Blog

Literatura drogowa zdjęcie nr 2
07.05.2020

Przewidywanie wygięć i wyznaczanie kolejności betonowania

W artykule znajdziesz:

Przewidywanie wygięć i wyznaczanie kolejności betonowania

Literatura drogowa zdjęcie nr 3
Przewidywanie wygięć i wyznaczanie kolejności betonowania

Dokładne przewidywanie ugięć rusztowań pod obciążeniem masą betonową jest możliwe tylko wtedy, gdy konstrukcja drewniana ustawiona na belkach stalowych dla wytworzenia właściwego kształtu pomostu nie współdziała z belkami głównymi rusztowania w przenoszeniu obciążeń (program uprawnienia budowlane na komputer).

Dlatego konstrukcji tej należy zapewnić możność dostosowania swego kształtu do ugięć belek stalowych, unikając wprowadzenia krzyżulców oraz pozostawiając odstępy między czołami belek wzdłużnych pomostu, aby belki te nie współdziałały w przenoszeniu sił przy ugięciach dwuteowników. Ugięcia belek stalowych rusztowania pod ciężarem masy betonowej wymagają zabezpieczenia konstrukcji przęseł od zniekształcenia i od wystąpienia nieprzewidzianych sił wewnętrznych (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Zabezpieczenie to może być osiągnięte przez następujące środki:
- właściwe wygięcie odwrotne belek lub pomostu rusztowania,
- zwarcie części zabetonowanych przęseł we właściwym położeniu,
- zachowanie właściwej kolejności betonowania,
- właściwe rozmieszczenie podpór i belek stalowych wzdłuż przęseł,
- chwilowe wprowadzenie dodatkowych obciążeń belek rusztowania.

Wygięcie odwrotne ma na celu uzyskanie żądanego położenia zabetonowanych części przęseł przed ich zwarciem (uprawnienia budowlane). Wyznaczenie wygięcia odwrotnego jest zawsze możliwe po uprzednim określeniu podziału konstrukcji na części i kolejności ich betonowania.
Zasadą wyznaczenia tej kolejności jest dążenie do spowodowania jak najmniejszych przesunięć wzajemnych między betonowanymi częściami i zmniejszenie sił wewnętrznych powstających między nimi. Z tej zasady wynikają następujące wskazania: betonowanie należy rozpoczynać od odcinka dającego największe wygięcia belek rusztowań i kończyć na odcinkach dających najmniejsze wygięcia, wówczas bowiem przesunięcia jednych części względem innych są najmniejsze tak samo jak i siły przez te przesunięcia wywołane (program egzamin ustny).

Stąd wynika zasada rozpoczynania betonowania przęseł rozdzielnych od odcinków położonych w środku rozpiętości belek rusztowań i kończenia betonowania na odcinkach przypodporowych.
Należy unikać betonowania warstwami lub wieńcami, aby nie wywoływać między nimi sił stycznych.
Betonowanie należy prowadzić odcinkami wzdłuż mostu, poczynając od odcinka w środku rozpiętości jako wywołującego największe ugięcia belek rusztowania, a kończąc na odcinkach przypodporowych, w których nałożenie masy betonowej daje najmniejsze ugięcia belek.

Belki i rusztowania

Warunek dokładnego przewidywania ugięć rusztowań belkowych pod obciążeniem masą betonową wymaga, aby konstrukcja drewniana ustawiona na belkach dla nadania pomostowi właściwego kształtu nie współdziałała z belkami głównymi rusztowania w przenoszeniu obciążeń (opinie o programie). Dlatego konstrukcji tej należy zapewnić możność dostosowywania swego kształtu do ugięć belek stalowych, unikając wprowadzania krzyżulców zapewniających jej niezmienność kinematyczną oraz pozostawiając odstępy między czołami wzdłużnych belek pomostu, tak aby nie współdziałały one w przenoszeniu sił przy ugięciach dwutedwników.
Zasada jedności układów statycznych belek rusztowań i przęseł.

Dostosowanie wygięć odwrotnych do ugięć rusztowań wymaga właściwego układu belek i ich podpór (segregator aktów prawnych).
Ugięcia belek stalowych rusztowania pod ciężarem masy betonowej wymagają zabezpieczenia przęseł od zniekształcenia i od wystąpienia w nich nieprzewidzianych sił wewnętrznych. Zabezpieczenie to może być osiągnięte przez zastosowanie następujących środków:
- właściwego rozmieszczenia podpór i zakotwień belek stalowych wzdłuż
przęseł,
- wygięcia belek lub pomostów rusztowania,
- wyboru odpowiedniej kolejności betonowania.

Rozmieszczenie podpór i zakotwień belek stalowych wzdłuż mostu powinno być dostosowane do układu statycznego przęseł. Aby tę tezę wyjaśnić, rozpatrzmy najpierw rusztowania z belek stalowych do budowy przęseł rozdzielonych na podporach (promocja 3 w 1).
W tym przypadku belki stalowe są oparte na dwóch jarzmach ustawionych przy podporach stałych. Odkształcona belek stalowych ma kształt podobny do odkształconej przęseł.

Niewielkie różnice tych kształtów mogą powstać wskutek tego, że odległość podpór belek stalowych jest mniejsza od rozpiętości podporowej przęsła, jak również wskutek różnic w zmienności momentów bezwładności belek stalowych i przęseł oraz wskutek zmian odkształconej belek stalowych podczas układania masy betonowej.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Literatura drogowa zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Literatura drogowa zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Literatura drogowa zdjęcie nr 8 Literatura drogowa zdjęcie nr 9 Literatura drogowa zdjęcie nr 10
Literatura drogowa zdjęcie nr 11
Literatura drogowa zdjęcie nr 12 Literatura drogowa zdjęcie nr 13 Literatura drogowa zdjęcie nr 14
Literatura drogowa zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Literatura drogowa zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Literatura drogowa zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami