Blog

04.01.2022

Oświetlenie robót transportowych

W artykule znajdziesz:

Oświetlenie robót transportowych
Oświetlenie robót transportowych

Lina wyciągowa 4, zamocowana jednym końcem na maszcie 7 w punkcie 24. przechodzi przez prawy krążek wózka dźwigowego w dół do zblocza 22 i przez krążki 2/, II oraz zblocze 12 kieruje się na bęben wciągarki wyciągowej (Q = 1,25 T). Dla oświetlenia robót transportowych przerzucony jest ponad głowicami masztów 6 i 7 kabel 5 z reflektorami (program uprawnienia budowlane na komputer).

Jednokrążkowe zblocze 14 u dołu masztu 6 służy jako kierunkowe dla liny nośnej 7, która naciągana jest wciągarką 15, natomiast przez zblocze 12 o trzech krążkach przeprowadzone są liny 2, 3 i 4 do odpowiednich bębnów wciągarki (wciągarek). Do kotwy 23 umocowane są liny 16 i 17, a ich naciąg regulowany jest linami 20 (końce lin 16 i 17), doprowadzonymi do wciągarek kozłowych-ręcznych. Wzajemne położenie względem siebie lin odciągowych 16, 17, 18, 19 oraz 1, 2, 3, 4 widoczne jest z rzutu poziomego (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Lina nośna 1 żurawia powinna w zasadzie mieć przekrój zamknięty, który powstaje w ten sposób, iż warstwa zewnętrzna liny składa się z drutów o specjalnych przekrojach profilowanych, tworzących gładką powierzchnię liny. Liny takie znacznie mniej zużywają się wskutek tarcia obracających się kółek wózka dźwigowego, a specjalny kształt drutów warstwy zewnętrznej utrudnia w znacznym stopniu dostęp wilgoci do wnętrza liny. Wprawdzie giętkość takich lin jest mniejsza niż lin ze zwykłych drutów, jednak nie ma to większego znaczenia dla pracy lin nośnych, a nawet częściowo sprzyja ich pracy (uprawnienia budowlane).

Przy żurawiach linowych o bardziej prostej konstrukcji zamiast liny nośnej o przekroju zamkniętym można zastosować zwykłą linę przeciwzwitą. Wózek dźwigowy składa się z ramy wykonanej z kształtowników i blachy stalowej, kółek tocznych, krążków linowych z hakiem podnośnym (program egzamin ustny). Żurawie linowe (zazwyczaj o udźwigu nie większym niż 5 T) stosowane są do budowy mostów żelbetowych, szczególnie mostów łukowych z jazdą górą przerzuconych nad głębokimi dolinami. W tych warunkach istnieje możność wykonania masztów żurawia linowego o stosunkowo niedużej wysokości, dostawa zaś masy betonowej zarówno do łuków mostu, jak i części jezdnej mostu jest ułatwiona (opinie o programie).

Rozpiętość żurawia

Rozpiętość żurawia uzależniona jest od długości wznoszonego mostu oraz od długości odcinka roboczego służącego do podawania materiałów pod hak zblocza wózka dźwigowego. Podstawową zasadą racjonalnej organizacji pracy urządzeń transportu pionowego i pionowo-poziomego jest nieprzerwana praca tych urządzeń (segregator aktów prawnych).

Aby praca urządzeń transportu pionowego i pionowo-poziomego mogła się odbywać w sposób nieprzerwany, konieczne jest takie jej zorganizowanie, aby były wykluczone jakiekolwiek przerwy z powodów organizacyjnych, jak np. niedostarczenie na czas materiałów podlegających podnoszeniu, przerwy w dopływie energii elektrycznej powodujące zatrzymanie prac transportowych itp.

Natomiast czas zużywany na czynności związane z transportem, a więc czynności technologiczne transportowe, nie jest, rzecz jasna, zaliczany do przerw w pracy urządzeń transportowych. Do takich czynności zalicza się np. przy urządzeniach transportu pionowego wprowadzenie taczek na pomost wyciągu szybowego, a przy urządzeniach transportu pionowo-poziomego zaczepianie na dole podwieszonego ładunku do haka oraz odczepianie go na górze. Ogólne zasady organizacji transportu pionowego ustalić można na podstawie przeanalizowania pracy dowolnego urządzenia przeznaczonego do tego rodzaju transportu, np. jednego z najprostszych, jakim jest żuraw wspornikowy (promocja 3 w 1).

Praca żurawia wspornikowego składa się w zasadzie z operacji załadunkowo- -wyładunkowych oraz pionowego przemieszczenia. Z przeprowadzonych doświadczeń wynika, że operacje załadunkowo-wyładunkowe zajmują przy tym typie żurawia około 60-65% efektywnego czasu pracy żurawia. Świadczy to, iż na wydajność żurawia podstawowy wpływ mają operacje załadunkowo-wyładunkowe, których czas trwania zależny jest od rodzaju podnoszonych materiałów, a przede wszystkim od sposobów ich załadowania i wyładowania. Czas zaś podnoszenia zależy, rzecz oczywista, od wysokości i prędkości podnoszenia.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami