Blog

04.01.2021

Podtorze jezdni

W artykule znajdziesz:

Podtorze jezdni

Podtorze jezdni

W istniejących zakładach koksowniczych można spotkać jeszcze jezdnie maszyn wsadowych usytuowane kilka metrów ponad terenem, na poziomie odpowiadającym podbudowie baterii pieców koksowniczych i innym obiektom piecowni. Podtorze jezdni ukształtowane jest wówczas w postaci pomostu lub ma charakter budynku, którego nośnymi elementami są żelbetowe ramy poprzeczne. Na ramach wsparte są podłużne belki podtorza (program uprawnienia budowlane na komputer). Przestrzeń między belkami zamknięta jest ciężkiem stropodachem o konstrukcji żelbetowej. Wnętrze pomostu jezdni wsadnicy wykorzystane jest na pomieszczenie usługowo-gospodarcze, magazyny itp.
Spotyka się również jezdnie o odmiennej konstrukcji, przystosowanej do znacznie leżejszych maszyn wsadowych. Belki podtorza wsadnicy wykonywano wtedy jako ławy żelbetowe, wsparte na murach z cegły w postaci sklepień łukowych i filarów. Torowisko i konstrukcja podtorza przystosowane są do konstrukcji zastosowanej maszyny wsadowej (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Zasadniczymi obciążeniami działającymi na konstrukcję podtorza jezdni maszyny wsadowej są:
- siły pochodzące z obciążenia wsadnicą,
- siły pochodzące z oddziaływań słupów hali cieplaka,
- ciężar własny konstrukcji podtorza i torowiska jezdni.
Do obliczeń konstrukcji podtorza przyjmuje się następujące obciążenia wsadnicą:
- obciążenie ciężarem własnym wsadnicy napełnionej węglem,
- obciążenie od parcia wiatru na wsadnicę w kierunku równoległym do osi torowiska jezdni,
- obciążenie od parcia wiatru na wsadnicę w kierunku prostopadłym do osi torowiska jezdni.
- obciążenie występujące podczas pracy drąga Wypychowego,
- obciążenie występujące podczas obsadzania komory pieca i wyciągania deski obsadowej,
- obciążenie od hamowania wsadnicy,
- obciążenie od podnoszenia wsadnicy (uprawnienia budowlane).

Obciążenie wiatrem

Wsadnica przekazuje siły na ławy fundamentowe podtorza poprzez 8 par kół zamontowanych na czterech wózkach. Schemat rozstawu kół wózków (program egzamin ustny).
Przy rozkładzie sił na poszczególne wózki wsadnicy występują jednostronne przeciążenia tych wózków rzędu 15%. Wózki znajdujące się bliżej skrzyni ubijania są obciążone większymi siłami niż wózki dalej usytuowane.

Obciążenie wiatrem oblicza się na podstawie normowych wartości parcia wiatru na powierzchnię wsadnicy w kierunku równoległym oraz prostopadłym do osi torowiska jezdni, z uwzględnieniem współczynników opływu (opinie o programie). Obciążenie powstające podczas pracy drąga, wypychającego rozżarzony koks z komory pieca, uwzględnia się jako siłę poziomą H, działającą na ramieniu h, w kierunku prostopadłym do osi torowiska jezdni. Siła wypychania H wynosi ok. 50 T; h, jest to wysokość osi drąga Wypychowego w stosunku do poziomu główki szyny torowiska wsadnicy.
Podczas hamowania wsadnicy występują siły poziome T/, od tarcia hamowanych kół poszczególnych wózków po szynach. Zależnie od rodzaju konstrukcji wsadnicy liczba napędzanych par kół wynosi 4 lub 2.

Współczynnik tarcia posuwistego wynosi / = 0,2.
W czasie remontu wsadnicy niejednokrotnie zachodzi potrzeba jej podniesienia (segregator aktów prawnych). Występują wówczas siły działające na ławy fundamentowe o wielkości R, rozmieszczone symetrycznie względem osi wózków wsadnicy w odstępie Vs l Rozkład i wielkość sił działających na lawy fundamentowe podtorza przyjmuje się na każdy wózek wsadnicy według następujących schematów:
Zasadniczą konstrukcją podtorza jezdni są ławy fundamentowe wykonywane w postaci belek żelbetowych łączonych ze sobą na długości ściągami żelbetowymi.

Zależnie od warunków gruntowych ławy podtorza posadawia się wprost na gruncie lub na palach (promocja 3 w 1). Przy posadowieniu bezpośrednim na gruncie poziom spodu ław na długości jezdni jest zmienny, dostosowany do najbliżej położonych obiektów piecowni. I tak: na długości baterii pieców posadowienie podtorza dostosowane jest do poziomu posadowienia kanałów dymowych i fundamentów baterii, na długości wieży węglowej - dostosowane do poziomu posadowienia jej fundamentów, jedynie poza baterią pieców - na odcinku stanowiska remontowego wsadnic - ławy podtorza posadowione są „normalnie”, na poziomie nośnego gruntu.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami