Blog

Skurcz i pęcznienie zdjęcie nr 2
03.01.2022

Samochody wywrotki

W artykule znajdziesz:

Samochody wywrotki
Samochody wywrotki

Najczęściej stosowanym pochyleniem skrzyni samochodu wywrotki jest przechylanie do tyłu. Taki sposób wyładowania ma samochód wywrotka produkcji krajowej typu Star W-25 o pojemności skrzyni załadowczej 2,25 m3 i nośności 3,5 T (program uprawnienia budowlane na komputer). Skrzynia załadowcza 3 wywrotki umieszczona jest na ramie 2 przymocowanej z kolei śrubami do ramy nośnej 1 samochodu. Fartuch 4 wystający przed kabiną kierowcy ochrania ją od ewentualnych uderzeń ładowanym materiałem. Ściana tylna 5 skrzyni otwiera się automatycznie pod wpływem przechylenia. Przechylenia skrzyni dokonuje się za pomocą cylindra hydraulicznego 8, którego tłoczysko działa na ramę wsporczą w kształcie podwójnej trójkątnej dźwigni 6. Dźwignia ta połączona jest jednym bokiem trójkąta ze skrzynią, a wierzchołkiem przeciwległym tego trójkąta z osią obrotu cylindra hydraulicznego za pomocą ramienia wodzącego 7 cylindra (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Napęd zespołu przechylnego odbywa się za pomocą pompy olejowej 9, napędzanej z kolei wałkiem 10 z przystawkami napędu 7/ na skrzynce biegów dźwignią 14 z kabiny kierowcy.

W krajach wysoko uprzemysłowionych istnieje stała tendencja do zwiększania zarówno mocy silników, jak i ładowności tych sprawnych środków transportowych. Na przykład fabryka Perlini (Włochy) buduje samochody wywrotki przechylane do tyłu o nośności od 15 do 32 T, tj. o pojemności 7,5 do 18,5 m3 (uprawnienia budowlane).

Samochody wywrotki oraz przyczepy dwustronnie bocznozsypne nadają się szczególnie do wyładowywania urobku ziemnego na nasypach, przy czym stają one wówczas w szeregu, co oczywiście nie jest możliwe w przypadku stosowania samochodów wywrotek tylnozsypnych (program egzamin ustny). Samochody wywrotki ze skrzynią jednocześnie tylnozsypną jak i bocznozsypną łączą zalety wywrotek tylnozsypnych z zaletami wywrotek bocznozsypnych, kosztem jednakże bardziej skomplikowanej konstrukcji oraz większego kosztu.

Naczepy wywrotki

Oprócz omówionych już wywrotek produkowane są również przyczepy z wyładowaniem dolnym, zazwyczaj o dużej pojemności, przy czym stosunek ciężaru własnego w porównaniu z ciężarem przewożonego ładunku jest bardzo korzystny. Naczepy wywrotki w postaci dużych wozów terenowych o ładowności 10-F50 T i więcej z ciągnikami o dużej mocy stosowane są głównie do przewozu urobku ziemnego. W pojazdach tych ciężar ładunku rozłożony jest na 3 osie (opinie o programie).

Ciągniki siodłowe stosowane przy naczepach wywrotkach posiadają poważną zaletę w porównaniu ze zwykłymi ciągnikami drogowymi; mianowicie ciągnik siodłowy może być znacznie lżejszy od ciągnika przyczepnego drogowego, gdyż konieczne dla uzyskania odpowiedniej siły pociągowej obciążenie osi napędowej (napędowych) ciągnika uzyskuje się przez obciążenie siodła ciągnika przednią częścią naczepy nie posiadającej przedniej osi. Przy wielkich robotach ziemnych stosuje się nieraz (USA) pojazdy w postaci naczep wywrotek o ogromnych wymiarach. Naczepę wywrotkę o pojemności skrzyni 76,5 m3 i nośności 90 T (segregator aktów prawnych). Wyładowanie przy tych wymiarach skrzyni odbywa się nie przez przechylanie, lecz otwieranie dna.

Przyczepy wywrotki. Zamiast naczep wywrotek używane są również przyczepy wywrotki, stosowane przy wielkich robotach ziemnych ; podobnie jak naczepy wywrotki osiągają one znaczne wymiary, przy czym wyładowanie odbywa się również przez otwierane dno.

Transport ciągnikowy jest w stosunku do transportu samochodowego (samochody ciężarowe) bardziej wydajny, w szczególności gdy jest stosowany przy przewozie masowych materiałów budowlanych (promocja 3 w 1). Transport ciągnikowy jest najbardziej wydajny w przypadku, gdy odbywa się przy użyciu trzech zespołów przyczepnych środków transportowych, przy czym jeden zespół znajduje się w miejscu załadowania, drugi w drodze, trzeci natomiast w miejscu wyładowania, pod warunkiem jednak, iż ciągnik w czasie wyładowywania i załadowywania środków transportowych może być od nich odłączony. Jest to możliwe, gdy front robót za- i wyładunkowych jest długi i nie zachodzi potrzeba podciągania pociągu zestawionego z przyczep podczas ich załadowywania lub opróżniania.

Najnowsze wpisy

23.07.2024
Skurcz i pęcznienie zdjęcie nr 3
Zmiany w projekcie technicznym

Zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, opracowanie projektu budowlanego należy do podstawowych obowiązków…

22.07.2024
Skurcz i pęcznienie zdjęcie nr 4
Historia uprawnień budowlanych w Polsce

Uprawnienia budowlane w Polsce mają długą i złożoną historię, sięgającą czasów przedwojennych (program TESTY UPRAWNIENIA BUDOWLANE - wersja na komputer). W…

Skurcz i pęcznienie zdjęcie nr 7 Skurcz i pęcznienie zdjęcie nr 8 Skurcz i pęcznienie zdjęcie nr 9
Skurcz i pęcznienie zdjęcie nr 10
Skurcz i pęcznienie zdjęcie nr 11 Skurcz i pęcznienie zdjęcie nr 12 Skurcz i pęcznienie zdjęcie nr 13
Skurcz i pęcznienie zdjęcie nr 14

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Skurcz i pęcznienie zdjęcie nr 15

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Skurcz i pęcznienie zdjęcie nr 16

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami