Blog

Wytrzymałość betonu na ściskanie zdjęcie nr 2
03.03.2021

Prefabrykat rurowy

W artykule znajdziesz:

Prefabrykat rurowy

Wytrzymałość betonu na ściskanie zdjęcie nr 3
Prefabrykat rurowy

W budownictwie drogowym najczęściej stosowane są przepusty rurowe z betonowych elementów prefabrykowanych. Okazało się bowiem, że posiadają one wiele zalet, takich jak np. możliwość coraz szerszego wprowadzania przemysłowych metod budowy przepustów oraz możliwość poważnego skrócenia czasu budowy przepustów (program uprawnienia budowlane na komputer).

Inne typy przepustów drogowych znajdują zastosowanie tylko w ograniczonych i specjalnie uzasadnionych przypadkach. Są to przepusty żelbetowe skrzynkowe z elementów prefabrykowanych, przepusty żelbetowe ramowe i przepusty betonowe sklepione.
Przepusty rurowe wykonywane są z elementów prefabrykowanych z betonu zbrojonego marki 200.
Prefabrykat rurowy posiada zakończenie mufowe dla umożliwienia wykonania szczelnych styków.

Zakres zastosowania przepustów rurowych wynika z założeń projektowych przyjętych w obliczeniach statycznych (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Rury zostały obliczone na obciążenie ruchome I klasy ze sprawdzeniem obciążenia ciągnikiem T-80. Graniczne wysokości nasypów, przy których mogą być stosowane omawiane typy przepustów rurowych. Przepusty żelbetowe skrzynkowe z elementów prefabrykowanych mają kształt prostokątny i składają się z poziomej płyty dolnej oraz z elementu skrzynkowego przypominającego swym przekrojem ceownik. Płyta dolna o grubości 21 cm może być wykonana na mokro z betonu marki 170 lub też ułożona z gotowych elementów prefabrykowanych grubości 10 cm wykonanych.

Prefabrykat o długości 1,0 m jest gładką rurą o średnicy wewnętrznej 60, 80, 100, 125, 150 cm. Grubość ścianek rury 8-14 cm. Zbrojenie wykonane jest ze stali okrągłej St3S. Prefabrykat skrzynkowy wykonany jest z betonu marki 200 przy minimalnej ilości 300 kG cementu marki 250 na 1 m3 betonu (uprawnienia budowlane).
Zarówno płyta jak i prefabrykat skrzynkowy są zbrojone stalą okrągłą St3S o średnicy 6±-10 mm. Grubość warstwy otulenia zbrojenia głównego betonem wynosi 2 cm. Do transportu i ustawiania prefabrykaty mają wystające uchwyty. Tolerancje wymiarów prefabrykatów są zawarte w granicach ±0,5 cm. Luzy konstrukcyjne na stykach poszczególnych elementów przyjęto 1 cm. Długość obu rodzajów prefabrykatów wynosi 49 cm.

Przepusty skrzynkowe

Przepusty skrzynkowe zostały zaprojektowane na obciążenie ruchome I klasy i sprawdzone na obciążenie ciągnikiem T-80. Grubość nadsypki łącznie z nawierzchnią może wynosić od 10 do 50 cm (program egzamin ustny).
Przepusty żelbetowe ramowe betonowane na miejscu budowy w deskowaniach, z uwagi na dużą pracochłonność oraz długi stosunkowo okres budowy, są obecnie stosowane tylko w uzasadnionych przypadkach. Przepusty te o dużych wymiarach najczęściej znajdują zastosowanie dla umożliwienia miejscowego przejazdu kołowego lub dla przepędu bydła pod drogą w tych przypadkach, gdy wysoki nasyp korpusu drogowego przedziela tereny mieszkalne lub pastwiska (opinie o programie).

Konstrukcja przepustów ramowych wykonywana jest z betonu marki 170 przy zastosowaniu stali zbrojeniowej okrągłej St3S. Przekrój poprzeczny przepustu żelbetowego ramowego o kształcie prostokątnym. Dotychczas istniejące i stosowane projekty typowych przepustów ramowych obejmują 12 różnych typów. Podstawowa charakterystyka techniczna tych przepustów.
Przepusty są zaprojektowane na obciążenie ruchome I klasy i sprawdzone na obciążenie ciągnikiem T-80 (segregator aktów prawnych).

Grubość nadsypki nad przepustem (łącznie z grubością nawierzchni) mierzona w krawędzi nawierzchni wynosi 50 cm.
Przepusty betonowe sklepione znajdują obecnie zastosowanie tylko w szczególnych przypadkach uzasadnionych warunkami terenowymi, np. na terenach górskich i pagórkowatych, gdzie przepusty budowlane są w głębokich jarach o dużych pochyleniach dna przepustu.

Przy zastosowaniu miejscowego materiału kamiennego w trudnych warunkach terenowych transport ogranicza się zatem tylko do potrzebnej ilości cementu. Kształt przekroju przepustu jest owalny, dostosowany do linii ciśnień (promocja 3 w 1). W przypadku dużego pochylenia dno przepustu może być wzmocnione kostką kamienną, stanowiącą dostateczne zabezpieczenie przed rozmyciem dna.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Wytrzymałość betonu na ściskanie zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Wytrzymałość betonu na ściskanie zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Wytrzymałość betonu na ściskanie zdjęcie nr 8 Wytrzymałość betonu na ściskanie zdjęcie nr 9 Wytrzymałość betonu na ściskanie zdjęcie nr 10
Wytrzymałość betonu na ściskanie zdjęcie nr 11
Wytrzymałość betonu na ściskanie zdjęcie nr 12 Wytrzymałość betonu na ściskanie zdjęcie nr 13 Wytrzymałość betonu na ściskanie zdjęcie nr 14
Wytrzymałość betonu na ściskanie zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Wytrzymałość betonu na ściskanie zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Wytrzymałość betonu na ściskanie zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami