Blog

Układanie warstwy wozówkowej zdjęcie nr 2
27.10.2021

Pale pionowe

W artykule znajdziesz:

Pale pionowe

Układanie warstwy wozówkowej zdjęcie nr 3
Pale pionowe

Bardziej szczegółowy przekrój części odwodnej na jednym ze stanowisk. Zastosowano tu prefabrykowane pale wstępnie sprężane, pustakowe o przekroju kolistym o średnicy zewnętrznej 67 cm, wewnętrznej 43 cm, a długości do 42 m wbijane kafarem pływającym (z młotem 12-tonowym) (program uprawnienia budowlane na komputer).
Pod szyny poddżwignicowe przewidziano po 2 rzędy pali pionowych, dwa dalsze rzędy podtrzymują środkową część nadbudowy. Część magazynową i pas komunikacyjny bliżej brzegu posadowiono na 9 rzędach pali pionowych. Odstępy między jarzmami ok. 4,5 m.

Nadbudowę skonstruowano z żelbetowych oczepów nad palami, równoległych do linii cumowniczych i wykonywanych w deskowaniach na miejscu i z takich samych poprzecznie. Niektóre dalsze elementy wykonywano z prefabrykatów, inne betonowano na miejscu.
Pomost połączony jest z brzegiem kilku poprzecznymi pomostami dojazdowymi o przekroju nadbudowy. Zastosowano tu pale lżejsze prefabrykowane, o przekroju kwadratowym 45×45 cm, wbijane po 9 w jarzmie łączone u góry poprzecznicą. Odstępy jarzm ok. 15 m (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Na poprzecznicach układano prefabrykowane belki sprężone o przekroju w postaci odwróconej litery T (lub ściślej o kształcie przypominającym szynę kolejową), układane ściśle jedna obok drugiej i uszczelnione między stopkami. Całość zalano betonem układanym na miejscu, któremu nadano kształt jezdni z poboczami d wnękami na torowiska. Poręcze przy poboczach, stanowiących chodniki i wsporniki dla rurociągów wodociągowych, stanowią wyposażenie pomocnicze (uprawnienia budowlane).

Przykład bardzo lekkiego pomostu, wybudowanego w jednym z basenów portu w Dublinie. Przeznaczony on jest do przeładunku artykułów chemicznych, takich jak siarka w stanie płynnym, fosfaty, sole potasowe itp., ze statków o nośności 15 tys. t i ok. 27 tys. t. Lekkość konstrukcji pomostu uzyskano dzięki wykonaniu równolegle do niego z każdej strony samodzielnych urządzeń cumowniczo-odbojowych. Pomost składa się z żelbetowej płyty dwuwspornikowej położonej na dwu podłużnicach żelbetowych, z kolei wspartych na dwu rzędach kozłów z pali stalowych. Pale ośmioboczne z brusów specjalnych Larssena (UP 134) wypełnione są piaskiem (program egzamin ustny).

Nabrzeże

Jak wspomniano, budowle pomostowe mogą być mieszane, tj. posadowione i na filarach i na palach. Zadaniem masywnych filarów jest w takich wypadkach zwykle przenoszenie sił pochodzących od statku - naporu i ciągnienia w cumach, zaś pali - podtrzymywanie przęseł pomostu i przenoszenie obciążeń użytkowych pionowych i poziomych od pojazdów, ludzi, towarów, dźwignic itp. oraz ciężaru własnego (promocja 3 w 1).
Nabrzeże to przystań dla statków zaopatrujących w węgiel bądź w mazut elektrownię cieplną zbudowaną na rzece Loarze, w obrębie portu morskiego Nantes.

Omawiane nabrzeże składa się z następujących części:
- z dwu filarów kolistych (o średnicy 7,5 m) odbojowo-cumowniczych, rozstawionych we wzajemnej odległości 65 m i zaopatrzonych w amortyzatory gumowe i pachoły;
- z części centralnej złożonej ze stacji pomp (do przeładunku mazutu), której strop jest równocześnie platformą komunikacyjną, o długości 19 m (mierzonej
wzdłuż linii cumowniczej) i szerokości 13,5 m. Stację pomp oparto na 4 narożnych podporach, z których odwodne stanowią masywne filary koliste o średnicy 5 m, a odlądowe - filarki oparte na 4 żelbetowych palach prefabrykowanych 40×40 cm - każdy. Platformę tę łączy z lądem mostek żelbetowy o wymiarach podanych (opinie o programie).
- z przęseł żelbetowych służących jako podpora odwodnej szyny dźwignicowej (do przeładunku węgla), posadowionej na palach żelbetowych o przekroju 40×40 cm; w części centralnej rolę tej kładki odgrywa przednia ściana stacji pomp z filarów skrajnych, masywnych o średnicy 5 m (służących jako podpory dla przęseł, a równocześnie dla pachołów cumowniczych), połączonych z lądem wąskimi kładkami do przenoszenia cum w celu ich założenia na dodatkowe pachoły sztormowe posadowione na lądzie (służące też do cumowania statków dłuższych niż pomost) (segregator aktów prawnych).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Układanie warstwy wozówkowej zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Układanie warstwy wozówkowej zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Układanie warstwy wozówkowej zdjęcie nr 8 Układanie warstwy wozówkowej zdjęcie nr 9 Układanie warstwy wozówkowej zdjęcie nr 10
Układanie warstwy wozówkowej zdjęcie nr 11
Układanie warstwy wozówkowej zdjęcie nr 12 Układanie warstwy wozówkowej zdjęcie nr 13 Układanie warstwy wozówkowej zdjęcie nr 14
Układanie warstwy wozówkowej zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Układanie warstwy wozówkowej zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Układanie warstwy wozówkowej zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami