Blog

Lepiki bitumiczne zdjęcie nr 2
09.07.2020

Roboty przygotowawcze

W artykule znajdziesz:

Roboty przygotowawcze

Lepiki bitumiczne zdjęcie nr 3
Roboty przygotowawcze

Roboty przygotowawcze najlepiej rozpoczynać na wiosnę i w pierwszej kolejności przystąpić do budowy dróg dojazdowych, osiedli robotniczych, linii wysokiego napięcia i niezbędnych robót ziemnych związanych z niwelacją terenu oraz przygotować bazy transportu, a przede wszystkim bazę remontową maszyn (program uprawnienia budowlane na komputer). Znaczny okres czasu zajmują zawsze prace związane z budową i wyposażeniem przetwórni kruszywa, wytwórni masy betonowej, wytwórni deskowań i warsztatów zbrojarskich oraz magazynów i urządzeń wyładowczo-załadunkowych.

Prace te przy średniej wielkości budowy wymagają okresu mniej więcej rocznego i powinny być zakończone przynajmniej na miesiąc przed rozpoczęciem masowych robót betonowych (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Początek robót betonowych w miarę możności należy przewidywać na okres wiosenno-letni, gdyż w okresach występowania temperatur ujemnych powstają dodatkowe trudności związane z przygotowaniem podłoża po’d betonowanie oraz z zabezpieczeniem betonu przed działaniem mrozu. Na podstawie danych statystycznych z przebiegu budowy szeregu obiektów można tytułem wstępnej orientacji przyjmować jako umowny wskaźnik intensywności (nasilenia) robót betonowych, przyrost wysokości całej budowli w granicach l,5-f-3,0 m na miesiąc. Dla masywów siłowni wodnych przeciętna intensywność wynosi l,5-2,0 m/miesiąc, a dla zapór, jazów i śluz - 2,5-4,0 m/miesiąc (uprawnienia budowlane).

W przypadku zastosowania w całości konstrukcji prefabrykowanych wymienione dane można zwiększyć o 30-i-500/o. Należy zaznaczyć, że betonowanie siłowni obejmuje masy betonu liczone od rzędnej posadowienia rury ssawnej do poziomu podłogi hali; konstrukcję samej hali ujmuje się osobno. Dane dotyczące intensywności betonowania szeregu wykonanych konstrukcji monolitycznych zawiera tabl. 6-4; odpowiednie zestawienie dotyczące intensywności betonowania w okresach miesięcznych i rocznych uzyskiwanej na budowach stopni piętrzących. Z danych tych wynika, że współczynnik nierównomierności i intensywność betonowania w poszczególnych miesiącach zmieniały się w granicach od 1,3 do 2,5 w zależności od przygotowanego frontu robót.

Przy ustalaniu czasu budowy hali siłowni należy przyjmować okres od 1 do 2 miesięcy na wykonanie konstrukcji jednej sekcji, w zależności od rodzaju konstrukcji hali. Jeśli hala wykonywana jest z elementów prefabrykowanych, okres ten może być zmniejszony o 30-L50% (program egzamin ustny). Orientacyjne dane dotyczące cykli budowy oraz okresów robót przygotowawczych przy budowie szeregu dużych obiektów.

Harmonogram budowy

Przykładowy harmonogram budowy zapory łukowej Mauvoisin o wysokości Hmax = 237 m, długości L = 520 m, szerokości w podstawie Bmax = 53,5 m, w koronie - b = 14,0 m, zaś harmonogram budowy stopnia w Kremienczugu.
Planowanie zaopatrzenia materiałowego. W oparciu o dokonane wyliczenie objętości podstawowych robót, normy zużycia materiałów i harmonogram dyrektywny oraz projekt wstępny sporządza się ogólne zestawienie oraz terminarz dostaw podstawowych materiałów, prefabrykatów i konstrukcji (opinie o programie).

Do wyliczenia podstawowych materiałów należy w miarę możliwości wykorzystywać wskaźniki pomocnicze. Niektóre orientacyjne dane dotyczące zapotrzebowania materiałów dla siłowni mniejszych i średniej wielkości.
Planowanie transportu. Opis warunków komunikacyjnych i wyliczenie ilości niezbędnych środków transportu oraz wytyczne budowy niezbędnych dróg stanowią podstawę planowania transportu (segregator aktów prawnych). Ilość materiałów niezbędnych do •wykonania budowli hydrotechnicznych jest różna, w zależności od ich rodzajów i wielkości. Tak na przykład przy robotach melioracyjnych ilości dostarczanych materiałów są małe, natomiast budowa zapór, śluz i siłowni wymaga znacznie więcej materiałów, w zależności oczywiście od wielkości samej budowli.

Koszt materiałów wraz z transportem stanowi zwykle około 20-M0% kosztów całej budowy i dlatego zagadnienie wyboru rodzaju transportu jest niezwykle ważne z punktu widzenia kosztów, ilości maszyn transportowych oraz organizacji budowy. Poniżej podana jest charakterystyka stosowanych rodzajów transportu (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

19.12.2025
Lepiki bitumiczne zdjęcie nr 4
Jak sprawdzić, czy zaprojektowany strop spełnia warunki ugięcia – praktyczne i normowe podejście inżynierskie

Sprawdzenie ugięć stropu jest jednym z kluczowych etapów projektowania konstrukcji budowlanych, który ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkowania obiektu, jego…

19.12.2025
Lepiki bitumiczne zdjęcie nr 5
Dlaczego ściany z bloczków silikatowych są tak wytrzymałe – analiza właściwości i praktyki budowlanej

Ściany z bloczków silikatowych od lat uchodzą za jedne z najbardziej wytrzymałych i trwałych rozwiązań stosowanych w budownictwie mieszkaniowym, przemysłowym…

Lepiki bitumiczne zdjęcie nr 8 Lepiki bitumiczne zdjęcie nr 9 Lepiki bitumiczne zdjęcie nr 10
Lepiki bitumiczne zdjęcie nr 11
Lepiki bitumiczne zdjęcie nr 12 Lepiki bitumiczne zdjęcie nr 13 Lepiki bitumiczne zdjęcie nr 14
Lepiki bitumiczne zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Lepiki bitumiczne zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Lepiki bitumiczne zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami