Blog

28.09.2021

Skrzynie asymetryczne

W artykule znajdziesz:

Skrzynie asymetryczne

Skrzynie asymetryczne

Skrzynie asymetryczne pływają zwykle z jednym narożem unoszącym się wyżej niż pozostałe naroża. Linę holowniczą wtedy należy przyczepiać właśnie do tego podniesionego naroża (program uprawnienia budowlane na komputer).
Przechył wywołany przez holowanie można niekiedy wyrównać przez odpowiednie zbalastowanie skrzyni na tej samej zasadzie, według której balastuje się skrzynie asymetryczne dla wyrównania ich położenia. Wskutek zbalastowania skrzynia przechyli się nieco w stronę dodatkowo obciążoną. Linę holowniczą należy wówczas przyczepiać z przeciwnej, nieco podniesionej, strony skrzyni.

Daleki transport skrzyń należy prowadzić w czasie możliwie spokojnym. Na niektórych obszarach naszych wód terytorialnych spokojniejszy może być przewóz skrzyń w nocy. Do dalekiego holowania należy używać długich lin. Zapewnia to większe bezpieczeństwo zarówno skrzyni, jak i holownikowi.
Do dalszego transportu skrzyń w trudniejszych warunkach lub do transportu nietypowych, zwłaszcza cięższych, skrzyń można stosować odpowiednie pływaki, tj. metalowe zbiorniki lub pontony, które przymocowuje się do skrzyń w taki sposób, aby razem stanowiły układ unoszący się na wodzie w stanie równowagi stałej. Zastosowanie pływaków znacznie zwiększa bezpieczeństwo holowania (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Przy zatapianiu chodzi o to, aby w miarę wypełniania wodą pływającej skrzyni obracała się ona do tego położenia, w jakim ma potem stanąć na przygotowanej podsypce.

Jeżeli skrzynia w czasie pływania ma zapewnioną stateczność, niebezpieczeństwo obrócenia się jej w niewłaściwym kierunku na ogół zachodzi rzadko. Jedynie skrzynie pływające w pozycji pionowej lub lekko przechylonej, z nieco tylko wystającą górną krawędzią jednej ze ścian, mogą być narażone na to, że w pierwszej chwili napełniania wodą utworzy się moment o niepożądanym kierunku i skrzynia może przedwcześnie zatonąć. Jeżeli np. skrzynię jak na rysunku 3.62, zaczniemy napełniać wodą, to woda ta w pierwszej chwili zacznie się gromadzić u niżej leżącej krawędzi wewnętrznej skrzyni (uprawnienia budowlane).

Woda balastowa

Utworzony wskutek tego moment będzie miał tendencję do jeszcze większego wychylenia skrzyni i jeżeli „wolna burta” ściany zanurzonej będzie zbyt mała, może w pewnej chwili wciągnąć ją zupełnie pod wodę.
Przy skrzyniach pływających w bardzo ukośnym położeniu zwykle jednak od pierwszej chwili napełniania następuje przesuwanie się środka ciężkości w takim kierunku, że skrzynia zaczyna się prostować (program egzamin ustny).

Aby tę sprawę zbadać, należy we wszystkich wątpliwych wypadkach sprawdzić w sposób opisany uprzednio skutki wprowadzania wody balastowej przy różnych jej „porcjach” i stwierdzić, czy stateczność skrzyni we wszystkich położeniach przejściowych jest zapewniona. Badanie to niestety jest żmudne, gdyż można je przeprowadzać najłatwiej jedynie na drodze wykreślnej, szukając przy różnych ilościach wody balastowej takiego położenia skrzyni, aby środek ciężkości i środek wyporu znajdowały się na jednej i tej samej prostej pionowej (opinie o programie).
Ponadto interesujące jest jeszcze zagadnienie: jaka ilość wody spowoduje postawienie skrzyni na podsypce.

Przy skrzyni symetrycznej odpowiedź uzyskuje się z przekształcenia równania (segregator aktów prawnych).
Może być również interesujące, jaki przechył wykazuje skrzynia w chwili, gdy dolna jej krawędź zetknie się z podsypką. Wyznaczyć to można wykreślnie na podstawie wyżej podanych zasad.
Wskazane jest, aby po postawieniu skrzyni a przed zasypaniem jej przewaga ciężaru skrzyni wraz z wodą w niej zawartą nad wyporem była co najmniej półtorakrotna. Zmniejsza to niebezpieczeństwo zmiany położenia skrzyni w tym okresie pod wpływem małej fali, prądów itp.

Podsumowując wywody poprzednich podrozdziałów, można zaproponować następujący tok obliczania pływalności skrzyń do projektu:
- Wyznaczenie położenia środka ciężkości skrzyni próżnej (wzór 3.85 lub rysunek 3.42) i stwierdzenie czy skrzynia jest symetryczna, czy też asymetryczna i w jakim ewentualnie kierunku.
- Sprawdzenie stateczności skrzyni próżnej (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

30.04.2024
Porady przed egzaminem ustnym na uprawnienia budowlane

Przygotowanie się do egzaminu ustnego na uprawnienia budowlane wymaga - poza koniecznością gruntownego przejrzenia wiadomości i ich przyswojenia - nabycia…

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami