Blog
Produkcja prefabrykatów
W artykule znajdziesz:
Produkcja prefabrykatów
Ze względu na to, że połączenia prefabrykatów ze sobą stanowią słabsze miejsca konstrukcji prefabrykowanych, należy dążyć do zmniejszenia ich liczby w konstrukcji, a zatem należy stosować prefabrykaty możliwie dużych wymiarów (program uprawnienia budowlane na komputer).
Przy produkcji prefabrykatów w zakładach stałych rozmiary i ciężary prefabrykatów są ograniczone nośnością i skrajnią taboru dalekiego transportu, tj. wagonów kolejowych oraz samochodów i przyczep samochodowych, jak również skrajnią budowli inżynierskich, przez które ten tabor przejeżdża i która wyznacza skrajnię taboru w stanie załadowanym (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Z tego względu liczne konstrukcje, które na placu budowy mogą być wykonane w całości w postaci wielkich prefabrykatów, jak np. dźwigary wielkich rozpiętości, wysokie słupy oraz ramy, przy wykonaniu w zakładach stałych muszą być podzielone na oddzielne odcinki, które dopiero na placu budowy są przed montażem scalane w większe jednostki.
Zwiększenie ilości połączeń jest w danym przypadku ujemną stroną produkcji w zakładach stałych. Istnieją też konstrukcje, jak np. łupiny dużych rozpiętości, silosy itp., które ze względu na specjalny charakter nie nadają się do podzielenia na odcinki odpowiadające wymaganiom dalekiego transportu i które z tego powodu nie mogą być wykonywane w zakładach stałych, a których prefabrykacja na placu budowy nie przedstawia większych trudności (uprawnienia budowlane).
Z powyższych rozważań wynika, że wadą konstrukcji prefabrykowanych w porównaniu z konstrukcjami monolitycznymi jest mniejsza sztywność przestrzenna i że zmniejszenie sztywności jest tym większe, im więcej w konstrukcji prefabrykowanej istnieje połączeń poszczególnych elementów (program egzamin ustny).
Wada ta występuje w konstrukcjach produkowanych w zakładach stałych (ze względu na większą ilość połączeń) w stopniu większym, aniżeli przy produkcji prefabrykatów na budowie.
Wyżej wymieniona wada konstrukcji prefabrykowanych niewątpliwie będzie w miarę dalszego opanowywania techniki połączeń coraz bardziej malała. Dużą korzystną rolę odegra tu technika połączeń stosowana w konstrukcjach sprężonych.
Trudności projektowania konstrukcji prefabrykowanych
Wprowadzenie do budownictwa prefabrykacji jest równorzędne pod względem trudności zadań, jakie postawiła ona przed naukowcami, projektantami i wykonawcami, z wprowadzeniem nowego tworzywa konstrukcyjnego. Dotyczy to zarówno konstrukcji prefabrykowanych z betonów zwykłych, jak i sprężonych (opinie o programie).
Pomimo zrealizowania wielu konstrukcji, które spełniają należycie swe zadanie, podstawy teoretyczne oraz zasady projektowania i wykonania konstrukcji prefabrykowanych nie zostały jeszcze całkowicie opanowane i sprecyzowane; każda nowa konstrukcja dostarcza jej twórcom wciąż jeszcze wielu problemów do rozwiązania.
Największą trudność stanowi łączenie kilku elementów w jednym wspólnym węźle, względnie scalanie przed montażem elementu uprzednio podzielonego na odcinki. Specyfika trudności, jeżeli chodzi o prefabrykaty żelbetowe i sprężone, polega tu na konieczności łączenia nie jednego, jak to ma miejsce w innych rodzajach konstrukcji, lecz dwóch odrębnych materiałów składowych, tj. betonu i stali. W konstrukcjach prefabrykowanych istnieje obecnie sytuacja podobna do tej, jaka istniała w stalowych konstrukcjach spawanych w początkowym stadium ich powstawania, gdy z powodu niedostatecznie opanowanej jeszcze techniki spawania, wykonywane na budowie miejsca połączeń były słabsze, aniżeli reszta konstrukcji (segregator aktów prawnych).
Uzyskanie należytej jakości betonów wykonywanych na budowie w miejscach połączeń prefabrykatów jest rzeczą trudną, zwłaszcza przy łączeniu prefabrykatów z betonów wysokich marek, gdyż i beton łączący powinien mieć wysoką wytrzymałość. Szczególnej ostrości nabiera to zagadnienie przy wykonaniu robót montażowych w okresie zimowym lub jesiennych i wiosennych chłodów, gdy zabetonowywanie połączeń wymaga stosowania szczególnych środków ostrożności.
Jako przykład występowania dość znacznych trudności przy projektowaniu połączeń elementów prefabrykowanych może służyć węzeł łączący belki podsuwnicowe ze sobą i ze słupem. Ze względu na działanie sił dynamicznych węzeł ten powinien być zaprojektowany i wykonany wyjątkowo pieczołowicie (promocja 3 w 1).
Prasa techniczna i osiągnięcia biur projektów podają kilkanaście odrębnych rozwiązań konstrukcyjnych tego węzła, z których jednak żadne nie może być uznane za całkowicie zadowalające.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32