Blog

28.09.2021

Okres fali

W artykule znajdziesz:

Okres fali

Okres fali

Okres fali T największej dopuszczalnej w czasie transportu i stawiania skrzyń nie pokrywał się z okresem kołysań własnych skrzyni Ts, gdyż wówczas może zajść rezonans i znaczny wzrost amplitudy kołysań skrzyni, nawet przy względnie spokojnym morzu. Dla uzyskania większej pewności powinien być spełniony warunek (program uprawnienia budowlane na komputer).
Jeżeli skrzynia ma być transportowana morzem na większą odległość, to trudno wtedy wykluczyć możliwość występowania w czasie tego transportu większych fal, nawet jeżeli na podstawie prognozy hydrologiczno-meteorologicznej fala taka nie jest na czas transportu przewidywana.

Należy w takich wypadkach skrzynię odpowiednio dostosować do transportu, zakładając na wyloty komór odpowiednio mocne pokrywy, które uniemożliwią wdarcie się wody do wnętrza oraz sprawdzić zakres stateczności tak zabezpieczonej skrzyni za pomocą krzywej ramion Reeda (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
W warunkach bałtyckich skrzynia transportowana morzem powinna mieć zapewnioną stateczność jeszcze przy przechyłach dochodzących do 30°.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa skrzyni w czasie holowania na fali, powinna być ona tak holowana, aby linie grzbietowe fal nie były równoległe do jej dłuższego boku.

Pod wpływem siły przenoszonej na skrzynię przez linę holowniczą skrzynia się przechyla, ponieważ działa na nią moment wychylający. Wartość tego momentu nietrudno określić, mnożąc siłę w linie holowniczej H przez ramię jej, mierzone, jak już wspomniano uprzednio, do punktu zaczepienia oporu wody W (uprawnienia budowlane).
Na wodzie stojącej ruch skrzyni może wystąpić w okresie spokoju (bez fali i wiatru) przy najmniejszej nawet wartości siły H. W pierwszej chwili siła ta potrzebna jest jedynie na pokonanie bezwładności skrzyni, potem zaś w miarę wzrostu prędkości holowania (program egzamin ustny).

Moment wychylający

Z chwilą, gdy skrzynia osiągnie swą maksymalną prędkość i dalszy jej ruch stanie się jednostajny, siła H będzie równoważona jedynie oporem wody W. Wtedy to w przybliżeniu, średnio H = W.
W tych warunkach przechył wywołuje moment wychylający M,, = We (opinie o programie). Punkt zaczepienia oporu wody W przyjmuje się w środku ciężkości przekroju zanurzonego.
Siła ta może być przyłożona do skrzyni pod różnym kątem i w różnych punktach. W obliczeniu należy przyjmować jej różne położenia możliwe w czasie holowania skrzyni i w razie potrzeby sprawdzać zarówno stateczność poprzeczną, jak i wzdłużną skrzyni. Mimo bowiem, że w zasadzie każda skrzynia holowana jest z reguły w kierunku osi wzdłużnej lub przekątnej, zdarza się jednak przy zakrętach, że lina holownicza działa czasem nawet pod kątem prostym do tej osi.

Obliczenie skrzyni jest bardzo proste, jeżeli ma się już wykreśloną krzywą Reeda, zarówno z uwagi na stateczność poprzeczną, jak i wzdłużną. Po obliczeniu momentu wychylającego Mh dzielimy go przez Q, otrzymując tym samym ramię wychylające (segregator aktów prawnych). Z krzywej Reeda odszukujemy wartość przechyłu odpowiadającą takiemu samemu ramieniu prostującemu. Jeżeli obawiamy się, że działanie siły holowniczej może być w pewnych warunkach dynamiczne (szarpnięcie), wówczas przyjmujemy, że należy się liczyć z dwa razy większym przechyłem niż wyznaczony z krzywej Reeda. Znając spodziewany przechył, należy stwierdzić, czy skrzynia przechył taki wytrzyma bez niebezpieczeństwa zanurzenia górnej krawędzi jednej ze ścian i bez zaczerpnięcia wody.

Jeżeli warunek ten nie jest spełniony, wówczas należy na wyloty komór założyć szczelne deskowanie na odpowiednią wysokość.
Moment wychylający jest tym mniejszy, im niżej zaczepia lina holownicza (promocja 3 w 1). Dlatego też przy dalszych transportach wskazane jest zaczepiać linę na poziomie wody, ewentualnie przez opasanie nią skrzyni.

Holowanie należy zaczynać od najmniejszej prędkości, powiększając ją stopniowo w miarę holowania, aż do osiągnięcia pewnej stałej prędkości holowania. Przyłożenie do skrzyni od razu dużej siły powoduje gwałtowne szarpnięcia, które są przyczyną dużych przechyłów i naprężeń.

Najnowsze wpisy

30.04.2024
Porady przed egzaminem ustnym na uprawnienia budowlane

Przygotowanie się do egzaminu ustnego na uprawnienia budowlane wymaga - poza koniecznością gruntownego przejrzenia wiadomości i ich przyswojenia - nabycia…

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami