Blog

20.09.2021

Podnośniki statków

W artykule znajdziesz:

Podnośniki statków

Podnośniki statków

Podnośniki statków, które można nazwać również pionowymi wyciągami nie znalazły dotychczas wielkiego rozpowszechnienia, zwłaszcza w Europie, mimo wielu zalet w porównaniu z innymi hydrotechnicznymi urządzeniami stoczniowymi. Stosowano je przeważnie w Ameryce, spotykane są w Azji i Afryce. Ogólna liczba istniejących podnośników w 1968 r. wy
nosiła ok. 30 (program uprawnienia budowlane na komputer).

Prawdopodobnie przyczyną tego jest ograniczenie nośności podnośników do wartości odpowiadających statkom małym, największy bowiem z nich osiągnął nośność 6000 t; nośność większości z dotychczas wybudowanych nie przekracza 2000 t, przeważnie zaś ogranicza się do kilkuset ton. Górną granicą nośności projektowanych podnośników jest 12 000 t, co wymaga jednak zainstalowania 125 wciągarek. Tabela 1.7 podaje zestawienie liczby wciągarek, nominalnego udźwigu podnośnika (tj. ciężaru statku z wyposażeniem, który podnośnik może obsłużyć), maksymalnego udźwigu (tj. sumy udźwigów wciągarek minus ciężar platformy i opory wciągania) i innych parametrów w różnych kombinacjach (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Jako główną cechę, którą podnośniki muszą się odznaczać, należy wymienić jednoczesność działania i pełną synchronizację pracy wciągarek, tak aby platforma zawsze była ściśle pozioma.
Należy zauważyć, że na tej samej zasadzie, podobnie jak doki pływające, podnośniki mogą obsługiwać pontony dokowe. Remont czy konserwacja statku odbywa się wówczas nie na lądzie, lecz na pontonach (uprawnienia budowlane).

W porównaniu z dokami (pływającymi i suchymi) podnośniki odznaczają się następującymi zaletami:
- zajmują one mniej miejsca niż doki,
- nie ma tu problemów stateczności, które występują w niektórych dokach pływających (np. typu L),
- czas podnoszenia statku jest krótki (np. statek 6000 t od chwili umocowania go na platformie może być podniesiony nad wodę w 10 min, prędkość podnoszenia waha się od 50 do 90 cm/min) (program egzamin ustny),
- platforma podnośnika nie ma bocznych ścian utrudniających w dokach operacje,
- obsługa podnośników jest nieliczna (zwykle wystarczy 1 człowiek),
- pewność działania podnośników pozwala na krótkie tylko przeszkolenie wstępne obsługi,
- łatwość konserwacji i remontów.

Rodzaje podnośników

Istnieją dwa zasadnicze rodzaje podnośników:
a) mechaniczne, których przedstawicielem jest podnośnik systemu Syn- crolift , oraz
b) hydrauliczne, do których należą podnośniki systemu Hydrolift (np. typu Meco itp.) (opinie o programie).
Platforma (pomost), na której ustawia się statek podczas operacji dokowania podnosi się i opuszcza za pomocą stalowych lin założonych na wciągarkach elektrycznych. Wciągarki umieszcza się na stałych podporach po obu stronach platformy; podpory wykonywane są w postaci masywnych bloków betonowych lub ław żelbetowych na palach najczęściej żelbetowych (rys. 1.169).

Konstrukcja platformy składa się ze stalowych dźwigarów nośnych i z drewnianej dyliny pokrycia. Konstrukcja nośna składa się z kilku dźwigarów głównych, prostopadłych do osi podnośnika i podwieszonych na końcach do wciągarek. Są to przeważnie zwykłe dźwigary budowlane (dwuteowniki lub ceowniki). Pomiędzy dźwigarami rozpięte są elementy podłużne przymocowane na każdym końcu za pomocą podatnych łączników. Na nich z kolei wspierają się belki poprzeczne pośrednie. Podnośniki ośmiu i więcej wciągarkach składają się z platform łączonych przegubowo (rys. 1.170). Statki dokowane są na platformie podnośnika w sposób konwencjonalny, tzn. (segregator aktów prawnych).
osadza go się na podporach stępkowych i obłowych. Podpory obłowe przesuwa się za pomocą zespołu łańcuchów i kół, co umożliwia ustawienie podpór w dowolnym położeniu. Platforma pozostaje pozioma podczas całego procesu podnoszenia.

Podnośnik najczęściej, podobnie jak wyciąg służy tylko jako element przejściowy, do wydobycia statku z wody lub opuszczenia go na wodę. Remont czy konserwacja statku odbywają się na stanowiskach na lądzie (promocja 3 w 1). Dlatego też najczęściej na platformie ułożone są szyny kolejowe a na nich wózek; dopiero na wózku ustawione są podpory dokowany jest statek.

Najnowsze wpisy

03.05.2024
Kierownik robót budowlanych

Kierownik robót budowlanych to zawód, który często mylony jest z podobnym stanowiskiem, mianowicie z kierownikiem budowy. W związku z tym,…

30.04.2024
Porady przed egzaminem ustnym na uprawnienia budowlane

Przygotowanie się do egzaminu ustnego na uprawnienia budowlane wymaga - poza koniecznością gruntownego przejrzenia wiadomości i ich przyswojenia - nabycia…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami