Blog

20.02.2021

Przyczółki

W artykule znajdziesz:

Przyczółki

Przyczółki

W nowoczesnych mostach dąży się do zmniejszenia ciężaru podpór przez: zastępowanie ciężkich podpór kamiennych i betonowych o dużych przekrojach pełnych żelbetowymi elementami cienkościennymi, stosowanie lekkich przyczółków wpuszczonych w nasyp oraz zastępowanie tradycyjnych przyczółków i filarów podporami z pali żelbetowych (program uprawnienia budowlane na komputer).

Przyczółek mostu belkowego jest nie tylko podporą przęsła skrajnego, lecz również służy jako ściana oporowa podtrzymująca czoło nasypu drogowego. W celu konstrukcyjnego powiązania przyczółka z nasypem stosuje się ścianki oporowe, zwane skrzydłami mostu.
W zależności od rodzaju i ustawienia skrzydeł rozróżnia się przyczółki o skrzydłach równoległych, teowe, o skrzydłach prostopadłych oraz wtopione w nasyp (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Przyczółki o skrzydłach równoległych stosuje się w mostach wąskich o wysokości nasypu do 5 m. Tworzą je równoległe do siebie mury ustawione protopadle do przyczółka, obejmujące część czołową nasypu na dojeździe do mostu. W mostach małych i niskich przyczółki i skrzydła stanowią jedną bryłę ustawioną na wspólnym fundamencie.

W mostach o dużych rozpiętościach obciążenie fundamentu skrzydeł znacznie różni się od obciążenia fundamentu korpusu przyczółka. Dlatego w celu uniknięcia pęknięć, na połączeniach przyczółka ze skrzydłami, traktuje się skrzydła jako samodzielne mury oporowe na własnych fundamentach (uprawnienia budowlane).

Przyczółki teowe charakteryzują się zwartą i nieskomplikowaną budową i są stosowane szczególnie w wypadkach fundowania podpory na palach oraz w przyczółkach o wysokości ponad 5 m. Szerokość masywu wchodzącego w nasyp jest mniejsza niż szerokość przedniej części przyczółka, która ma wymiary niezbędne do podparcia przęsła.
W razie szczególnie wysokich nasypów, w celu zmniejszenia ciężaru i zużycia materiału, wykonuje się galerie poprzeczne.

Przyczółki o skrzydłach prostopadłych składają się ze ściany czołowej oraz dwóch ścianek bocznych stanowiących jej przedłużenie.
Ścianki boczne są skrzydłami przyczółka, których wysokość i grubość maleje w miarę oddalania się od przyczółka. Jeżeli skrzydła przyczółka ustawimy skośnie do osi drogi, rozchylając je, otrzymamy przyczółki o skrzydłach ukośnych (program egzamin ustny).

Budowa skrzydła

Skrzydła ukośne są trudniejsze w wykonaniu od prostopadłych, jednak częściej stosowane zarówno przy wiaduktach na skrzyżowaniach dróg w różnych poziomach dla lepszej widoczności, jak również przy przepustach umożliwiających łagodniejsze wprowadzenie cieku wodnego.
Odmianą skrzydła ukośnego są skrzydła owalne wypukłe lub wklęsłe, stosowane przeważnie przy przepustach sklepionych (opinie o programie).

W celu zwiększenia stateczności przyczółka oraz nadania lekkości konstrukcji stosowane są przyczółki o skrzydłach podwieszonych. Skrzydła podwieszone są płytami pionowymi, wspornikowo utwierdzonymi w korpusie przyczółka. Wykonuje się je wyłącznie z żelbetu.
W mostach bardzo wysokich wymagających długich i kosztownych skrzydeł, które z kolei muszą być ustawione na odpowiednich fundamentach (gdyż stosowanie skrzydeł podwieszonych o długości powyżej 6,5 m ze względów statycznych jest niewskazane), stosuje się przyczółki wtopione w nasyp (segregator aktów prawnych).

Przez całkowite wtopienie przyczółka w nasyp unika się budowy skrzydeł, lecz nie należy zapominać, że przez to zmniejsza się przekrój poprzeczny między przyczółkami mostu. Dlatego najczęściej wybiera się rozwiązanie pośrednie, wtapiając przyczółek częściowo i zaopatrując go w niewielkie skrzydła.
Przyczółki mogą być wykonywane z kamienia, betonu i żelbetu.
Przyczółki betonowe i kamienne mają duży ciężar własny, który zabezpiecza stateczność przyczółka, lecz równocześnie powoduje duże obciążenie gruntu (promocja 3 w 1).

Zastosowanie żelbetu do budowy przyczółków wpływa na znaczne zmniejszenie ciężaru własnego oraz ułatwia wykonanie niektórych jego części (cios} podłożyskowe, skrzydła).
Najczęściej przyczółki buduje się w ten sposób, że korpus wykonuje się z betonu lub z kamienia, zaś skrzydła, bloki podłożyskowe oraz płyty fundamentowe z żelbetu.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami