Blog

18.01.2023

Różnice interesów

W artykule znajdziesz:

Różnice interesów

Koniec lat osiemdziesiątych i początek dziewięćdziesiątych stanowił cezurę pragmatyzacji idei, a także rozszerzenie pola badań oraz działań rządów i organizacji. Ukoronowaniem tych prac była Konferencja Narodów Zjednoczonych Środowisko i Rozwój" w 1992 roku w Rio de Janeiro (UNCED), określana też jako Szczyt Ziemi ze względu na udział 106 polityków, w tym wielu przywódców państw (program uprawnienia budowlane na komputer). Konferencja w Rio była spektakularnym apogeum politycznych deklaracji i zróżnicowanych podejść do ekorozwoju. Za największy sukces uznaje się zapoczątkowanie międzynarodowej współpracy, obejmującej ochronę zagrożonego środowiska przyrodniczego oraz model jego rozwoju. Jednocześnie Konferencja bezlitośnie obnażyła różnice interesów i podziały bogatej Północy i biednego Południa (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

UNCPD przyjął następujące dokumenty. Są to:

  1. Deklaracja z Rio, stawiająca istotę ludzką w centrum wszelkich działań proekologicznych.
  2. Agenda ’21, dokument liczący ponad 800 stron (40 rozdziałów) uważany za bezprecedensowy ze względu na wszechstronne podejście do problemów ochrony środowiska i rozwoju.
  3. Konwencja o zmianach klimatu, której realizacja ma zapobiegać dalszemu katastrofalnemu ocieplaniu się klimatu i jego skutkom - w Rio podpisały ją 154 państwa.
  4. Konwencja o różnorodności biologicznej, której celem jest ochrona występujących na Ziemi gatunków flory i fauny - podpisana w Rio przez 153 państwa. Od jej podpisania uchyliły się Stany Zjednoczone twierdząc, że zagraża ona interesom wielkich koncernów amerykańskich, pracujących na materiale genetycznym z krajów rozwijających się (uprawnienia budowlane).
  5. Deklaracja o lasach, stanowiąca podstawę do współpracy międzynarodowej na rzezcz ochrony i racjonalnego użytkowania ekosystemów leśnych, co gwarantuje stabilizację zmian klimatycznych.

Deklaracja z Rio obejmuje 27 zasad, stanowiąc swoistą Konstytucję Ekorozwoju. Szczególnie istotne dla kontekstu planowania strategicznego wydają się następujące zasady. Aby osiągnąć zrównoważony rozwój, ochrona środowiska powinna stanowić nierozłączną część procesu rozwoju i nie może być rozpatrywana oddzielnie od niego (program egzamin ustny).

Zapobieganie degradacji środowiska

Państwa powinny współpracować w celu wzmocnienia wewnętrznych możliwości budowania zrównoważonego rozwoju, doskonaląc naukowe poznanie poprzez wymianę naukowej i technologicznej wiedzy oraz usprawnienie procesu rozwoju, przystosowania i rozprzestrzeniania technologii, włączając w to nowe technologie i innowacje (opinie o programie).

Zagadnienia środowiskowe są najlepiej rozwiązywane na odpowiednim poziomie, z udziałem wszystkich zainteresowanych obywateli. Na poziomie narodowym każda jednostka powinna mieć zapewniony odpowiedni dostęp do informacji dotyczącej środowiska, w której posiadaniu jest władza publiczna. Obejmuje to informacje dotyczące substancji niebezpiecznych i działalności w obrębie społeczności, a także możliwości udziału w procesie podejmowania decyzji. Państwa powinny ułatwić udział społeczeństwa przez stworzenie szerokiego dostępu do informacji. Powinien zostać zapewniony efektywny i rzeczywisty dostęp do prawnych i administracyjnych środków, włączając w to środki kompensujące i zaradcze (segregator aktów prawnych).

Państwa powinny wprowadzić efektywne prawo. Standardy środowiskowe, cele i priorytety zarządzania powinny odzwierciedlać środowiskowe i rozwojowe cele, dla których są stosowane. Standardy przyjęte przez niektóre kraje mogą być nieodpowiednie, powodując powstanie niesprawiedliwych ekonomicznych i społecznych kosztów w innych krajach, a w szczególności w krajach rozwijających się.

Państwa powinny efektywnie współdziałać w sprzeciwianiu się i zapobieganiu przemieszczania do innych państw działalności bądź substancji powodujących poważne zniszczenie środowiska lub szkodliwych dla zdrowia ludzkiego.

Wszystkie państwa powinny szeroko zastosować działania zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, mając na uwadze swe własne możliwości (promocja 3 w 1). Tam, gdzie występują zagrożenia poważnymi lub nieodwracalnymi zmianami, brak całkowitej, naukowej pewności nie może być powodem opóźniania efektywnych działań, których realizacja prowadziłaby do zapobiegania degradacji środowiska.

Najnowsze wpisy

03.05.2024
Kierownik robót budowlanych

Kierownik robót budowlanych to zawód, który często mylony jest z podobnym stanowiskiem, mianowicie z kierownikiem budowy. W związku z tym,…

30.04.2024
Porady przed egzaminem ustnym na uprawnienia budowlane

Przygotowanie się do egzaminu ustnego na uprawnienia budowlane wymaga - poza koniecznością gruntownego przejrzenia wiadomości i ich przyswojenia - nabycia…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami