Blog

Kontrola obecności robotników zdjęcie nr 2
28.11.2022

Sposób podnoszenia prefabrykatu

W artykule znajdziesz:

Kontrola obecności robotników zdjęcie nr 3
Sposób podnoszenia prefabrykatu

Sposób podnoszenia prefabrykatu może być inny w zakładzie prefabrykacji i inny na budowie. Ważnym czynnikiem przy wyborze sposobu jest rodzaj potrzebnego zawiesia bądź innego wyposażenia sprzętu podnośnego (suwnicy, dźwigu przenośnego żurawia). Z uwagi na pracochłonność robót najdogodniejszym rozwiązaniem jest takie, które umożliwia podnoszenie wszystkich rodzajów prefabrykatów przewidzianych do podnoszenia w ciągu jednej zmiany (bądź odpowiednio długiego cyklu pracy) przez jedno urządzenie podnośne za pomocą jednego rodzaju zawiesia (program uprawnienia budowlane na komputer). Rozmieszczenie i przekrój uchwytów wymaga sprawdzenia rachunkiem. Wymaganie to dotyczy również stosowania chwytaków. Przy podnoszeniu prefabrykatu w celu dostarczenia go na miejsce wbudowania (początek fazy montażu) prefabrykat znaleźć się powinien w położeniu możliwie bliskim jego położenia w budynku, co ma wpływ na rozmieszczenie uchwytów chwytaków (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

W przypadku płyty ściennej z otworem nadanie prefabrykatowi pozycji wbudowania wymaga:

  • albo rozmieszczenia uchwytów odpowiednio do warunku równych sił w uchwytach, co pozwala na symetryczne usytuowanie chwytaków zawiesia,
  • albo, w przypadku gdy ww. warunek nie może być spełniony (np. przy produkcji prefabrykatów w formach uniwersalnych, jeżeli rozmieszczenie uchwytów jest z góry ustalone), zmiennego rozmieszczenia na zawiesiu łańcuchów z hakami, tak aby punkt zaczepienia zawiesia znalazł się w osi ciężkości Drefabrykatu. W tym drugim przypadku siły w uchwytach są różne, co należy uwzględnić w projektowaniu ich przekroju (uprawnienia budowlane).

Płyty stropowe

Sprawdzenia obliczeniem wymaga również nośność nadproża przy podnoszeniu prefabrykatu. W przypadku płyt stropowych produkowanych w pozycji pionowej nadanie im pozycji poziomej wymaga uchwytów transportowych w dwóch płaszczyznach (program egzamin ustny). Stosując do podnoszenia płyt z formy i ich transportu w zakładzie podnośniki z przyssawkami próżniowymi lub uchwyty na krawędzi uniknąć można uchwytów dodatkowych.

Jeżeli płyty stropowe projektowane są w założeniu, że będą podparte na obwodzie, może wyniknąć potrzeba zwiększenia liczby uchwytów (np. z 4 do 6) w celu zbliżenia warunków pracy płyty w czasie transportu do warunków jej pracy po ułożeniu w budynku i uniknięcia w ten sposób dodatkowego zbrojenia płyty dla innych warunków podparcia (opinie o programie).

Podobnie warunki składowania nie wpływają w zasadzie na kształtowanie prefabrykatów. Występuje tu natomiast uwarunkowanie odwrotne. Prostota wyposażenia placu składowego (stojaki, podkładki itp.) pozwala w łatwy sposób zapewnić prawidłowe warunki składowania i uniknąć deformacji i uszkodzeń prefabrykatów. Z uwagi na stosunkowo dużą odkształcalność dojrzewającego betonu istotne jest takie podparcie prefabrykatów ściennych na składowisku, aby nie następowało ich zginanie.

W przypadku płyt stropowych, szczególnie o większej rozpiętości (powyżej 5,0 m), podnoszonych z podkładu przy niskiej wytrzymałości betonu (poniżej 10 MPa), zalecane jest podpieranie ich w środku rozpiętości w celu uniknięcia nadmiernej strzałki ugięcia płyty pod ciężarem własnym. Transport na budowę podlega rygorom przepisów komunikacyjnych i ograniczeniom geometrii i nośności przyjętych środków transportu (segregator aktów prawnych).

W myśl przepisów polskich całkowita szerokość i wysokość pojazdu z ładunkiem (skrajnie) nie może przekraczać odpowiednio 2,50 i 4,00 m, a całkowita długość pojazdu nie może przekraczać:

  1.  ll,0m, przy pojeździe pojedynczym,
  2.  15,0 m, przy pojeździe członowym,
  3. 18,0 m, przy zespole złożonym z pojazdu samochodowego i przyczepy,
  4. 22,0 m, przy zespole złożonym z nie więcej niż z trzech pojazdów. Długość części elementu wystającej poza tylną krawędź pojazdu nie może przekraczać 1 /3 całkowitej długości prefabrykatu elementu oraz 2,0 m.

Dopuszczalna całkowita masa pojazdu nie może być większa niż:

  • 16,0 t dla pojazdu pojedynczego dwuosiowego,
  • 24,0 t dla pojazdu trzyosiowego (lub więcej),
  • 32,0 t dla pojazdu członowego trzy- lub czteroosiowego,
  • 38,0 t dla pojazdu członowego pięcioosiowego (lub więcej). Przekroczenie podanych warunków transportowych może być dopuszczalne tylko w wyjątkowych przypadkach i za zgodą władz komunikacyjnych (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

23.07.2024
Kontrola obecności robotników zdjęcie nr 4
Zmiany w projekcie technicznym

Zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, opracowanie projektu budowlanego należy do podstawowych obowiązków…

22.07.2024
Kontrola obecności robotników zdjęcie nr 5
Historia uprawnień budowlanych w Polsce

Uprawnienia budowlane w Polsce mają długą i złożoną historię, sięgającą czasów przedwojennych (program TESTY UPRAWNIENIA BUDOWLANE - wersja na komputer). W…

Kontrola obecności robotników zdjęcie nr 8 Kontrola obecności robotników zdjęcie nr 9 Kontrola obecności robotników zdjęcie nr 10
Kontrola obecności robotników zdjęcie nr 11
Kontrola obecności robotników zdjęcie nr 12 Kontrola obecności robotników zdjęcie nr 13 Kontrola obecności robotników zdjęcie nr 14
Kontrola obecności robotników zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Kontrola obecności robotników zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Kontrola obecności robotników zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami