Blog

06.10.2020

Pale drewniane

W artykule znajdziesz:

Pale drewniane

Pale drewniane

Przy palach o rozstawie osiowym równym 3 średnicom pala należy przyjmować obciążenie dopuszczalne równe połowie wartości. Przy odstępach pośrednich należy wielkość obciążenia wyznaczać przez interpolację.
Wartości odnoszą się ponadto do pali u góry swobodnych lub uchwyconych przegubowo (program uprawnienia budowlane na komputer).

Gdy pale są u góry utwierdzone, można przyjmować dwukrotnie większe obciążenia niż podane w tablicy.
Mniejsze wartości odnoszą się do gruntów słabych (luźnych lub plastycznych i torfów), większe wartości - do gruntów zwartych.
Zwykle wymaga się również sprawdzenia, czy przyjęte w projekcie obciążenie boczne pala nie wywoła momentów zginających przekraczających wytrzymałość pala. Moment zginający można w przybliżeniu wyznaczyć mnożąc wielkość obciążenia przez długości odcinka pala zagłębionego w gruncie.
Dokładniejsza jest metoda oparta na wynikach obciążenia próbnego, zaproponowana przez M. Węgrzyna.
W czasie obciążenia próbnego siłą poziomą, stopniowo wzrastającą.

Wówczas mają zastosowanie w całej rozciągłości postanowienia dotyczące nośności osiowej pali (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Jeżeli grupę stanowią tylko pale pionowe lub ukośne, jednokierunkowe, to dopuszczalne boczne obciążenie grupy tych pali można przyjąć jako sumę dopuszczalnych bocznych obciążeń poszczególnych pali wchodzących w skład grupy pod warunkiem, że pal zagłębiony jest w gruncie nośnym na głębokość t nie mniejszą niż 30-krotna grubość pala, mierzona w kierunku działania siły, głowa pala jest swobodna lub osadzona w fundamencie przegubowo, siła zaczepia na wysokości h - 0,1 t, zaś przesunięcie poziome głowy pala w fundamencie jest dopuszczalne do 1 cm.

Wzór ten dotyczy w szczególności pali drewnianych.
Wymiarowanie żelbetowych pali prefabrykowanych
Żelbetowe pale prefabrykowane podlegają od chwili wykonania ich aż do ukończenia budowli, w skład której wchodzą, różnym obciążeniom odbiegającym nieraz od obciążeń ostatecznych, na jakie są potem narażone w czasie eksploatacji budowli.

Pale przy transportowaniu

Z tych względów zbrojenie pali żelbetowych, wystarczające z uwagi na ostateczne ich przeznaczenie, zwykle bywa za małe ze względu na naprężenia, które powstać mogą w czasie budowy (uprawnienia budowlane).
W okresie budowy pal prefabrykowany przechodzi, jak wiadomo, przez następujące fazy, w czasie których doznaje różnych obciążeń:
a) transport (podnoszenie z podłogi, przewożenie na wózkach lub dźwigiem oraz podstawienie pod kafar),
b) zagłębianie w grunt,
c) okres przejściowy po zagłębieniu pala w grunt, a przed ukończeniem budowli (program egzamin ustny).

Każdej z tych faz odpowiada inny rodzaj obciążenia pali.
W czasie podnoszenia pala po raz pierwszy z podłogi należy często przezwyciężać siłę o 30-40% większą od jego ciężaru własnego, ponieważ mimo użycia odpowiednich smarów pal zwykle przywiera do podłoża, na którym został wykonany. Fakt ten zresztą nie bywa uwzględniany w obliczeniach (opinie o programie).
Pale przy transportowaniu ich za pomocą wózków podpiera się zwykle w dwu miejscach według schematu. Podpieranie pali w większej liczbie punktów nie bywa praktykowane, gdyż uniemożliwiłoby przewożenie ich po łukach.

Jednakże nawet i przy torach prostych schemat podparcia na kilku podporach nie mógłby być miarodajny do obliczeń, ponieważ najdrobniejsze nierówności toru powodowałyby chwilowe uginanie się lub podwyższanie poszczególnych podpór, co pociągałoby za sobą 2-3-krotny wzrost momentów zginających w stosunku do momentów obliczonych przy założeniu podpór nieruchomych (segregator aktów prawnych).
Transport dźwigiem, a także podstawianie pali pod kafar za pomocą dźwigu lub lin kafara odbywa się zwykle przy zaczepianiu pali wg schematów, zależnie od długości pali.

Ponieważ pale i brusy zbrojone są zwykle symetrycznie, należy dążyć do tego, aby przy transporcie maksymalne dodatnie momenty zginające były równe maksymalnym momentom ujemnym. Pokazane są zwykle stosowane odległości punktów zawieszenia lub podparcia od końców pali. Odległości te we wszystkich schematach, z wyjątkiem drugiego, spełniają wspomniany warunek równości momentów maksymalnych dodatnich i ujemnych (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami