Blog

Zaprawy i betony z domieszkam węglanów zdjęcie nr 2
09.10.2021

Stateczność

W artykule znajdziesz:

Stateczność

Zaprawy i betony z domieszkam węglanów zdjęcie nr 3
Stateczność

Nabrzeże takie zaprojektowano dla jednego z czarnomorskich portów radzieckich. Pale sprężone ze zgrubieniami mają przekrój 35×35 cm, a długość 20,5 m. Rozmieszczone są w 3 rzędach pali pionowych i jednym rzędzie pali ukośnych, tworzących z sąsiednim rzędem pali pionowych - rząd półkozłów dla przeniesienia sił poziomych. Parcie gruntu przenosi stare nabrzeże, którego stateczność zapewnia skarpa przykryta wałem kamiennym, założona pomiędzy cokołem tego nabrzeża a pogłębionym dnem basenu (program uprawnienia budowlane na komputer).

Nadbudowę stanowi płyta z elementów wzajemnie sprężonych i sprężonych z palami. Pas tylny, pomiędzy starym a nowym nabrzeżem, ułożono jako obustronnie wolno podparty dla uniknięcia pęknięć mogących powstać wskutek nierównomiernego osiadania obu części nabrzeża: starej i nowej.
Nowa część nabrzeża nie przenosi parcia gruntu - można ją uznać zatem za nabrzeże pomostowe.
Nabrzeże pomostowe na palach drewnianych. Jest to nabrzeże ok. 11 m (30 stóp) głębokości w porcie dla kontenerowców Elizabeth Port k. N. Jorku. Budowę nabrzeża zaczęto w ostatnich latach, a ma być ukończona w 1975 r. Pale drewniane zaprojektowano w jarzmach co ok. 2,50 m, liczących po pali (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Głowy pali połączone trwale drewnianymi kleszczami, otulono i nad- betonowano betonowymi czapkami ze względu na wymogi bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Na palach ułożono betonowaną na miejscu płytę żelbetową, dość cienką, uwieńczoną od strony akwenu masywnym betonowym murem nadwodnym.

Z tyłu cienka ścianka szczelna drewniana służy zabezpieczeniu gruntu utrzymującego się w równowadze dzięki wałowi kamiennemu z filtrem odwrotnym 1 m
grubości, nasypanemu pod nabrzeżem. Do przenoszenia sił poziomych od ciągnień statków założono zakotwienia z półkozłów (na innych odcinkach - kozłów) drewnianych nadbudowanych ciągłą ławą żelbetową połączoną z nabrzeżem ściągami stalowymi o 0, rozłożonymi co ok. 2,5 m i zaczepiającymi o bloki nadbetonowane nad palami odlądowego rzędu. Od strony akwenu zastosowano drewniane pale odbojowe, również w rozstawie ok. 2,5 m (uprawnienia budowlane).

Użytkowa szerokość nabrzeża

Uderza w tym projekcie, opracowanym w ostatnich latach, konserwatyzm rozwiązania, wytłumaczony praktycznymi względami. Nabrzeże tego typu okazało się w miejscowych warunkach najtańsze spośród 5 rozwiązań, wśród których były też rozwiązania znacznie nowocześniejsze (program egzamin ustny).
Przekrój nowoczesnego szerokiego, o bardzo prostej konstrukcji nabrzeża pomostowego na palach, stanowiącego równocześnie fundament
dla hangaru tranzytowego w porcie Bandar Abbas w Iranie, zaprojektowanego przez holenderskie biuro NEDECO.

Użytkowa szerokość nabrzeża wynosi 20 m, całkowita 35 m. Ta druga szerokość (częściowo zajęta przez magazyn) wynikła z obliczenia stateczności skarpy.
Nabrzeże zaprojektowano na palach żelbetowych prefabrykowanych o przekroju 0,44×0,44 lub 0,40×0,40 m (opinie o programie). Nadbudowę stanowi płyta żelbetowa o grubości 0,40 lub 0,45 m, pogrubiona do 1 m przy linii cumowniczej. W odwodnej części nabrzeża nadano płycie w przekroju kształt niecki dla usypania podsypki dla toru kolejowego. Pale odbojowe z drewna Basra locus, prócz tego sprężyste odbojnice gumowe. Na wolno stojącej skarpie pod nabrzeżem, nachylonej w stosunku 1 : 3, ułożono warstwę ochronną kamienia, a na niej od tyłu wał kamienny sięgający płyty nabrzeża jak na rysunku z filtrem odwrotnym na powierzchni. W wał ten wpuszczona jest pionowo płyta żelbetowa sztywnie połączona z płytą poziomą (segregator aktów prawnych).

Zadanie jej jest podwójne: ma zapobiegać obniżaniu się gruntu za nabrzeżem w razie osiadania wału, a ponadto stanowi zakotwienie nabrzeża przenoszące siły ciągnienia statków na pachoły.
Przewidziane obciążenie nabrzeża 4000 kG/m2 oraz ciężary skupione od dźwignic i lokomotyw kolejowych (promocja 3 w 1)..
Bardzo interesujące nabrzeże, w którym zaprojektowano osobną, nową konstrukcję oporową. Zaprojektowano je dla portu japońskiego Kobe.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Zaprawy i betony z domieszkam węglanów zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Zaprawy i betony z domieszkam węglanów zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Zaprawy i betony z domieszkam węglanów zdjęcie nr 8 Zaprawy i betony z domieszkam węglanów zdjęcie nr 9 Zaprawy i betony z domieszkam węglanów zdjęcie nr 10
Zaprawy i betony z domieszkam węglanów zdjęcie nr 11
Zaprawy i betony z domieszkam węglanów zdjęcie nr 12 Zaprawy i betony z domieszkam węglanów zdjęcie nr 13 Zaprawy i betony z domieszkam węglanów zdjęcie nr 14
Zaprawy i betony z domieszkam węglanów zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Zaprawy i betony z domieszkam węglanów zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Zaprawy i betony z domieszkam węglanów zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami