Blog

Właściwe rozwiązania w budownictwie zdjęcie nr 2
22.12.2020

Pomost przenośników taśmowych

W artykule znajdziesz:

Pomost przenośników taśmowych

Właściwe rozwiązania w budownictwie zdjęcie nr 3
Pomost przenośników taśmowych

Jezdnie i podtorza maszyn zwałujących i zbierających węgiel ze zwałów powinny zapewniać prawidłowy ruch tych maszyn, pomimo ewentualnych wpływów nierównomiernych osiadań podłoża, występujących zwłaszcza w obrębie zboczy niecek, obniżeń terenów górniczych, przechodzących często pod całymi terenami zwałowiska (program uprawnienia budowlane na komputer). Zwały bowiem sytuuje się z reguły w większej odległości od szybu i głównych obiektów zakładu, poza filarami ochronnymi.

Pomost przenośników taśmowych do- i odprowadzających, jezdnie zwałowarki i stacje przesypowe zwałowiska węgla. Obiekty te przygotowane są konstrukcyjnie na działanie wpływów eksploatacji górniczej (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Most przenośników taśmowych, o długości 54 m, składa się tu z 5 przęseł swobodnie podpartych. Jego skrajne podpory stanowią stacje przesypowe o konstrukcji żelbetowej (górne łożysko przesuwne, dolne - stałe), wewnętrzne zaś podpory mostu ukształtowane są wzdłuż jego osi (uprawnienia budowlane). Podtorze zwałowarki, długości 72 m, zbudowane jest z jednoprzęsłowych ram z krótkimi wspornikami, na których oparte są swobodnie jedno- przęsłowe belki. Słupy ram utwierdzone są w ścianach tunelu dla przenośnika taśmowego.

W płycie stropowej tunelu znajdują się, zamykane z wewnątrz zasuwami, otwory wsypowe nad lejami, pod którymi przebiega przenośnik taśmowy. Tunel ten podzielony jest poprzecznymi przerwami dylatacyjnymi na segmenty o długościach odpowiadających długości dwóch przęseł jezdni. Na każdym segmencie tunelu oparte są słupy ram jednego przęsła podtorza jezdni.
W celu zapobieżenia klawiszowaniu przyległych do siebie segmentów tunelu przewidziano odpowiednie zazębienia, zarówno w pionowych płaszczyznach ścian, jak i poziomych płyt - dennej i stropowej, we wszystkich przerwach dylatacyjnych (program egzamin ustny).

Przekrój poprzeczny zwałowiska węgla ze zwałowarką uniwersalną, zaopatrzoną w chwytak czerpakowy, o podtorzu połączonym z konstrukcją żelbetowej odbudowy naziemnego przenośnika taśmowego służącego dla odprowadzenia węgla ze zwału. Konstrukcja kanału podobna jest do wyżej opisanej konstrukcji tunelu z tym, że pod ścianami założono tu - zamiast ciągłych ław fundamentowych - krótkie bloki betonowe, oddzielone od spodu ścian kilkoma warstwami papy, dla ułatwienia poślizgu kanału po podłożu w razie występowania pełzania terenu.

Stosowanie betonu

Szybem nazywa się górnicze wyrobisko piąnowe lub pochyłe o nachyleniu większym niż 45°, mające bezpośrednie połączenie z powierzchnią ziemi lub innymi wyrobiskami górniczymi (opinie o programie).
Szyby stosowane są dla podziemnej eksploatacji kopalin użytecznych oraz przy robotach inżynierskich, jak np. przy budowie zbiorników wodnych, tuneli itp.
Poziomy przekrój szybu na pewnej głębokości charakterystycznej dla danego odcinka, podający rodzaj obudowy, wyposażenie szybu itd. nazywa się tarczą szybu. W szybie wyróżnia się: odcinek górny (głowicę, gardziel) łączący szyb bezpośrednio z powierzchnią ziemi, odcinek środkowy będący główną jego częścią oraz odcinek dolny (rząp lub rząpie).

Wybór sposobu głębienia szybu zależy głównie o warunków naturalnych gruntowo-wodnych. W przypadku występowani skał nawodnionych i kurzawki dominuje metoda specjalna - mrożeniowa. t z zastosowaniem zamrażania warstw górotworu.
W kraju do roku 1955 w szybach mrożonych wykonywano prawie wyłączni obudowę z cegły, od roku 1956 zaczęto wykonywać obudowę z betonitów, a o roku 1960 - z betonu plastycznego, który stopniowo wypiera obudowę beto nitową (segregator aktów prawnych).

Bardzo często w szybach głębinowych metodą mrożeniowa wykonuje si obudowę kombinowaną, tzn. składającą się na danym poziomi z dwóch lub więcej pierścieni, np. pierścienia obudowy wstępnej (betonitowe lub z elementów siatkobetonowych) oraz pierścieni: betonowego, izolacyjnego i tubingowego.

W szybach głębionych i obudowanych krótkimi odcinkami w skałach kar bońskich powszechne zastosowanie znalazły betony marki 170 i 250 o konsystencji półciekłej, ze względu na pionowy transport betonu rurociągami 0 15 mm na poziom wykonywanej obudowy (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Właściwe rozwiązania w budownictwie zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Właściwe rozwiązania w budownictwie zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Właściwe rozwiązania w budownictwie zdjęcie nr 8 Właściwe rozwiązania w budownictwie zdjęcie nr 9 Właściwe rozwiązania w budownictwie zdjęcie nr 10
Właściwe rozwiązania w budownictwie zdjęcie nr 11
Właściwe rozwiązania w budownictwie zdjęcie nr 12 Właściwe rozwiązania w budownictwie zdjęcie nr 13 Właściwe rozwiązania w budownictwie zdjęcie nr 14
Właściwe rozwiązania w budownictwie zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Właściwe rozwiązania w budownictwie zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Właściwe rozwiązania w budownictwie zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami