Blog

03.03.2021

Prefabrykat rurowy

W artykule znajdziesz:

Prefabrykat rurowy

Prefabrykat rurowy

W budownictwie drogowym najczęściej stosowane są przepusty rurowe z betonowych elementów prefabrykowanych. Okazało się bowiem, że posiadają one wiele zalet, takich jak np. możliwość coraz szerszego wprowadzania przemysłowych metod budowy przepustów oraz możliwość poważnego skrócenia czasu budowy przepustów (program uprawnienia budowlane na komputer).

Inne typy przepustów drogowych znajdują zastosowanie tylko w ograniczonych i specjalnie uzasadnionych przypadkach. Są to przepusty żelbetowe skrzynkowe z elementów prefabrykowanych, przepusty żelbetowe ramowe i przepusty betonowe sklepione.
Przepusty rurowe wykonywane są z elementów prefabrykowanych z betonu zbrojonego marki 200.
Prefabrykat rurowy posiada zakończenie mufowe dla umożliwienia wykonania szczelnych styków.

Zakres zastosowania przepustów rurowych wynika z założeń projektowych przyjętych w obliczeniach statycznych (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Rury zostały obliczone na obciążenie ruchome I klasy ze sprawdzeniem obciążenia ciągnikiem T-80. Graniczne wysokości nasypów, przy których mogą być stosowane omawiane typy przepustów rurowych. Przepusty żelbetowe skrzynkowe z elementów prefabrykowanych mają kształt prostokątny i składają się z poziomej płyty dolnej oraz z elementu skrzynkowego przypominającego swym przekrojem ceownik. Płyta dolna o grubości 21 cm może być wykonana na mokro z betonu marki 170 lub też ułożona z gotowych elementów prefabrykowanych grubości 10 cm wykonanych.

Prefabrykat o długości 1,0 m jest gładką rurą o średnicy wewnętrznej 60, 80, 100, 125, 150 cm. Grubość ścianek rury 8-14 cm. Zbrojenie wykonane jest ze stali okrągłej St3S. Prefabrykat skrzynkowy wykonany jest z betonu marki 200 przy minimalnej ilości 300 kG cementu marki 250 na 1 m3 betonu (uprawnienia budowlane).
Zarówno płyta jak i prefabrykat skrzynkowy są zbrojone stalą okrągłą St3S o średnicy 6±-10 mm. Grubość warstwy otulenia zbrojenia głównego betonem wynosi 2 cm. Do transportu i ustawiania prefabrykaty mają wystające uchwyty. Tolerancje wymiarów prefabrykatów są zawarte w granicach ±0,5 cm. Luzy konstrukcyjne na stykach poszczególnych elementów przyjęto 1 cm. Długość obu rodzajów prefabrykatów wynosi 49 cm.

Przepusty skrzynkowe

Przepusty skrzynkowe zostały zaprojektowane na obciążenie ruchome I klasy i sprawdzone na obciążenie ciągnikiem T-80. Grubość nadsypki łącznie z nawierzchnią może wynosić od 10 do 50 cm (program egzamin ustny).
Przepusty żelbetowe ramowe betonowane na miejscu budowy w deskowaniach, z uwagi na dużą pracochłonność oraz długi stosunkowo okres budowy, są obecnie stosowane tylko w uzasadnionych przypadkach. Przepusty te o dużych wymiarach najczęściej znajdują zastosowanie dla umożliwienia miejscowego przejazdu kołowego lub dla przepędu bydła pod drogą w tych przypadkach, gdy wysoki nasyp korpusu drogowego przedziela tereny mieszkalne lub pastwiska (opinie o programie).

Konstrukcja przepustów ramowych wykonywana jest z betonu marki 170 przy zastosowaniu stali zbrojeniowej okrągłej St3S. Przekrój poprzeczny przepustu żelbetowego ramowego o kształcie prostokątnym. Dotychczas istniejące i stosowane projekty typowych przepustów ramowych obejmują 12 różnych typów. Podstawowa charakterystyka techniczna tych przepustów.
Przepusty są zaprojektowane na obciążenie ruchome I klasy i sprawdzone na obciążenie ciągnikiem T-80 (segregator aktów prawnych).

Grubość nadsypki nad przepustem (łącznie z grubością nawierzchni) mierzona w krawędzi nawierzchni wynosi 50 cm.
Przepusty betonowe sklepione znajdują obecnie zastosowanie tylko w szczególnych przypadkach uzasadnionych warunkami terenowymi, np. na terenach górskich i pagórkowatych, gdzie przepusty budowlane są w głębokich jarach o dużych pochyleniach dna przepustu.

Przy zastosowaniu miejscowego materiału kamiennego w trudnych warunkach terenowych transport ogranicza się zatem tylko do potrzebnej ilości cementu. Kształt przekroju przepustu jest owalny, dostosowany do linii ciśnień (promocja 3 w 1). W przypadku dużego pochylenia dno przepustu może być wzmocnione kostką kamienną, stanowiącą dostateczne zabezpieczenie przed rozmyciem dna.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami