Blog

Konstrukcja zatok - specjalność drogowa zdjęcie nr 2
24.04.2020

Oszczędność

W artykule znajdziesz:

Oszczędność

Konstrukcja zatok - specjalność drogowa zdjęcie nr 3
Oszczędność

Dalszą oszczędność daje bezpośrednie połączenie pali z przęsłem w całość monolityczną, umożliwione przez łatwość odkształcania pali pod działaniem sił poziomych. Pozwala ona unikać łożysk w budowie mostów małej i średniej rozpiętości. Oszczędność stąd wynikająca, równa kosztowi łożysk, wynosi ok. 2a/i> kosztu mostu (program uprawnienia budowlane na komputer).
Do punktu drugiego należy dodać następujące wyjaśnienia.

Pale betonowe ze względu na małe przemieszczenia pionowe głowic umożliwiają wykonanie konstrukcji niosącej mostu w postaci belek ciągłych, co daje następujące korzyści:
1) zmniejszenie wysokości belek głównych rosnące wraz z rozpiętością,
2) lepsze wykorzystanie materiałów, zarówno betonu jak i stali, wskutek zmniejszenia nadmiarów betonu w belkach o stałych wysokościach przęseł,
3) łatwość monolitycznego połączenia z podporami i wyeliminowania łożysk,
4) uniknięcie szczelin między przęsłami (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Znaczenie pierwszej z wymienionych korzyści, że w małych mostach wysokość belek głównych w przęsłach jest stała i równa 0,10 rozpiętości w przypadku przęseł rozciętych oraz 0,08 rozpiętości w przypadku przęseł ciągłych.

Ponieważ na większości małych rzek nizinnych podpory dzielące most na przęsła o rozpiętości kilku lub kilkunastometrowej nie tamują przepływu wody, ani też nie grożą utworzeniem zatoru lodowego, przeto belki ciągłe o małej rozpiętości przęseł mogą być stosowane w bardzo wielu przypadkach, dając duże oszczędności w budowie (uprawnienia budowlane)v. Oprócz tego zmniejszanie rozpiętości przęseł mostów ustawianych na podporach z pali jest słuszne i z tego względu, że nawet przy małych rozpiętościach koszt budowy przęseł jest większy od kosztu budowy podpór.

Własność podpór z pali betonowych

Ta własność podpór z pali betonowych, pozwalająca na obniżenie poziomu jezdni na moście, jest szczególnie cenna w budowie mostów na drogach o niskich nasypach, przechodzących przez płaskie koryta rzek. Na takich drogach poziom wielkiej wody wymaga zwykle podniesienia jezdni na moście nad poziom drogi (program egzamin ustny). Zmniejszenie wysokości ustrojowej mostu pozwala na złagodzenie pochyleń na dojazdach i na ich skrócenie. Ta sama konieczność podniesienia poziomu jezdni na moście zachodzi zwykle podczas przebudowy mostu prowizorycznego na most stały.

Widoczne jest stąd, że mosty o belkach ciągłych, opartych na podporach z pali, w porównaniu z mostami o belkach wolnopodpartych, mogą dać oszczędności wskutek następujących przyczyn:
- zmniejszenia długości przebudowanej nawierzchni na dojazdach,
- zmniejszenia objętości robót ziemnych na dojazdach,
- zmniejszenia długości drogi objazdowej (o ile tylko położenie mostu wymaga budowy objazdu równolegle do drogi) (opinie o programie).
Do tych zalet mostów na podporach z pali, wynikających z możności obniżenia poziomu drogi, należy dołączyć zaletę użytkowania drogi przechodzącej przez most. Jeżeli bowiem wysokość ustrojowa mostu jest duża, to znaczne podniesienie poziomu drogi na moście i spadki na dojazdach do mostu zniekształcają profil podłużny drogi. Mosty na podporach z pali mając małą wysokość ustrojową, czynią w znacznym stopniu zadość żądaniu zachowania równego profilu drogi.

Zalety podpór mostów z pali wymienione w punkcie trzecim występują podczas wykonania robót (segregator aktów prawnych). Jako pierwszą z nich można podać pewność w wykonaniu fundamentów. Zastosowanie nowoczesnego sprzętu do wbijania lub wiercenia pali dużych i małych średnic daje równomierność pracy i niezależność od rodzaju podłoża oraz przeszkód w nim napotykanych. Pale betonowe przyczyniają się w znacznym stopniu do usunięcia niespodzianek w fundamentowaniu tak często spotykanych wówczas, gdy fundamenty mostu ustawiane są w wykopach wykonywanych w grodzach lub w studniach. Nie ma powodu do obawy przed wielką wodą, zalaniem wykopu lub przed źródłami napotykanymi na dnie, które to przeszkody w wielu przypadkach poważnie zwiększają koszt fundamentowania. Przyczynia się to również do oszczędności przez zmniejszenie pozycji wydatków nieprzewidzianych (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

24.04.2025
Konstrukcja zatok - specjalność drogowa zdjęcie nr 4
Jakie są klasy użytkowalności drewna?

Klasy użytkowalności drewna (inaczej: klasy narażenia lub klasy zastosowania drewna) określają warunki, w jakich drewno będzie użytkowane, szczególnie pod kątem…

23.04.2025
Konstrukcja zatok - specjalność drogowa zdjęcie nr 5
Co to jest zabytek?

Zabytkiem nazywamy przedmiot, obiekt, budowlę, miejsce lub nawet krajobraz, który posiada wartość historyczną, artystyczną, naukową lub kulturową i jest świadectwem…

Konstrukcja zatok - specjalność drogowa zdjęcie nr 8 Konstrukcja zatok - specjalność drogowa zdjęcie nr 9 Konstrukcja zatok - specjalność drogowa zdjęcie nr 10
Konstrukcja zatok - specjalność drogowa zdjęcie nr 11
Konstrukcja zatok - specjalność drogowa zdjęcie nr 12 Konstrukcja zatok - specjalność drogowa zdjęcie nr 13 Konstrukcja zatok - specjalność drogowa zdjęcie nr 14
Konstrukcja zatok - specjalność drogowa zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Konstrukcja zatok - specjalność drogowa zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Konstrukcja zatok - specjalność drogowa zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami