Blog
Plac Czerwony
W artykule znajdziesz:
Kazakow zaznaczył wyraźnie drugą, podporządkowaną, poprzeczną oś placu. Podkreślił ją i rozwinął Bowc wznosząc po pożarze 1812 r. nowy gmach hal targowych po przeciwległej stronie placu - centralny ryzalit i portyk swego gmachu umieścił on na poprzecznej osi zaznaczonej przez Kazakowa. Jednocześnie przebudował wieżę Nikolską Kremla doprowadzając wymiary jej zwieńczenia do gabarytu wieży Spasskiej i akcentując w ten sposób symetrię kremlowskiej elewacji placu Czerwonego, a tym samym uwypuklając rolę poprzecznej osi. W r. 1818 na osi tej przed portykiem hal Bowego stanął świetny pomnik Minina i Pożarskiego dłuta Martosa (program uprawnienia budowlane na komputer).
Plac Czerwony był w pierwszej połowic XIX stulecia konsekwentną kompozycją ukształtowaną poprzez ciągłość historyczną w twórczości mistrzów rosyjskich od XV do XIX wieku. Obraz artystyczny starego placu Czerwonego wcielał jednak sprzeczne wątki ideologiczne : z jednej strony brzmiały w nim nuty głębokiej ludowości i samoistnej kultur) narodowej, akordy siły narodu, jego triumfu nad najeźdźcami; z drugiej strony architektura placu sławiła ideologię cerkwi, panowania samodzierżcy i feudałów władających skarbami architektonicznymi zespołu (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Okres kapitalizmu przemysłowego zaznaczył się w rozwoju placu Czerwonego powstaniem gmachów nowych hal targowych i Muzeum Historycznego .utrzymanych w eklektycznym duchu poszukiwań stylu pscudorosyjskiego i wnoszących w obraz założenia nowe przeciwieństwa, a zarazem elementy rozpadu (uprawnienia budowlane).
Rewolucja 1917 r., wprowadzenie do Moskwy, na Kreml siedziby rządu robotniczo- chłopskiego, podniesienie znaczenia placu Czerwonego do roli głównego placu społecznego stolicy socjalistycznej wszystko to przygotowało przesłanki przeobrażenia treści ideowej i oblicza architektonicznego placu. Przeobrażenie to dokonało się całkowicie z chwilą wybudowania Mauzoleum i przekształcenia otoczenia zespołu. Kompozycja architektoniczno-urbanistyczna Mauzoleum Lenina i jego usytuowania to wytwór porywu uczuć narodu radzieckiego, wstrząśniętego śmiercią wodza (program egzamin ustny).
Walory starych budowli
Późnym wieczorem 23 stycznia 1924 r. otrzymał Szczusjew zadanie zaprojektowania i budowy Mauzoleum. Już z rana 24 stycznia przedstawił swoją pierwszą koncepcję - niewiele potem zmienioną w toku dalszej pracy1. Był to więc wynik wysiłku twórczego jednej nocy, wynik maksymalnego napięcia sił duchowych artysty. Ten potężny ładunek ideowo-emocjonalny w połączeniu z dojrzałym mistrzostwem architekta - świetnego znawcy i znakomitego kontynuatora rodzimego i światowego dziedzictwa - zadecydowały o wielkości dzieła (opinie o programie).
Szczusjew podchwycił tendencję rozwoju poprzecznej osi placu i na niej, na tle wieży Senatorskiej i kopuły Kazakowa usytuował bryłę Mauzoleum wyzyskując w ten sposób walory starych budowli i wyznaczonej przez nie osi. Wbrew propozycjom wbudowania Mauzoleum w mur kremlowski Szczusjew wysunął budowlę w przód, w przestrzeń założenia, odcinając elewacją frontową 1/4 szerokości placu. W sytuacji tej nie traci ono kontaktu z monumentalnym muremkremlowskim jako swym tłem. Jednocześnie Szczusjew osiągnął samodzielność oddziaływania plastycznego bryły Mauzoleum i co najważniejsze - taką jego lokalizacje, przy której budowla mimo swych stosunkowo małych wymiarów (12 m wysokości) może odegrać rolę architektonicznego ośrodka placu (segregator aktów prawnych).
Z ogromnej większości punktów widokowych wewnątrz przestrzeni placu Mauzoleum wyrasta bowiem na pierwszym planie na tle malejących w perspektywie wież i budowli zabytkowych. Przestrzeń placu wypełniona jest jedną silną i zwartą bryłą, przeważającym obiektem percepcji wzrokowej gdy budowle drugiego planu przekształcają się w wątek formujący zewnętrzne granice i szatę architektoniczną tej wewnętrznej przestrzeni, na której Mauzoleum dominuje niepodzielnie (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32