Blog

28.09.2021

Skrzynia symetryczna

W artykule znajdziesz:

Skrzynia symetryczna

Skrzynia symetryczna

Skrzynia symetryczna, zbalastowana wodą, przy pierwszym zakołysaniu się zmieni swe położenie równowagi na ukośne, także w kierunku wzdłużnym, przy czym moment wychylający powodujący zmianę położenia równowagi będzie około 8 razy mniejszy od momentu wychylającego, który by powstał, gdyby ściany działowe w skrzyni przy tej samej ilości wody balastowej miały otwory przydenne (program uprawnienia budowlane na komputer).
Wyniki rozważania nad balastowaniem skrzyń mogą być pomocne przy rozpatrywaniu skutków niezamierzonego zaczerpnięcia wody przez skrzynię. Wypadek taki może się zdarzyć na przykład w czasie wodowania skrzyni albo w czasie jej transportu na fali lub wskutek nagłego szarpnięcia liny holowniczej.

Z tych względów, nawet jeżeli nie zamierza się balastować skrzyni, wskazane jest zawsze sprawdzić, w jakim stopniu pewną ilość zaczerpniętej przez nią wody może wpłynąć na jej stateczność i czy przypadkiem nie grozi wtedy obrócenie się skrzyni i jej przedwczesne zatopienie. Jest to szczególnie celowe wtedy, gdy skrzynia pływa w położeniu bardzo ukośnym z niewysoką „wolną burtą” (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Na ogół wymaga się, aby transport skrzyń i ich stawianie odbywało się przy stanie morza nie przekraczającym 1-2°. Chodzi o to, aby skrzynia nie kołysała się zbytnio w czasie transportu i stawiania, gdyż z jednej strony może to być niebezpieczne dla jej stateczności, z drugiej zaś poważnie utrudnia prowadzenie robót.

Gdy fala jest znacznie dłuższa niż szerokość skrzyni, wówczas skrzynia w czasie przesuwania się fali pod nią przybiera położenie takie, że jej oś pływania jest zawsze prostopadła do powierzchni wody. Wskutek bezwładności skrzyni największe jej wychylenia będą jeszcze nieco większe niż to wynika z lokalnego spadku powierzchni fali (uprawnienia budowlane). Gdy długość fali zbliża się do podwójnej szerokości skrzyni, wówczas wychylenia skrzyni dostosowują się do średniej stromości fali, która w warunkach bałtyckich nie przekracza wartości 1 : 5, a ze względu na bezwładność skrzyni dochodzą do kilkunastu stopni.

Moment bezwładności masy skrzyni

Przy falach krótkich, o długości L mniejszej od szerokości skrzyni, wychylenia skrzyń będą znacznie mniejsze niż średnia stromość fali, dostosowywać się będą bowiem do średniego spadku powierzchni wody na całej szerokości skrzyni (program egzamin ustny).
Chcąc utrzymać zatem wychylenie skrzyni z pionowego położenia w granicach około 6°, nie należy dopuszczać do tego, aby stosunek długości fali do szerokości skrzyni był większy od 1, stosunek zaś wysokości fali do szerokości skrzyni większy niż 0,1. Przy skrzyniach o szerokości około 10 m długość fali nie powinna być większa od tej wartości. Długość fali 10 m odpowiada w warunkach bałtyckich wysokości fali 75 cm do 1 m, która spełnia drugi podany warunek (opinie o programie).

Uwzględniając jeszcze pewien zapas bezpieczeństwa można stwierdzić, że normalnie używane skrzynie do głębszych nabrzeży czy falochronów nie powinny być wprowadzane na akwatoria, gdy panuje na nich fala o wysokości większej niż 0.5 m. Mimo zachowania jednak tego warunku przechyły skrzyni mogą czasem być większe, a nawet mogą wzrosnąć niebezpiecznie, jeżeli okres kołysania skrzyni pokryje się z okresem fali (segregator aktów prawnych).
Okres kołysań własnych skrzyni jest to czas potrzebny na to, aby kołysząca się na spokojnej wodzie skrzynia, wychylona na jedną ścianę, przeszła ze skrajnego położenia do położenia skrajnie wychylonego na przeciwległą ścianę i wróciła do skrajnego położenia poprzedniego.

Moment bezwładności masy skrzyni należy rozumieć jako sumę iloczynów mas poszczególnych elementów skrzyni i kwadratów odległości środków ciężkości tych elementów od osi kołysania.
Przy kołysaniu poprzecznym (na ściany wzdłużne) należy uwzględnić wzdłużną oś kołysania, którą będzie prosta pozioma przechodząca przez środek ciężkości skrzyni równolegle do ścian wzdłużnych (promocja 3 w 1). Przy kołysaniu wzdłużnym miarodajna jest poprzeczna oś kołysania skrzyni (prosta pozioma przechodząca przez środek ciężkości skrzyni i prostopadła do osi wzdłużnej).

Najnowsze wpisy

30.04.2024
Porady przed egzaminem ustnym na uprawnienia budowlane

Przygotowanie się do egzaminu ustnego na uprawnienia budowlane wymaga - poza koniecznością gruntownego przejrzenia wiadomości i ich przyswojenia - nabycia…

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami