Blog
Odzwierciedlenie przejawów życia społecznego
W artykule znajdziesz:
W warunkach istnienia narodów socjalistycznych z ich wszystkimi specyficznymi rysami wierne i konkretne odzwierciedlenie przejawów życia społecznego musi doprowadzić do wytworzenia swoistych, oryginalnych cech w architekturze każdego narodu. Tak więc problem indywidualności narodowej twórczości architektonicznej wynika organicznie z realizmu naszej architektury, forma narodowa jest nieodłącznym warunkiem konkretnego, przedmiotowego wyrażania socjalistycznej treści (program uprawnienia budowlane na komputer).
To organiczne powiązanie problemów socjalistycznej treści i narodowej formy stwierdza Stalin już w r. 1926 formułując je w następującym syntetycznym skrócie:
„Budujemy kulturę proletariacką. To jest zupełnie słuszne. Ale słuszne jest również to, że kultura proletariacka, socjalistyczna w swojej treści, przybiera rozmaite formy i sposoby wyrażenia u rozmaitych narodów wciągniętych do budownictwa socjalistycznego, w zależności od różnic języka, warunków bytu itd. Proletariacka w swojej treści, narodowa w formie - taka jest owa ogólnoludzka kultura, do której zmierza socjalizm" (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
W nowym etapie rozwoju społeczeństwa po rewolucji proletariackiej i utrwaleniu dyktatury proletariatu Stalin rozwinął leninowską naukę o dwóch kulturach wskazując na nową treść hasła kultury narodowej w nowych warunkach. Kultura socjalistyczna i demokratyczna, która w okresie władzy burżuazji istniała jedynie w formie elementów zawsze majoryzowanych przez wsteczną ideologię i kulturę klas panujących, stała się po rewolucji panującą, reprezentującą całokształt twórczości duchowej narodu (uprawnienia budowlane).
Załamanie się nurtów
„Hasło kultury narodowej było hasłem burżuazyjnym, dopóki burżuazja była przy władzy, a konsolidacja narodów odbywała się pod egidą ustroju burżuazyjnego. Hasło kultury narodowej stało się hasłem proletariackim, gdy przy władzy znalazł się proletariat, a konsolidacja narodów zaczęła przebiegać pod egidą Władzy. Podkreślona w ten sposób klasowa istota i dialektyczna jedność obu członów hasła kultury socjalistycznej w treści, narodowej w formie pozwala wyjaśnić wiele nieporozumień wypływających z błędnego nieraz komentowania problemu poszukiwań formy narodowej (program egzamin ustny).
Wiadomo np., że w dziejach architektury polskiej ostatniego 50-lecia hasło narodowej formy powracało kilkakrotnie, poczynając od poszukiwań Stefana Szyllera i Jana Sas- Zubrzyckiego poprzez powszechne aspiracje stworzenia narodowej architektury w pierwszych latach okresu międzywojennego (charakterystycznych przez restytucję „stylu dworkowego“) aż do programu „mocarstwowego" szowinizmu wnoszonego przez pewne koła do architektury ostatniego pięciolecia przedwojennego. Załamanie się tych nurtów jest niekiedy zestawiane z szeregiem niepowodzeń w realizacji hasła architektury narodowej w formie, socjalistycznej w treści po r. 1949, co daje asumpt do szukania wspólnych źródeł fiaska „programu narodowego" w architekturze polskiej ostatniego 50-lecia (opinie o programie).
Tak np. istnieje pogląd, że u źródeł tych niepowodzeń leży fakt apriorycznego postulowania formy narodowej we wszystkich tych nurtach przez określone programy polityczno-kulturalne, natomiast „nigdy i nigdzie nic udało się stworzyć architektury narodowej na zamówienie, nigdy nic powstała ona tam, gdzie o jej stworzeniu najwięcej mówiono“ (segregator aktów prawnych). Wydaje się zaś, że konkretna ocena genezy istoty i warunków rozwoju każdego z wymienionych nurtów wskazuje na różne przyczyny bankructwa jednych, niepowodzeń drugich. Tak więc prąd reprezentowany przez Stefana Szyllera był usiłowaniem odnalezienia „własnego" koryta narodowego w ogólnym programie pozbawionego zasad eklektycznego historyzmu i załamał się wraz z bankructwem całej architektury eklektycznej wobec narastania jej rażącej sprzeczności z nowoczesnymi typami budowli i rozwiązaniami technicznymi (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32