Blog

27.10.2021

Pale pionowe

W artykule znajdziesz:

Pale pionowe

Pale pionowe

Bardziej szczegółowy przekrój części odwodnej na jednym ze stanowisk. Zastosowano tu prefabrykowane pale wstępnie sprężane, pustakowe o przekroju kolistym o średnicy zewnętrznej 67 cm, wewnętrznej 43 cm, a długości do 42 m wbijane kafarem pływającym (z młotem 12-tonowym) (program uprawnienia budowlane na komputer).
Pod szyny poddżwignicowe przewidziano po 2 rzędy pali pionowych, dwa dalsze rzędy podtrzymują środkową część nadbudowy. Część magazynową i pas komunikacyjny bliżej brzegu posadowiono na 9 rzędach pali pionowych. Odstępy między jarzmami ok. 4,5 m.

Nadbudowę skonstruowano z żelbetowych oczepów nad palami, równoległych do linii cumowniczych i wykonywanych w deskowaniach na miejscu i z takich samych poprzecznie. Niektóre dalsze elementy wykonywano z prefabrykatów, inne betonowano na miejscu.
Pomost połączony jest z brzegiem kilku poprzecznymi pomostami dojazdowymi o przekroju nadbudowy. Zastosowano tu pale lżejsze prefabrykowane, o przekroju kwadratowym 45×45 cm, wbijane po 9 w jarzmie łączone u góry poprzecznicą. Odstępy jarzm ok. 15 m (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Na poprzecznicach układano prefabrykowane belki sprężone o przekroju w postaci odwróconej litery T (lub ściślej o kształcie przypominającym szynę kolejową), układane ściśle jedna obok drugiej i uszczelnione między stopkami. Całość zalano betonem układanym na miejscu, któremu nadano kształt jezdni z poboczami d wnękami na torowiska. Poręcze przy poboczach, stanowiących chodniki i wsporniki dla rurociągów wodociągowych, stanowią wyposażenie pomocnicze (uprawnienia budowlane).

Przykład bardzo lekkiego pomostu, wybudowanego w jednym z basenów portu w Dublinie. Przeznaczony on jest do przeładunku artykułów chemicznych, takich jak siarka w stanie płynnym, fosfaty, sole potasowe itp., ze statków o nośności 15 tys. t i ok. 27 tys. t. Lekkość konstrukcji pomostu uzyskano dzięki wykonaniu równolegle do niego z każdej strony samodzielnych urządzeń cumowniczo-odbojowych. Pomost składa się z żelbetowej płyty dwuwspornikowej położonej na dwu podłużnicach żelbetowych, z kolei wspartych na dwu rzędach kozłów z pali stalowych. Pale ośmioboczne z brusów specjalnych Larssena (UP 134) wypełnione są piaskiem (program egzamin ustny).

Nabrzeże

Jak wspomniano, budowle pomostowe mogą być mieszane, tj. posadowione i na filarach i na palach. Zadaniem masywnych filarów jest w takich wypadkach zwykle przenoszenie sił pochodzących od statku - naporu i ciągnienia w cumach, zaś pali - podtrzymywanie przęseł pomostu i przenoszenie obciążeń użytkowych pionowych i poziomych od pojazdów, ludzi, towarów, dźwignic itp. oraz ciężaru własnego (promocja 3 w 1).
Nabrzeże to przystań dla statków zaopatrujących w węgiel bądź w mazut elektrownię cieplną zbudowaną na rzece Loarze, w obrębie portu morskiego Nantes.

Omawiane nabrzeże składa się z następujących części:
- z dwu filarów kolistych (o średnicy 7,5 m) odbojowo-cumowniczych, rozstawionych we wzajemnej odległości 65 m i zaopatrzonych w amortyzatory gumowe i pachoły;
- z części centralnej złożonej ze stacji pomp (do przeładunku mazutu), której strop jest równocześnie platformą komunikacyjną, o długości 19 m (mierzonej
wzdłuż linii cumowniczej) i szerokości 13,5 m. Stację pomp oparto na 4 narożnych podporach, z których odwodne stanowią masywne filary koliste o średnicy 5 m, a odlądowe - filarki oparte na 4 żelbetowych palach prefabrykowanych 40×40 cm - każdy. Platformę tę łączy z lądem mostek żelbetowy o wymiarach podanych (opinie o programie).
- z przęseł żelbetowych służących jako podpora odwodnej szyny dźwignicowej (do przeładunku węgla), posadowionej na palach żelbetowych o przekroju 40×40 cm; w części centralnej rolę tej kładki odgrywa przednia ściana stacji pomp z filarów skrajnych, masywnych o średnicy 5 m (służących jako podpory dla przęseł, a równocześnie dla pachołów cumowniczych), połączonych z lądem wąskimi kładkami do przenoszenia cum w celu ich założenia na dodatkowe pachoły sztormowe posadowione na lądzie (służące też do cumowania statków dłuższych niż pomost) (segregator aktów prawnych).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami