Blog

07.09.2021

Roboty na lądzie

W artykule znajdziesz:

Roboty na lądzie

Roboty na lądzie

Do robót na lądzie szczególnie wygodny jest kafar-dźwignica zmontowany na podwoziu gąsienicowym (rys. 6.7). Odznacza się on szeregiem istotnych zalet: kierownice jego, wzmocnione konstrukcją kratową, zawieszone są przegubowo na wysięgniku dźwignicy osadzonej na podwoziu gąsienicowym (program uprawnienia budowlane na komputer). Praca jest kierowana z kabiny katarowego, w której mieszczą się również wciągarki, kocioł parowy i przeciwciężar równoważący ciężar kierownic i wysięgnika.

Kierownice katara, osadzone przegubowo, mogą się wychylać ku przodowi i przechylać ku tyłowi pod dowolnym niemal kątem, a znaczne ich wysunięcie przed podwozie pozwala na wbijanie pali sposobem pionierskim. Przy użyciu młotów o podwójnym działaniu można w ogóle obejść się bez kierownic, a młot zawiesić na wysięgniku (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Również i koparki na podwoziach gąsienicowych mogą być stosowane jako katary, po założeniu na ich wysięgnikach kierownic.

Do robót morskich, szczególnie do budowy wszelkiego rodzaju pomostów, nadają się kafary pionierskie (czołowe). Zadaniem ich jest wbijanie przed sobą pali w jarzmach, stanowiących potem podporę dla pomostu roboczego, po którym kafar przesuwa się dalej w głąb morza czy basenu.
Wysunięcie kierownic tego rodzaju kafarów musi być takie, aby stojąc na pomoście opartym na wbitych uprzednio palach, kafar mógł wbijać pale następnego jarzma, oddalone nieraz o 2-3 m od pali poprzednich (uprawnienia budowlane).

Rozróżnia się kilka odmian kafarów pionierskich, wśród których na uwagę budowniczych morskich zasługują:
- kafary z kierownicami przesuwnymi,
- kafary z kierownicami wielokrotnymi,
- kafary obrotowe (program egzamin ustny).

Rusztowanie kafara

Rusztowanie kafara należącego do odmiany 1 lub 2 jest tak szerokie, jak wielki jest rozstaw skrajnych pali danego pomostu. Składa się ono z ramy czołowej złożonej z pionowych słupów i poziomych belek, odpowiednio do tyłu podpartej zastrzałami. Na ramie tej w typie 1 zawieszone są kierownice (zwykle metalowe), które mogą przesuwać się z jednego końca na drugi; w typie 2 zawieszonych jest tyle par kierownic, ile jest przewidzianych pali w jarzmie. W pierwszym wypadku pale jarzma wbija się kolejno jeden za drugim, przesuwając odpowiednio tylko kierownice, a nie ruszając kafara. W wypadku drugim na każdej parze kierownic wisi silnik katarowy, co umożliwia od razu równoczesne wbijanie wszystkich pali w jarzmie, albo też jeden lub dwa silniki mogą być przenoszone z kierownicy na kierownicę (opinie o programie).

Pionierski kafar obrotowy, a rysunek ten obrazuje postęp prac przy jego pomocy. I tu wysunięcie kierownic musi być takie, aby kafar stojąc na poprzednio wbitych palach, mógł wbijać pale następnego jarzma. Przez stosowny obrót kafara uzyskuje się przesunięcie kierownic na miejsce kolejnych pali tego jarzma.
Szczególnym rodzajem kafara służącym do wbijania pojedynczych palisad na wodzie jest kafar polskiego inżyniera Kardzisa.

Kafar i jego rusztowanie nie różnią się od zwykłego poprzednio opisanego lekkiego kafara, istota różnicy leży w podwoziu dostosowanym do poruszania się kafara na uprzednio wbitej palisadzie, bez potrzeby opierania się na równoległych pomostach czy rzędach pali (segregator aktów prawnych). Kafar ten nadaje się przede
wszystkim do wbijania drewnianych ostróg palisadowych. Do tego celu wystarczą kierownice (świece) 7 m długości i młot wolnospadowy o ciężarze 400 kG.

Na rysunku 6.1 la pokazano rozwiązanie kafara. Podwozie składa się z pokładu z wciągarką (dźwigarką), pod którym, sztywno z nim połączone, znajdują się z każdej strony po trzy mocne zastrzały 2, połączone prowadzącymi belkami podłużnymi. Całość przesuwa się na jednoszynowym wózku, umieszczonym pod pokładem między zastrzałami. Składa się on z 2 gładkich kółek (0 200-300 mm), osadzonych jedno za drugim w łożyskach umieszczonych w belkach podłużnych i kątownikach pod podwoziem.

Dwa podnośniki wmontowane na obu końcach wózka pozwalają podnieść kafar z kółek na czas wbijania pala. Wózek toczy się po szynie z ceownika ułożonej na wykonanej już części palisady (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami