Blog

Postukiwanie młotkiem zdjęcie nr 2
17.02.2023

Ograniczanie elementów współtworzących

W artykule znajdziesz:

Postukiwanie młotkiem zdjęcie nr 3
Ograniczanie elementów współtworzących

Pieczołowicie wystudiowane, budowane z samych niemalże krągłych form, stanowiących wypadkową kształtu mięsistych owoców, są dziełami przemyślanymi, całkowicie dojrzałymi (program uprawnienia budowlane na komputer). Dowodzą przy tym walki Meli Muter o prawo do mówienia własnym głosem. Malarskie sytuacje „rozgrywane” pomiędzy poszczególnymi elementami kompozycji korespondują z banalnym, ale jasnym i bezpretensjonalnie przez nią wyłożonym credo: „W sztuce trzeba być małomównym, nie należy przedstawiać wszystkich szczegółów, a koncentrować się jedynie na rzeczach istotnych.”

Umiejętność koncentracji na rzeczach istotnych stanowi zaletę martwych natur, o których mowa była powyżej. I nie chodzi tu przecież o ilościowe ograniczanie elementów współtworzących przedstawienie, lecz jedynie o takie nimi „gospodarowanie”, aby od razu czytelna była konstrukcja całości. Temu służyć może podniesiony punkt widzenia (bardzo łubiany przez malarkę, często wykorzystywany także w pejzażach), świeżość i soczystość barw - jak na przykład w Martwej naturze z jabłkami z 1918 roku - z wyraźną dominantą kolorystyczną, prowadzenie pędzla ze swobodą, którą daje poczucie trafności podjętej decyzji (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

W efekcie niektóre martwe natury Meli Muter robią wrażenie czystych, klarownych; jest to malarstwo, które niczego nie udaje i niczego sobie nie uzurpuje - ot, parę owoców rozsypanych na stole, opromienionych blaskiem słońca górującego w południe… Wcześniejsze płótna unaoczniają jednak, że do tego celu wiodła droga żmudna i nieprosta, że mozół towarzyszył choćby odrzucaniu konturu czy „udźwięcznianiu” barwy (uprawnienia budowlane).

Wiedząc o tym, jak ważny był dla artystki wybór tematyki, wolno sądzić, iż owych przeobrażeń swojej sztuki dokonywała z ciężkim sercem, wiedziona być może bardziej jakąś zewnętrzną presją niż wewnętrzną potrzebą. Niewątpliwie utalentowana, wyczulona na kolor, najwięcej zdołała jednak artystycznie osiągnąć właśnie w martwych naturach, których swoisty atematyzm - ignorowanie ponurych stron rzeczywistości potocznej - był rodzajem antidotum, bo pozwalał opiewać urodę świata (program egzamin ustny).

Oddane realia

W latach 20 powstało więcej takich prac. Należą do nich na przykład sławiące urok i potęgę natury, uderzające jednoznaczną mocną budową Czerwone skały z Trayas (1921) i Platany z St-Tropez (ok. 1921). W ogóle wydaje się, że ten okres był najpłodniejszy w dzieła artystycznie dopowiedziane. Ale wkrótce pojawiły się w malarstwie olejnym Meli Muter symptomy załamania; zwiastowała je tęsknota do rodzajowości w nieco anachronicznym ujęciu: dbałość o drobiazgowo oddane realia, odmalowane na domiar złego przy użyciu, nieeksponowanej raczej w latach 20.. pełnej palety zszarzałych brązów. W tej konwencji utrzymane są niektóre pejzaże miejskie, jak Barki na kanale St-Martin w Paryżu (ok. 1922) czy Pejzaż z Collioure (ok. 1925) (opinie o programie).

Późniejszą twórczość malarki wystawa uwzględniała w niewielkim stopniu, toteż trudno na tej podstawie cokolwiek o niej powiedzieć. Nie pokazano prac z dwudziestolecia dzielącego lata 1945 i 1965, a przecież po powrocie z Awinionu (gdzie spędziła wojnę) do Paryża, pomiędzy 1948 a 1958 rokiem, Mela Muter miała we Francji liczne wystawy (retrospektywa stu dwudziestu dzieł odbyła się w Paryżu w roku 1953). Czy wtedy nie powstawały nowe obrazy? Bolesław Nawrocki wspomina o chorobie oczu. która uniemożliwiła artystce pracę w latach 60., a także o tym. że po usunięciu katarakty powróciła ona na krótko do malowania, ale informacje te nie stanowią pełnej odpowiedzi na powyższe pytanie (segregator aktów prawnych).

Wciąż zatem nie bardzo można wydawać opinii o tej sztuce. Sformułowane tutaj uwagi są raczej intuicjami; rzeczywistość nie musi ich potwierdzić. Trudno jednak będzie chyba obalić twierdzenie, że malarstwo to, od samego niemal początku kształtowane we Francji, głównie w Paryżu, w nieformalnych (w sensie akademickim artystka uważana jest w ogóle za samouka) kontaktach z międzynarodową Ecole de Paris, należy bardziej do tego właśnie szerokiego obszaru sztuki europejskiej niż do sztuki polskiej (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Postukiwanie młotkiem zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Postukiwanie młotkiem zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Postukiwanie młotkiem zdjęcie nr 8 Postukiwanie młotkiem zdjęcie nr 9 Postukiwanie młotkiem zdjęcie nr 10
Postukiwanie młotkiem zdjęcie nr 11
Postukiwanie młotkiem zdjęcie nr 12 Postukiwanie młotkiem zdjęcie nr 13 Postukiwanie młotkiem zdjęcie nr 14
Postukiwanie młotkiem zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Postukiwanie młotkiem zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Postukiwanie młotkiem zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami