Blog

Drogi samochodowe zdjęcie nr 2
29.11.2022

Odróżnienie złączy

W artykule znajdziesz:

Drogi samochodowe zdjęcie nr 3
Odróżnienie złączy

Przy obliczaniu nośności i sztywności ściany między stropami schematem elementarnym jest schemat smukłego pręta podpartego przegubowa, obciążonego, z mimośrodami o jednakowym znaku i wielkości. Przejście do tego schematu od innych charakteryzujących się różnymi wielkościami lub znakami mimośrodów, jest stosunkowo łatwe (program uprawnienia budowlane na komputer).

W obliczeniach nośności ściany posługujemy się teorią II rzędu, uwzględniającą wpływ przyrostu ugięcia na stan naprężeń w przekrojach poprzecznych ściany. Pod działaniem siły podłużnej N mimośród początkowy e0 wzrasta o wartość A e. Przyrost ten jest funkcją siły N, charakterystyk geometrycznych (ukształtowania przekroju poprzecznego ściany) określanych przebiegiem zależności oraz stopniem ściany zbrojenia. W bardziej rozbudowanych schematach pracy ściany (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

W złączach zwartych, w których czoła płyt stropowych wsunięte są w głąb złącza co najmniej na 3 cm poza lico ściany, a przekrój betonu wykonywanego „na mokro” zredukowany jest do minimum, obszarem krytycznym jest zwykle górna lub dolna część ściany przyległej do złącza. W złączach rozwartych z szerokim wieńcem wykonywanym na mokro, zwanych niekiedy monolitycznymi, wytrzymałość betonu wieńca jest z reguły mniejsza niż wytrzymałość ściany, w związku z czym zniszczenie złącza następuje zwykle w obszarze stropu (uprawnienia budowlane).

Odróżnienie złączy zwartych i rozwartych wyłącznie na podstawie cech geometrycznych jest sprawą trudną z uwagi na istotny dla tego rozróżnienia wpływ wytrzymałości i odkształcalności betonu ściany, stropu i wieńca (program egzamin ustny).

Warstwy zaprawy

Z badań wynika, że w przeciętnych warunkach, gdy strop z betonu zwykłego wprowadzony jest na głębokość c nie większą niż 0,4/;,., zniszczenie następuje w środkowej części złącza. Przy wartości c większej od 0,4hv zniszczenie następuje najczęściej w przekroju przez ścianę (opinie o programie).

Warstwy zaprawy występujące w złączu mimo mniejszej od betonu wytrzymałości tego materiału nic ulegają zwykle zniszczeniu. Prefabrykaty ścienne i stropowa, między którymi znajduje się zaprawa, ograniczają jej odkształcenia poprzeczne. Przy stosunkowa cieniach spoinach zaprawia w całej swojej objętości (jeżeli pominąć odcinki skrajne) pracuje w stanie przestrzennego ściskania, co powoduje znaczne podwyższenie jej wytrzymałości w stosunku do wytrzymałości przy ściskaniu jednoosiowym.

Zaprawa wypływa natomiast pośrednio na pewne zmniejszenie nośności strefy złącza na skutek osłabiania wytrzymałości betonu ścian w rezultacie poprzecznych naprężeń rozciągających, jakie pojawiają się tam na skutek współpracy z warstwą zaprawy (segregator aktów prawnych).

Sposób oparcia i połączenia stropu w złączu wpływają na jego pracę dwujako: rzutując na sposób przekazywania obciążenia z górnych kondygnacji oraz poprzez lokalną koncentrację naprężeń pojawiających się w wyniku oddziaływania stropu zamocowanego w ścianie. Zauważmy, że budowa wzoru jest analogiczna do budowy, w związku z czym nośność ściany między stropami i nośność złącza można porównywać bezpośrednio przez proste zestawienie wartości.

W początkowym okresie rozwoju prefabrykowanych konstrukcji ściennych wartość określana była empirycznie na podstawie badań wytrzymałościowych makiet fragmentów ścian ze złączem wykonywanych w skali 1:1. W wyniku badań podawane były bądź wprost wartości współczynnika dla danego typu złącza, bądź opracowywane proste wzory określające wartość jako funkcję takich parametrów jak: głębokość oparcia stropów na ścianie, wytrzymałość zaprawy w spoinie poziomej oraz wytrzymałość wieńca i zaprawy. Wzory te ujmowały problemy fenomenologicznie, bez analizy przyczynowej zjawisk (promocja 3 w 1). Brak przesłanek teoretycznych nie pozwalał na szerszą ekstrapolację analityczną wyników badań i przydatność takich wzorów jest w zasadzie ograniczona do zakresu objętego przez określony eksperyment.

Najnowsze wpisy

23.06.2025
Drogi samochodowe zdjęcie nr 4
Sylikat czyli materiał na dom

Bogactwo asortymentu silikatowego wykracza daleko poza standardowe kształtki o wymiarach dostosowanych do najpowszechniej stosowanych grubości ścian. W ofercie producentów znaleźć…

18.06.2025
Drogi samochodowe zdjęcie nr 5
Jak wygląda proces ocieplenia poddasza?

Proces ocieplenia poddasza to wieloetapowe zadanie, które wymaga dokładnego przygotowania i precyzyjnego wykonania, aby zapewnić skuteczną izolację termiczną oraz ochronę…

Drogi samochodowe zdjęcie nr 8 Drogi samochodowe zdjęcie nr 9 Drogi samochodowe zdjęcie nr 10
Drogi samochodowe zdjęcie nr 11
Drogi samochodowe zdjęcie nr 12 Drogi samochodowe zdjęcie nr 13 Drogi samochodowe zdjęcie nr 14
Drogi samochodowe zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Drogi samochodowe zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Drogi samochodowe zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami