Blog

Ciężar objętościowy zdjęcie nr 2
14.05.2020

Wykonanie robót

W artykule znajdziesz:

Wykonanie robót

Ciężar objętościowy zdjęcie nr 3
Wykonanie robót

Wykopy pod fundamenty obu podpór wykonano koparką, odgradzając doły fundamentowe od rzeki wałem ochronnym. Grzbiet tego wału miał poziom o 2,00 m wyższy od poziomu wód normalnych. Dno wykopu nie przepuszczało wody (program uprawnienia budowlane na komputer). Glina zalegająca w wykopach była tak twarda, że do jej wydobycia trzeba było posługiwać się młotami pneumatycznymi.

Rusztowania pod przęsło ustawiono na dwóch podporach pośrednich, złożonych ze ścian betonowych i opartych na nich jarzm drewnianych. Na tych jarzmach ułożono dwuteowniki NP-32 i 38 w odstępach jednometrowych, a na nich pomost drewniany o odwrotnej strzałce, wyrównując ugięcie pod obciążeniem świeżego betonu. Belki pomostu oparto na belkach stalowych za pośrednictwem klinów drewnianych ściągniętych śrubami dla regulowania poziomu pomostu. Pomost wykonano z dyli o grubości 50 mm, łączonych między sobą na wpusty (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Most betonowano bez przerw w ciągu 5 dni. Ogólna ilość betonu w pomoście wynosiła 1000 m:t. Pomost betonowano z dwóch stron, poczynając od połowy rozpiętości i idąc ku krawędziom. Masę betonową dowożono za pomocą japonek na kładkach drewmianych i wibrowano za pomocą wibratorów iglicowych.

Wytrzymałość betonu po 28 dniach wynosiła średnio 500 kG/cm-.
Po 5 dniach od ukończenia betonowania naciągnięto 20°’o kabli, a po następnych 5 zakończono sprężanie 55%> kabli. Następnie wysunięto kliny spod rusztowania i naciągnięto pozostałe kable. Przed wykonaniem iniekcji jeszcze raz sprawdzono siły w kablach (uprawnienia budowlane).
Analiza statyczna. Wymiarowanie konstrukcji oparto na pomiarach modelowych i na obliczeniach. Model wykonano z pleksiglasu w skali 1 : 50. Badania modelowe miały na celu wyznaczenie następujących danych, trudnych do wyliczenia:
- kierunków i rozkładu momentów głównych,
- rozdziału momentów między poprzecznice podporowe i płytę,
- rozdziału momentów i sił normalnych między zastrzały podpór i płytę,
- ugięć mostu.

Odkształcenia modelu mierzono za pomocą tensometrów oporowych. Zastosowano 90 zwykłych tensometrów i 6 trójkierunkowych. Tensometry trójkierunkowe służyły najpierw do wyznaczenia podstawowych kierunków momentów głównych. Następnie naklejono na modelu tensometry jednokierunkowe równolegle do znalezionych kierunków i wyznaczono wielkości momentów głównych. Pomiary wykonano pod obciążeniem własnym i użytkowym, rozłożonym w środkowym polu płyty w kilku różnych przypadkach (program egzamin ustny).

Sprężenie mostu

Podczas pomiaru wyznaczono też ugięcia płyty i linie wpływu sil i momentów w podporach.
Na podstawie wyników badań modelowych zmniejszono rozpiętości środkowego pola płyty z 35,00 do 32,00 m licząc wzdłuż osi drogi (opinie o programie).
W obliczeniu statycznym, ze względu na małą sztywność zastrzałów podpór, przyjęto przegubowe oparcie płyty. Grubość tych zastrzałów wynosiła 35 cm, a suma ich szerokości 6,50 m.

W obliczeniu uwzględniono następujące obciążenia i oddziaływania:
- ciężar własny,
- sprężenie,
- skurcz i pełzanie,
- obciążenia użytkowe.
- równomierne obniżenie temperatury do - 25°C i równomierne nagrzanie do + 15°C,
- różnice temperatury górnej i dolnej powierzchni płyty ± 5°C,
- różnice osiadania podpór o 2 cm.

Sprężenie mostu ma na celu uniemożliwienie wystąpienia naprężeń rozciągających przy zginaniu oraz zmniejszenie ugięć (segregator aktów prawnych). W moście o tych wymiarach, wykonanym z betonu uzbrojonego, ugięcia płyty wskutek odkształceń sprężystych i plastycznych wynosiłyby w połowie rozpiętości 13 cm. Krzywa trasa kabli równoważy wpływ ciężaru własnego przęsła i zmniejsza ugięcia płyty. Ciężar własny wywołuje w płycie pomostu tylko ściskania, wskutek czego zastrzały podpór mogą mieć bardzo małą sztywność.
Momenty wtórne występujące w płycie wyznaczono za pomocą obliczenia.

Sprężanie. Most sprężono systemem BBRV. Wzdłuż płyty zastosowano 72 kable BF 125 + 4 kable BF 56, w poprzek płyty 57 kabli BF 56. W dziewięciu zastrzałach zewnętrznych zastosowano 4 BF 125 + 2 BF 90 + 3 BF 56, w ośmiu zastrzałach wewnętrznych 40 kabli JF 56 (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Ciężar objętościowy zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Ciężar objętościowy zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Ciężar objętościowy zdjęcie nr 8 Ciężar objętościowy zdjęcie nr 9 Ciężar objętościowy zdjęcie nr 10
Ciężar objętościowy zdjęcie nr 11
Ciężar objętościowy zdjęcie nr 12 Ciężar objętościowy zdjęcie nr 13 Ciężar objętościowy zdjęcie nr 14
Ciężar objętościowy zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Ciężar objętościowy zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Ciężar objętościowy zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami