Blog

Kity syntetyczne zdjęcie nr 2
15.11.2021

Pojedyncze pręty

W artykule znajdziesz:

Pojedyncze pręty

Kity syntetyczne zdjęcie nr 3
Pojedyncze pręty

W przestrzennych układach prętowych elementami wysyłkowymi są pojedyncze pręty. Prefabrykacja w wytwórni takich prętów, najczęściej składających się z kształtowników i blach, powinna odbywać się we wzornikach, które zapewniają dokładność wymiarów (program uprawnienia budowlane na komputer).
W celu zmniejszenia ilości prac scaleniowych na budowie dąży się do rozwiązania zespołów konstrukcji o możliwie dużych wymiarach elementów wysyłkowych i z możliwie dużą ilością prac spawalniczych wykonywanych w wytwórni. Również i w takich zespołach występują styki montażowe, które są zazwyczaj dopasowane w wytwórni w próbnym montażu.

W konstrukcjach kratowych przestrzennych wydziela się elementy wysyłkowe złożone z większej liczby części (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Przykładowo, dla dużej suwnicy bramowej połączono w jeden element wysyłkowy belkę jezdni wózka z pasem dolnym głównej belki kratowej i z poziomymi stężeniami. Spawane styki montażowe w przestrzennych węzłach i przy dużej ilości spoin są technologicznie niewłaściwe, gdyż istnieje niebezpieczeństwo deformacji węzła wskutek jego obrotu. Korzystniejsze są rozwiązania z wydzieleniem złożonego węzła spawanego w wytwórni w odrębny element wysyłkowy i zastosowaniem styków montażowych nitowanych lub skręcanych na śruby (uprawnienia budowlane).

W konstrukcjach pełnościennych belkowych ilość spoin montażowych jest zwykle większa niż w konstrukcjach kratowych, gdy wymiary belki przekraczają możliwości transportu. Zagadnienie montażowe sprowadza się do prawidłowego złożenia styków montażowych i opanowania odkształceń konstrukcji po spawaniu. Przy dużych wymiarach poprzecznych belki stosuje się styki poprzeczne i podłużne. Oprócz głównych części muszą być stykowane również elementy żeber i przepon usztywniających.

W przedstawionym przykładzie belki rozpiętości 36 m, której masa łączna wynosi 140 t, zastosowano styk podłużny na poprzecznej przekładce i styk poprzeczny (program egzamin ustny). W celu ułatwienia składania elementów wysyłkowych na miejscu montażu przewidziano dla przepon poprzecznych elementy złączne. Konstrukcja jezdni podwieszonej została zmontowana na śruby.

Technologiczność montażowa elementów konstrukcji

Technologiczność montażowa elementów konstrukcji obejmuje również zagadnienia stateczności. Rozwiązania konstrukcyjne podnoszonego w czasie montażu zespołu i ustawionego na podporach powinny zapewniać jego stateczność bez potrzeby stosowania dodatkowych zabezpieczeń. Przykładowo w wysokiej belce kratowej środek ciężkości konstrukcji może być usytuowany powyżej lub poniżej poziomu podparcia. W pierwszym przypadku równowaga belki jest chwiejna i musi być ona dodatkowo zabezpieczona przed zwolnieniem z lin żurawia, w drugim zaś jest pewna (opinie o programie).
Zapewnienie stateczności konstrukcji w poszczególnych fazach montażu może być uzyskane przez przyjęcie odpowiedniego ustroju statycznego konstrukcji lub przez zastosowanie dodatkowych, pomocniczych elementów na okres montażu. Potrzeba dodatkowych środków zabezpieczających stateczność może również wynikać z metody montażu.

Ze względów ekonomicznych celowe jest analizowanie możliwości prowadzenia montażu już w fazie opracowania koncepcji ustroju statycznego. Potrzeby i sposoby zapewnienia stateczności konstrukcji w czasie montażu powinny być ustalone przy opracowywaniu technologii montażu.
Dwa schematy hali dwunawowej, której konstrukcja dachowa w jednym rozwiązaniu jest oparta na podciągach, w drugim na słupkach wahadłowych. Punktami stałymi w płaszczyźnie poziomej są słupy jednego szeregu skrajnego (segregator aktów prawnych).

Dla pierwszego rozwiązania kolejność montażu dachu musi przebiegać następująco: montaż podciągów dachowych i zabezpieczenie ich stateczności przed wyboczeniem z płaszczyzny pionowej, a następnie wprowadzenie belek dachowych między podciągi. W drugim przypadku montaż konstrukcji upraszcza się, gdyż belki dachowe zostaną zmontowane łącznie z podwieszonymi słupkami i od razu będą połączone ze skrajnymi słupami, które zapewniają stateczność (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

26.08.2025
Kity syntetyczne zdjęcie nr 4
Maty wibroizolacyjne pod torami – jak walczyć z hałasem i drganiami w miastach

Rozwój transportu szynowego w miastach, zarówno kolejowego, jak i tramwajowego, jest dziś jednym z kluczowych elementów zrównoważonej mobilności. Sieci kolejowe…

26.08.2025
Kity syntetyczne zdjęcie nr 5
Mikropale samowiercące – gdzie sprawdzają się najlepiej?

Mikropale samowiercące to jedno z tych rozwiązań geotechnicznych, które w ostatnich latach zdobywają coraz większe uznanie w branży budowlanej, szczególnie…

Kity syntetyczne zdjęcie nr 8 Kity syntetyczne zdjęcie nr 9 Kity syntetyczne zdjęcie nr 10
Kity syntetyczne zdjęcie nr 11
Kity syntetyczne zdjęcie nr 12 Kity syntetyczne zdjęcie nr 13 Kity syntetyczne zdjęcie nr 14
Kity syntetyczne zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Kity syntetyczne zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Kity syntetyczne zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami