Blog

Przygotowania budowy oraz eksploatacji autostrad zdjęcie nr 2
28.04.2020

Rodzaje mostów wspornikowych

W artykule znajdziesz:

Rodzaje mostów wspornikowych

Przygotowania budowy oraz eksploatacji autostrad zdjęcie nr 3
Rodzaje mostów wspornikowych

W niektórych rozwiązaniach, dla uzyskania większej jednolitości w konstrukcji i w rysunku architektonicznym, starano się dać te same wymiary słupom podpierającym końce belek rozdzielone przerwą dylatacyjną i słupom podpierającym ciągły pomost (program uprawnienia budowlane na komputer).

W tych przypadkach pochylenie słupów pod przerwami dylatacyjnymi, ze względu na rozstawienie w pewnym odstępie linij podparć sąsiadujących przęseł, wywołuje zmianę wysokości położenia końców tych przęseł oraz uskok w pomoście. Wielkość tego uskoku zależy od rozstawienia linij podparć i od przesunięcia poziomego. Jest ona na ogół niewielka. Mimo to jest to oparcie niewłaściwe. Słuszniej jest oprzeć końce przęseł na dwóch słupach bliźniaczych nie podlegających jednoczesnemu wychyleniu. Dostosowanie podpór do odkształcalności pomostu.

Słupy podpór powinny być dostosowane do przenoszenia sił poziomych oraz do odkształceń termicznych i skurczowych. Siły te zależą od rozstawienia, wysokości i przekrojów słupów wzdłuż i w poprzek mostu (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Im rozstawienie słupów wzdłuż mostu jest większe, tym na poszczególne słupy działają w poprzek mostu większe siły poziome, wywołane parciem wiatru i oddziaływaniem pojazdów. Im rozstawienie słupów w poprzek mostu jest większe, tym w poprzek mostu występuje większy wpływ odkształcalności termicznej i skurczowej. Wpływ ten sprowadza się do zera jedynie w przypadkach, gdy pomosty są ustawione na jednym rzędzie słupów. W wiaduktach o małych rozpiętościach budowanych na skrzyżowaniach dróg i linij kolejowych, o ile skrajnia na to pozwala, rozstawienie słupów w poprzek mostu może być zbliżone do rozstawienia wzdłuż mostu. W mostach o dużych rozpiętościach rozstaw słupów w poprzek mostu jest niewielki w porównaniu do rozstawu filarów, przy czym filary w większości przypadków nie są dzielone na odrębne słupy (uprawnienia budowlane).

Ze względu na ten sam rząd wielkości odkształceń pomostów w poprzek i wzdłuż przęseł, opracowując ustrój przęseł należy zwracać uwagę na odkształcalność słupów w obu kierunkach, rozmieszczając pod przęsłami słupy o różnych własnościach odkształceniowych wzdłuż i wszerz przęseł. Dla opisania tego zagadnienia odróżnimy:
- słupy o dużej sztywności w obu kierunkach, nie dostosowane do umożliwienia odkształceń przęseł,
- słupy dostosowane do przenoszenia przesunięć głowic wskutek odkształceń przęseł wzdłuż mostu,
- słupy dostosowane do przesunięć głowic wskutek odkształceń przęseł w poprzek mostu,
- słupy dostosowane do przenoszenia odkształceń przęseł zarówno wzdłuż jak i w poprzek mostu (program egzamin ustny).

Słupy o głowicach nieprzesuwnych

Słupy o głowicach nieprzesuwnych oznaczono na tym rysunku krzyżykiem, słupy o głowicach przesuwnych oznaczono dwiema kreskami równoległymi do kierunku przesuwu. Odróżniono przy tym słupy umożliwiające przesuw wskutek odkształceń termicznych i skurczowych oraz słupy umożliwiające przesuw pod działaniem sił poziomych, skierowanych wzdłuż lub w poprzek pomostu, wywołanych bądź przez pojazdy, bądź przez parcie wiatru. Pierwszy rodzaj słupów oznaczono znakami zwykle używanymi, drugi rodzaj oznaczono obwódką. Słupy dostosowane do odkształceń termicznych, skurczowych jak też do przenoszenia przesunięć pod działaniem sił poziomych, oznaczono obwódką przerywaną (opinie o programie).
Kilka podstawowych schematów poprawnego rozmieszczenia słupów w wiaduktach pod drogami powierzchniowymi i kolejowymi.

Mosty wspornikowe odróżniamy według układów przęseł i wsporników. Kilka układów mostów wspornikowych o jednym przęśle oraz dwóch, trzech i pięciu przęsłach. W układach tych można odróżnić następujące rodzaje:
- układy bezprzegubowe,
- układy o przęsłach połączonych przegubowo,
- układy o przęsłach zawieszonych na wspornikach (segregator aktów prawnych).

Budowa mostów wspornikowych o przęsłach pozbawionych przegubów i przęseł zawieszonych sprowadza się do mostów zakończonych wspornikami. Są to mosty jednoprzęsłowe lub wieloprzęsłowe, w których końce przęseł wystają poza skrajne podpory. Celem ich budowy jest przede wszystkim unikanie przejmowania przez podpory parcia ziemi, a więc unikanie budowy przyczółków (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

19.12.2025
Przygotowania budowy oraz eksploatacji autostrad zdjęcie nr 4
Jak sprawdzić, czy zaprojektowany strop spełnia warunki ugięcia – praktyczne i normowe podejście inżynierskie

Sprawdzenie ugięć stropu jest jednym z kluczowych etapów projektowania konstrukcji budowlanych, który ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkowania obiektu, jego…

19.12.2025
Przygotowania budowy oraz eksploatacji autostrad zdjęcie nr 5
Dlaczego ściany z bloczków silikatowych są tak wytrzymałe – analiza właściwości i praktyki budowlanej

Ściany z bloczków silikatowych od lat uchodzą za jedne z najbardziej wytrzymałych i trwałych rozwiązań stosowanych w budownictwie mieszkaniowym, przemysłowym…

Przygotowania budowy oraz eksploatacji autostrad zdjęcie nr 8 Przygotowania budowy oraz eksploatacji autostrad zdjęcie nr 9 Przygotowania budowy oraz eksploatacji autostrad zdjęcie nr 10
Przygotowania budowy oraz eksploatacji autostrad zdjęcie nr 11
Przygotowania budowy oraz eksploatacji autostrad zdjęcie nr 12 Przygotowania budowy oraz eksploatacji autostrad zdjęcie nr 13 Przygotowania budowy oraz eksploatacji autostrad zdjęcie nr 14
Przygotowania budowy oraz eksploatacji autostrad zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Przygotowania budowy oraz eksploatacji autostrad zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Przygotowania budowy oraz eksploatacji autostrad zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami