Blog

23.04.2020

Przesuwanie żurawia

W artykule znajdziesz:

Przesuwanie żurawia

Przesuwanie żurawia

Przesuwanie żurawia odbywa się za pomocą wciągarek ręcznych ustawionych na gruncie. Przesuwanie na nowe równoległe stanowisko dokonywane jest na przesuwnicach zmontowanych na wózkach wałkowych (program uprawnienia budowlane na komputer).
Zastosowanie żurawia do montażu konstrukcji hali przemysłowej.

Zdjęcie przedstawia fragment montażu żurawiem rurowym dwuwspornikowej ramy konstrukcji latarniowej (węgierskiej) o ciężarze 16 ton (por. tabl. 4-5). Po zmontowaniu kolejnej ramy żuraw przesuwa się do tyłu ponad dalszymi prefabrykatami leżącymi na podłożu po torach ułożonych na słupkach betonowych, podobnie jak przesuwa się w analogicznym przypadku żuraw masztowy typu Derrick.
Żuraw masztowy przejezdny o konstrukcji teleskopowej (produkcji krajowej) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Jest to żuraw montażowy o małym wysięgu, lecz dużym udźwigu, a więc nadający się do montażu wielkich i ciężkich prefabrykatów hal przemysłowych, który ma tę odrębną dodatnią cechę, że dzięki urządzeniu teleskopowemu masztu jest przydatny przy montażu hal o dowolnych stosowanych w praktyce wysokościach.
Żuraw składa się z podwozia opartego na 12 kołach tocznych poruszających się po szynach, masztu teleskopowego ze stałym wysięgnikiem, zastrzału tylnego i dwóch zastrzałów bocznych oraz mechanizmu napędowego (uprawnienia budowlane).
Dolna część masztu składa się z trzech odcinków i jest połączona z podwoziem nieruchomo. Część górna (teleskop) osadzona jest wewnątrz części stałej i może być za pomocą dwóch wciągarek ręcznych dowolnie podnoszona i opuszczana. Teleskop składa się z odcinków, a więc wysokość jego w granicach największej dopuszczalnej wysokości podnoszenia może być dowolnie regulowana. Wysięgnik jest połączony z teleskopem na stałe (program egzamin ustny).
Mechanizm podnoszenia napędzany jest silnikiem elektrycznym o mocy 27 KW. Przekuwanie żurawia odbywa się za pomocą wciągarki ręcznej.

Przy wysokości podnoszenia do 18 m żuraw jest samostateczny, przy wysokościach natomiast wyższych (do 25 m) należy go zabezpieczać dodatkowo dwiema linami odciągającymi.
Ciężar żurawia wynosi 17,7 T (opinie o programie).

Maszt

Żuraw przewożony jest w stanie rozmontowanym na przyczepach samochodowych. Załadunek i wyładunek odbywa się za pomocą żurawia samochodowego typu Star 20 (segregator aktów prawnych).
Montaż żurawia przeprowadzany jest za pomocą wciągarki ręcznej. Po ustawieniu na szynach podwozia ustawia się na nim w pozycji pionowej zastrzał żurawia i umocowuje go linami odciągowymi.

Maszt łącznie z teleskopem ustawiany jest w pozycji poziomej na drewnianych klatkach, a jego podstawa zostaje połączona z przegubem umocowanym na stałe na podwoziu. Wciągarka ręczna montuje maszt obracając go dokoła przegubu. Przykład zastosowania żurawia teleskopowego do montażu wielkich i ciężkich elementów. Na zmontowanych uprzednio słupach hangaru montowane są dźwigary kablobetonowe o rozpiętości 34 m i ciężarze 16,64 T (por. tabl. 5-1). Dźwigary należy unieść przy montażu na 11 m nad terenem.
W podanych wyżej warunkach montaż może być dokonany jednym żurawiem teleskopowym z zastosowaniem trawersu i zabezpieczeniem żurawia linami odciągowymi, względnie dwoma żurawiami z uchwyceniem dźwigara bezpośrednio linami w czterech węzłach bez stosowania trawersu i lin odciągowych.
Przy pracach przeładunkowych oraz montażu lekkich prefabrykatów może mieć zastosowanie lekki żuraw przejezdny słupowy typu Pionier. Ze względu na niewielką wysokość podnoszenia żuraw ten jest najbardziej przydatny do prac montażowych w tych przypadkach, gdy może on być ustawiony na stropie montowanej konstrukcji i podnosić lekkie elementy wprost z terenu.

Przykład rozplanowania dźwigów na placu budowy przy wykonywaniu konstrukcji hali jednonawowej o rozp. 34 m (promocja 3 w 1). Konstrukcja składa się z elementów, a więc ze słupów zamocowanych w stopach, dźwigarów kablobetonowych scalanych z odcinków na sucho, płyt kasetonowych górnych, płatwi i płyt kasetonowych dolnych oraz z elementów okiennych. Elementy składowe dźwigarów sprężonych zostały wykonane w stałym zakładzie prefabrykacji i dostarczone na plac budowy transportem kolejowym, pozostałe elementy wykonane zostały bezpośrednio na placu budowy.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami