Blog

Dozowanie wagowe zdjęcie nr 2
30.11.2020

Płyta żelbetowa

W artykule znajdziesz:

Płyta żelbetowa

Dozowanie wagowe zdjęcie nr 3
Płyta żelbetowa

Na belkach głównych nasadzona była płyta żelbetowa, współpracująca z belkami.
Z chwilą wprowadzenia bardziej dogodnych metod zakotwienia, taki system sprężania został szybko zarzucony, ustępując miejsca układom bardziej racjonalnym. Obecnie w mostach stosuje się niemal wyłącznie sprężanie za pomocą kabli (za wyjątkiem mostów o niedużej rozpiętości - do 10 m).

Natomiast sam typ konstrukcji nośnej w postaci belek prefabrykowanych z nasadzoną płytą nadal się stosuje, ulegają one jedynie przemianom rozwojowym (program uprawnienia budowlane na komputer).
Często spotykamy tu belki o racjonalnym profilu dwuteowym, ułożone jedna przy drugiej, stykające się z sobą górnymi pasami, które w ten sposób tworzą pomost; stosowane tu sprężenie poprzeczne pasów zapewnia współpracę belek. Niekiedy łączymy też ze sobą za pomocą sprężenia pasy dolne przy użyciu dodatkowo wstawionych płyt; otrzymane w ten sposób przekroje skrzynkowe odznaczają się duża sztywnością poprzeczną.
Płyty dodatkowe są zbędne, jeśli szerokość pasów górnego i dolnego belki jest jednakowa (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Przez zestawienie dowolnej liczby belek można osiągnąć każdą wymaganą szerokość mostu (największa dotychczas szerokość wynosi 50 m przy 30 belkach - most Chateau-Rouge). Wysokość belki waha się najczęściej w granicach sza dotychczas, swobodnie podparta belka o pasach równoległych ma stosunek - (most w Nieppe zbudowany w 1952,r.). W Niemczech osiągnięto ostatnio dla belki o przekroju skrzynkowym smukłość 1 (Hamburg, 1954 r.), a w moście dla pieszych - (Osnabrtick, 1954 r.). Ustrój z belek prefabrykowanych stosowany jest szczególnie często we Francji, gdzie osiągnięto rozpiętość tego typu mostu 66 m (uprawnienia budowlane).

Dotychczas największa rozpiętość dla belki w dwu punktach swobodnie podpartej wynosi 70 m, lecz jest to most dla pieszych zbudowany we Włoszech (Ponzano-Bologna) w 1953 r. Oprócz rozwiązań opartych na prefabrykowanym typie belki stosuje się również ustroje monolityczne o malej liczbie belek głównych, połączonych ze sobą silną płytą, używane przeważnie dla dużych rozpiętości. Widzimy tu pewne podobieństwo formy zewnętrznej przekroju mostu do ustroju żelbetowego (program egzamin ustny).

Mosty o konstrukcji monolitycznej

Często spotykamy tylko dwie belki główne, o dużym stępie. Znany z klasycznego żelbetu z pośrednimi żebrami podłużnymi. Mosty o konstrukcji monolitycznej osiągnęły szczególnie wysoki stopień rozwoju w Niemczech. Uzbrojenie sprężające kablowe jest tu skoncentrowane wąskiej przestrzeni przekroju (system „Baur-Lconhardt”) lub też w posian prętów grubych (najczęściej 0 26 mm) rozłożone na jego większej (opinie o programie). Szeroko rozpowszechniony jest też typ belki o przekroju skrzynkowym. Wpływają na to duże zalety tego ustroju; daleko wysunięte granice rdzenia sprawiają, że zadowala się on mniejszą wysokością konstrukcyjną, a duża sztywność na skręcanie znacznie łagodzi wpływ niesymetrycznego obciążenia (segregator aktów prawnych).

Możliwe są tu układy jednobelkowe, dwu- i wielobelkowe, c - przechodzące w ciągły ustrój skrzynkowy. Ustrój ten stosowany jest często w mostach nad torami kolejowymi, gdzie bardzo pożądane jest uzyskanie gładkiej dolnej powierzchni, w celu lepszego odprowadzania gazów dymnych. Układ dwubelkowy został zastosowany w mostach przez Ren pod Wormacją i przez Mozelę pod Koblencją, znanych ze swych do niedawna największych w sprężonych mostach belkowych osiągniętych rozpiętości przęsła 114,20 i 122,85 m.

Ostatnio w układzie jednobelkowym mostu nad Menem pod Bettingen została osiągnięta rozpiętość 140,00 m, a w układzie trójbelkowym uzyskano rozpiętość 152,40 m w moście nad rzeką Medway w Anglii (1963 r.) (promocja 3 w 1). Największą dotychczas na świecie rozpiętość 208 m osiągnięto w układzie jednobelkowym w moście nad Renem pod Bendorf (1964 r.).

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Dozowanie wagowe zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Dozowanie wagowe zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Dozowanie wagowe zdjęcie nr 8 Dozowanie wagowe zdjęcie nr 9 Dozowanie wagowe zdjęcie nr 10
Dozowanie wagowe zdjęcie nr 11
Dozowanie wagowe zdjęcie nr 12 Dozowanie wagowe zdjęcie nr 13 Dozowanie wagowe zdjęcie nr 14
Dozowanie wagowe zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Dozowanie wagowe zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Dozowanie wagowe zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami