specjalność inżynieryjna mostowa do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Specjalność inżynieryjna mostowa do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami