Blog

Transport kolejowy zdjęcie nr 2
17.02.2022

Sprawdzenie bezpieczeństwa

W artykule znajdziesz:

Transport kolejowy zdjęcie nr 3
Sprawdzenie bezpieczeństwa

Sprawdzenie bezpieczeństwa polega na obliczeniu najniekorzystniejszych naprężeń a w materiale konstrukcji pod wpływem sił sprężających i obciążeń programowych, a następnie porównaniu ich z naprężeniami dopuszczalnymi k, które w konkretnych warunkach pracy ustroju uznaje się za bezpieczne dla materiału konstrukcji (program uprawnienia budowlane na komputer). Warunek bezpieczeństwa sprowadza się do nieprzekroczenia naprężeń dopuszczalnych w betonie i stali sprężającej Z uwagi na różny stopień odpowiedzialności (mniejszy w czasie budowy, większy w czasie eksploatacji) oraz różny charakter poszczególnych stanów obciążenia, przypisuje się im zróżnicowane wartości naprężeń dopuszczalnych: największe w stadiach przejściowych, najmniejsze w długotrwałych (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Oprócz wymienionych mogą wystąpić inne stadia pracy konstrukcji, związane np. ze stopniowym sprężaniem, zmianą czynnego przekroju w konstrukcjach zespolonych, zmianą sposobu użytkowania itp. Obowiązkiem projektanta jest prześledzić wszystkie stadia pracy konstrukcji sprężonej i dla każdego sprawdzić bezpieczeństwo w istotnych stanach granicznych. Postępowanie takie wymagałoby wielokrotnego sprawdzania i byłoby żmudne, przeważnie jednak sytuację można uprościć (uprawnienia budowlane).

Stan największego obciążenia (mogącego doprowadzić do zerwania cięgien sprężających w strefie rozciąganej) wystąpi prawie na pewno w stadium eksploatacji. Stan najmniejszego obciążenia występuje przeważnie w jednym ze stadiów realizacji. Na korzyść bezpieczeństwa można przyjąć, że we wszystkich stadiach realizacji działa ta sama największa siła sprężająca (wstępna wartość Nw) (program egzamin ustny). Na ogół wystarcza zweryfikować bezpieczeństwo w tych dwóch skrajnych stanach obciążenia i na tym założeniu oparto szczegółowe metody wymiarowania w następnych rozdziałach.

Zbrojenie sprężające

Zbrojenie sprężające pełni podwójną rolę: przenosi obciążenia (jak zbrojenie zwykłe w konstrukcjach żelbetowych) oraz generuje obciążenie w postaci siły sprężającej. Iloczyn RVAV wytrzymałości stali sprężającej i pola jej przekroju jest elementem nośności konstrukcji i pojawi się po lewej stronie nierówności pojawienie się rysy w strefach rozciąganych konstrukcji pracujących w środowisku chemicznie agresywnym, gdzie rysy otworzyłyby drogę substancjom powodującym korozję stali sprężającej pojawienie się rysy w strefach rozciąganych konstrukcji obciążonych dynamicznie, zwłaszcza jeżeli związana z zarysowaniem zmiana sztywności mogłaby spowodować zjawisko rezonansu (opinie o programie).

Warunkiem bezpieczeństwa dla konstrukcji 1 kategorii rysoodporności jest nierówność. Do 2 kategorii rysoodporności zalicza się konstrukcje, dla których pojawienie się rys jest stanem granicznym użytkowania. Należy tu ogromna większość konstrukcji sprężonych. Przepisy polskie ([NI] p. 4.5.2) dodają w tym miejscu „sprężonych cięgnami ze stali o wysokiej wytrzymałości”. W tej kategorii rysoodporności warunkiem bezpieczeństwa jest nierówność (segregator aktów prawnych).

Do 3 kategorii rysoodporności należą oprócz konstrukcji żelbetowych konstrukcje częściowo sprężone, czyli te, w których dopuszcza się rysy pod krótkotrwałymi kombinacjami obciążeń, ograniczając szerokość ich rozwarcia zgodnie z warunkiem [5-15]. Dodatkowo żąda się (polska norma wyraźnie tego nie wymaga), aby rysy te zamykały się i nie występowały pod obciążeniami długotrwałymi, co jest zagwarantowane spełnieniem warunku.

Częściowe sprężenie było początkowo ograniczone do konstrukcji sprężonych prętami ze stali stopowej, obciążonych statycznie i pracujących w suchym i czystym środowisku, ale obserwuje się tendencję do stałego rozszerzania dziedziny zastosowań konstrukcji częściowo sprężonych(promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

19.12.2025
Transport kolejowy zdjęcie nr 4
Jak sprawdzić, czy zaprojektowany strop spełnia warunki ugięcia – praktyczne i normowe podejście inżynierskie

Sprawdzenie ugięć stropu jest jednym z kluczowych etapów projektowania konstrukcji budowlanych, który ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkowania obiektu, jego…

19.12.2025
Transport kolejowy zdjęcie nr 5
Dlaczego ściany z bloczków silikatowych są tak wytrzymałe – analiza właściwości i praktyki budowlanej

Ściany z bloczków silikatowych od lat uchodzą za jedne z najbardziej wytrzymałych i trwałych rozwiązań stosowanych w budownictwie mieszkaniowym, przemysłowym…

Transport kolejowy zdjęcie nr 8 Transport kolejowy zdjęcie nr 9 Transport kolejowy zdjęcie nr 10
Transport kolejowy zdjęcie nr 11
Transport kolejowy zdjęcie nr 12 Transport kolejowy zdjęcie nr 13 Transport kolejowy zdjęcie nr 14
Transport kolejowy zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Transport kolejowy zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Transport kolejowy zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami