Blog

14.05.2020

Podpory przekrycia

W artykule znajdziesz:

Podpory przekrycia

Podpory przekrycia

Podstawę wyboru konstrukcji przekrycia stanowi układ komunikacyjny dworca wyznaczony przez dwa tory postojowe między trzema peronami.

Kierunki dojścia podróżnych - równoległy i prostopadły do torów - przebiegają w dwóch poziomach (program uprawnienia budowlane na komputer). Ruch prostopadły do torów jest przeprowadzony w poziomie ulicy nad ruchem równoległym. Tory kolejowe i perony leżą pod poziomem ulicy i są przekryte konstrukcją, obliczoną na obciążenie 3 T/m2.
Podpory przekrycia ustawiono w trzech rzędach wzdłuż peronów. Każda podpora składa się z czterech słupów ustawionych na wspólnym fundamencie. Rozstaw słupów w podporze dostosowano w kierunku poprzecznym do szerokości schodów prowadzących z poziomu ulicy. Rozstaw słupów w kierunku równoległym do torów dostosowano do szerokości kanałów wentylacyjnych. Odległości między podporami w kierunku poprzecznym do torów wynikają z odległości między peronami i z ich szerokości (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Słupy niosą strop grzybkowy o zmiennej grubości płyty, sprężony dwukierunkowo.
Spód płyty opisują powierzchnie walcowe o osiach równoległych i prostopadłych do torów, obwiedzione na parabolach trzeciego stopnia, przenikające się wzdłuż linij wyznaczonych w rzucie poziomym przez przekątne pól płyty z zaokrągleniami w pobliżu środków pól.
Trasy kabli tylko nieznacznie odbiegają od prostych, a ich mimośrody powstają wskutek zakrzywień dolnej powierzchni płyty i pochyleń odwadniających górnej. Do sprężania użyto pras typu Freyssineta wykonanych według projektu prof. Koreckiego (uprawnienia budowlane).

Dla ograniczenia strat sprężania wywołanych przez skurcz płytę betonowano odcinkami prostokątnymi 12,0 X 41,8 m ograniczonymi przerwami. Umożliwiło to zastosowanie deskowań powtarzalnych i kombajnów przesuwanych po torach.
W projekcie opracowano metodę wyznaczania sił wewnętrznych w stropach grzybkowych o zmiennej grubości płyty (program egzamin ustny).

Zadania komunikacyjne

Nowy most zbudowany w latach 1957-1958 miał nieść dwie jezdnie o szerokości 7,5 m, rozdzielone pasem o szerokości 1.50 m oraz dwa chodniki o szerokościach po 3,50 m. Całkowita szerokość wynosiła więc 24,00 m. Droga leży w łuku o promieniu 150 m. Uregulowane koryto rzeki ma pod drogą promień 500,00 m. Kąt skrzyżowania stycznych do osi drogi i osi mostu w miejscu przecięcia tych osi wynosi 70°. Różnica poziomu nawierzchni na osi mostu i poziomu górnej krawędzi skrajni żeglownej wynosi 1,00 m (opinie o programie).
Na jednym z brzegów należało dać pod mostem chodnik dla pieszych o szerokości 3,20 m. Od strony rzeki jest on zabezpieczony mocną ścianą betonową, sięgającą nad poziom wielkich wód.

Na wybór konstrukcji mostu miały wpływ następujące warunki:
- przepływ wielkich wód sięgający 550 m3/sek oraz spływ lodów podczas wykonywania robót i po oddaniu mostu do użytku;
- warstwy zwartej gliny zalegające w dnie rzeki i mogące wywołać osiadanie podpór;
- skrzyżowanie drogi i rzeki w łuku oraz nierównoległość podpór;
- duża szerokość mostu w porównaniu do jego długości, uniemożliwiająca zastosowanie pełnych podpór w postaci ścian betonowych, które stwarzałyby niewłaściwe warunki dla przepływu wód i dawałyby niewłaściwe ukształtowanie przestrzeni pod mostem (segregator aktów prawnych).

Układ mostu. Ze względu na opisane wyżej warunki uznano za najwłaściwsze przejść koryto rzeki jednym przęsłem w postaci płyty o pełnym przekroju. Grubość płyty jest zmienna od 60 do 110 cm. Przy rozpiętości 35,00 m stosunek grubości płyty w środku przęsła do rozpiętości wynosi 1 : 58 w przęśle, a nad podporą 1 : 32. Tak mała grubość płyty jest możliwa wskutek zastosowania konstrukcji ramownicowej o pochyłych słupach. Jest to konstrukcja rozporowa.

Ze względu na jej małą sztywność osiadanie podpór wywołuje w niej tylko nieznaczne momenty. Dla zabezpieczenia od powstawania wybojów w nawierzchni dano wzdłuż krawędzi wsporników pomostu, uginających się pod obciążeniami ruchomymi, płyty przejściowe oparte na łożyskach kauczukowych na skrajnych poprzecznicach oraz na lekkich przyczółkach ustawionych w nasypie (promocja 3 w 1). Przerwy dylatacyjne między płytami przejściowymi i przyczółkami na nasypie wypełniono taśmą Sika utwierdzoną między dwoma kątownikami stalowymi. Ten sposób wypełnienia przerwy dylatacyjnej uznano za lepszy od pokrywania jej blachą stalową.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami