Blog

23.04.2020

Rachunek szczegółowy

W artykule znajdziesz:

Rachunek szczegółowy

Rachunek szczegółowy

Szerszemu zastosowaniu przyczółków z betonu uzbrojonego przeciwstawiały się też interesy przedsiębiorstw wykonawczych, dla których najbardziej opłacalne były roboty proste, obejmujące duże ilości materiałów łatwych do wytworzenia i niskiej jakości, a nie roboty wymagające niewielkich ilości materiałów, wykwalifikowanej robocizny i sprzętu, którym przedsiębiorstwa na ogół nie rozporządzały (program uprawnienia budowlane na komputer).

Dalszym etapem w rozwoju i doskonaleniu konstrukcji przyczółków betonowych było dążenie do zmniejszenia nie tylko ciężarów przyczółków, ale i parcia nasypów. Można to było uzyskać przekształcając konstrukcję przyczółków uzbrojonych przez usunięcie lub zwężenie płyty przedniej (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Wymagało to jednoczesnego wypuszczenia nasypu przed przyczółek, a więc zmiany kształtu przeszkody, wydłużenia mostu, zwiększenia rozpiętości przęseł.
Kubatura betonu przęseł może być rozpatrywana jako suma kubatury betonu pomostu i elementów głównych. Pierwszy z tych składników jest proporcjonalny do rozpiętości przęseł, a drugi w przybliżeniu do kwadratu tej rozpiętości, gdy założymy, że wraz z rozpiętością wzrasta wysokość przekrojów elementów głównych, a szerokość pozostaje niezmienna.

Oznaczmy przez l rozpiętość przęsła przyległego do przyczółka o zerowej wysokości (uprawnienia budowlane). Przy wysokości a rozpiętość będzie równa l - a, gdyż przy pochyleniu skarp 1 :1 zmniejszenie rozpiętości przęsła jest w przybliżeniu równe wzrostowi wysokości przyczółka.
Jeżeli a jest dostatecznie duże, to wzrost kosztów przyczółka przy zwiększeniu jego wysokości jest większy od zmniejszenia kosztów przęseł. Rachunek szczegółowy wskazuje, że wartość a dająca minimum kosztów jest stosunkowo niewielka (program egzamin ustny).
Stąd też można przewidywać, że mosty o przyczółkach wpuszczonych w nasypy wymagają mniejszych nakładów od mostów o przyczółkach przenoszących parcie gruntu na całej ich wysokości. Jest to jednak słuszne tylko w tych przypadkach, w których nie ma innych kosztów bezpośrednich lub pośrednich - na przykład, gdy wydłużenie mostu nie zwiększa kosztów wskutek zajęcia cennej powierzchni.

Ukształtowania przeszkody

Zależnie od wymagań dotyczących ukształtowania przeszkody, przyczółki
przejmujące tylko w górnych częściach parcie ziemi są budowane przy różnych stosunkach wysokości nasypu wybiegającego przed ich ściany i przy różnych wysokościach ścian przednich. W skrajnym przypadku wysokość ściany przedniej w tego rodzaju konstrukcjach może być sprowadzona do sumy wysokości ściany nad ławą łożyskową i grubości ławy łożyskowej (opinie o programie). Tego rodzaju przyczółki składają się z następujących części:
- płyty fundamentowej,
- dwóch przepon skrajnych oraz przepon pośrednich, których ilość zależy od szerokości przyczółka,
- ławy łożyskowej,
- płyty czołowej,
- skrzydeł oraz płyt podchodnikowych, o ile chodniki mostu wybiegają na zewnątrz powierzchni skrzydeł.
Takie konstrukcje, w porównaniu z przyczółkami betonowymi, posiadają następujące zalety:
- mają ciężar sprowadzony do minimum,
- przejmują najmniejsze parcie ziemi.
Te dwie zalety zmniejszające siły działające na przyczółek i na jego fundament pociągają za sobą lekkość przyczółka, zmniejszenie kubatury betonu, obciążeń fundamentu, a więc - zmniejszenie ilości materiałów i robocizny. Wskutek tego maleje całkowity koszt ich budowy (segregator aktów prawnych).

Wielkość parcia ziemi jest sprowadzona w tych konstrukcjach do minimum wraz ze zmniejszeniem do minimum wysokości ściany czołowej zależnej od wysokości przęsła. Uzyskanie tych oszczędności wymaga jednak zwiększenia następujących pozycji nakładów: powierzchni deskowania, uzbrojenia, robocizny - podobnie jak przy przejściu od przyczółków betonowych do przyczółków z betonu uzbrojonego. W założeniu konstrukcji tego rodzaju przyczółków zawarte jest żądanie utrzymania przerwy między przęsłem i ścianą czołową. Przerwa ta jest konieczna w przypadkach, gdy przesunięcia końców przęseł na skrajnych podporach są dostatecznie duże. Gdy jednak przesunięcia te są niewielkie, utrzymywanie tej przerwy może być zbędne. Na wielkość przesunięć końców przęseł ma wpływ długość przęseł, rodzaj materiału i jego rozszerzalność termiczna i przewodnictwo cieplne, wpływające na szybsze lub wolniejsze występowanie odkształceń (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami