Blog

Adsorpcja chemiczna zdjęcie nr 2
24.04.2021

Organizacja transportu

W artykule znajdziesz:

Organizacja transportu

 

Adsorpcja chemiczna zdjęcie nr 3
Organizacja transportu

Tak prowadzony dziennik po ukończeniu budowy zostaje przekazany inwestorowi, jako załącznik do rachunku ostatecznego.
Księga obmiarów robót (program uprawnienia budowlane na komputer). Uzupełnieniem i załącznikiem do dziennika budowy jest księga obmiarów robót. Do księgi obmiarów wpisuje się obliczenia ilości wykonanych robót, umieszczając w zasadzie na jednej stronie księgi roboty odnoszące się do jednej pozycji kosztorysowej. Ten system znacznie ułatwia opracowanie rachunku za wykonane roboty, którego układ odpowiada układowi przyjętemu w kosztorysie.

Podstawą do obliczeń w księdze obmiarów są rysunki robocze (po naniesieniu ewentualnych zmian, wynikłych w trakcie wykonawstwa). W przypadku gdy posiadane rysunki robocze nie są dostateczną podstawą dla obliczenia ilości wykonanych robót, sporządza się rysunki wykonawcze, które są jak gdyby inwentaryzacją robót już wykonanych (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Szczególnie ważne jest dokładne uchwycenie ilości robót zanikających (np. zbrojenie lub roboty fundamentowe). Podobnie jak w dzienniku budowy, tak i w księdze obmiarów strony są ponumerowane i przewleczone sznurem, którego końce przymocowane są do ostatniej strony pieczęcią lakową.
W niniejszym rozdziale omawiać będziemy metody organizacji robót ziemnych, murowych, betonowych i żelbetowych. Ponieważ w metodach organizacji tych robót zagadnienie transportu i wydajności maszyn transportowych jest zagadnieniem wspólnym, wymaga ono uprzedniego omówienia. Organizacja transportu i wydajność maszyn transportowych

Pod pojęciem transportu w budownictwie rozumie się przemieszczanie wszelkiego rodzaju materiałów, elementów budowlanych i prefabrykatów, przeznaczonych do wbudowania we wznoszonym obiekcie. Przemieszczanie ziemi wydobywanej z wykopów zalicza się również do robót transportowych.
Zagadnienie znaczenia transportu w budownictwie zostało częściowo omówione, omawiającym mechanizację procesów budowlanych (uprawnienia budowlane).
Przejdziemy teraz do omówienia klasyfikacji transportu budowlanego, sposobów obliczania wydajności transportu oraz organizacji robót związanych z transportem.

Według danych statystycznych, dla wybudowania 1 m3 budynku należy przewieźć następujące ilości materiałów oraz ziemi z wykopów:
a) w budownictwie miejskim 1,1-1,3 t;
b) w budownictwie przemysłowym 0,4-0,8 t.
W podanych ilościach ciężar ziemi wynosi 55-h-70% (program egzamin ustny).

Transport budowlany

Procentowo wyższy udział ciężaru ziemi przyjmujemy dla budynków miejskich podpiwniczonych. Odpowiednio niższy udział ciężaru ziemi przyjmujemy dla budynków przemysłowych.
Pracochłonność robót związanych z transportem wynosi na budowie ok. 70% pracochłonności wszystkich wykonywanych prac. W takiej sytuacji transport należy do pierwszoplanowych zagadnień w budownictwie (opinie o programie).

Transport budowlany dzielimy na dwie zasadnicze grupy, w zależności od przeznaczenia jakiemu służy, a mianowicie:
1) transport zewnętrzny - polegający na dostarczaniu na plac budowy materiałów, elementów budowlanych, prefabrykatów, maszyn i narzędzi. Ewentualny dowóz pracowników jest również formą transportu zewnętrznego;
2) transport wewnętrzny polegający na przemieszczaniu w obrębie placu budowy materiałów, elementów budowlanych, prefabrykatów, maszyn i narzędzi.
Transport wewnętrzny dzieli się na:
- transport poziomy,
- transport pionowy,
- transport pochyły (segregator aktów prawnych).

Transport poziomy jest zróżnicowany w zależności od stosowanych środków transportowych:
- transport szynowy normalnotorowy i wąskotorowy;
- transport samochodowy i ciągnikowy;
- transport konny (furmanki, platformy);
- transport ręczny (taczki, wózki, nosiłki).

Transport pionowy i pochyły - to wszelkiego rodzaju dźwigi, a więc:
- żurawie i dźwigi portalowe;
- przenośniki taśmowe i inne;
- pompy do transportu betonu i zapraw.

Transport mechaniczny poziomy, a więc transport szynowy i samochodowy, jak również transport konny, określamy ogólnym mianem transportu dalekiego, bez względu na jego przynależność do grupy transportu zewnętrznego czy wewnętrznego.
Transport pionowy, jak również transport pochyły określamy7 mianem transportu bliskiego (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

02.10.2025
Adsorpcja chemiczna zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków wysokich – wyzwania konstrukcyjne i architektoniczne

Projektowanie budynków wysokich od wielu dekad stanowi jedno z największych wyzwań zarówno dla architektów, jak i konstruktorów, inżynierów instalacji, urbanistów…

02.10.2025
Adsorpcja chemiczna zdjęcie nr 5
Akustyka w projektach architektonicznych – jak zaplanować komfort akustyczny budynku

Akustyka w architekturze jest zagadnieniem, które przez wiele lat traktowane było marginalnie w procesie projektowym, ustępując miejsca kwestiom konstrukcyjnym, energetycznym…

Adsorpcja chemiczna zdjęcie nr 8 Adsorpcja chemiczna zdjęcie nr 9 Adsorpcja chemiczna zdjęcie nr 10
Adsorpcja chemiczna zdjęcie nr 11
Adsorpcja chemiczna zdjęcie nr 12 Adsorpcja chemiczna zdjęcie nr 13 Adsorpcja chemiczna zdjęcie nr 14
Adsorpcja chemiczna zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Adsorpcja chemiczna zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Adsorpcja chemiczna zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami