Blog

Spawanie czołowe zdjęcie nr 2
09.10.2021

Stateczność

W artykule znajdziesz:

Stateczność

Spawanie czołowe zdjęcie nr 3
Stateczność

Nabrzeże takie zaprojektowano dla jednego z czarnomorskich portów radzieckich. Pale sprężone ze zgrubieniami mają przekrój 35×35 cm, a długość 20,5 m. Rozmieszczone są w 3 rzędach pali pionowych i jednym rzędzie pali ukośnych, tworzących z sąsiednim rzędem pali pionowych - rząd półkozłów dla przeniesienia sił poziomych. Parcie gruntu przenosi stare nabrzeże, którego stateczność zapewnia skarpa przykryta wałem kamiennym, założona pomiędzy cokołem tego nabrzeża a pogłębionym dnem basenu (program uprawnienia budowlane na komputer).

Nadbudowę stanowi płyta z elementów wzajemnie sprężonych i sprężonych z palami. Pas tylny, pomiędzy starym a nowym nabrzeżem, ułożono jako obustronnie wolno podparty dla uniknięcia pęknięć mogących powstać wskutek nierównomiernego osiadania obu części nabrzeża: starej i nowej.
Nowa część nabrzeża nie przenosi parcia gruntu - można ją uznać zatem za nabrzeże pomostowe.
Nabrzeże pomostowe na palach drewnianych. Jest to nabrzeże ok. 11 m (30 stóp) głębokości w porcie dla kontenerowców Elizabeth Port k. N. Jorku. Budowę nabrzeża zaczęto w ostatnich latach, a ma być ukończona w 1975 r. Pale drewniane zaprojektowano w jarzmach co ok. 2,50 m, liczących po pali (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Głowy pali połączone trwale drewnianymi kleszczami, otulono i nad- betonowano betonowymi czapkami ze względu na wymogi bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Na palach ułożono betonowaną na miejscu płytę żelbetową, dość cienką, uwieńczoną od strony akwenu masywnym betonowym murem nadwodnym.

Z tyłu cienka ścianka szczelna drewniana służy zabezpieczeniu gruntu utrzymującego się w równowadze dzięki wałowi kamiennemu z filtrem odwrotnym 1 m
grubości, nasypanemu pod nabrzeżem. Do przenoszenia sił poziomych od ciągnień statków założono zakotwienia z półkozłów (na innych odcinkach - kozłów) drewnianych nadbudowanych ciągłą ławą żelbetową połączoną z nabrzeżem ściągami stalowymi o 0, rozłożonymi co ok. 2,5 m i zaczepiającymi o bloki nadbetonowane nad palami odlądowego rzędu. Od strony akwenu zastosowano drewniane pale odbojowe, również w rozstawie ok. 2,5 m (uprawnienia budowlane).

Użytkowa szerokość nabrzeża

Uderza w tym projekcie, opracowanym w ostatnich latach, konserwatyzm rozwiązania, wytłumaczony praktycznymi względami. Nabrzeże tego typu okazało się w miejscowych warunkach najtańsze spośród 5 rozwiązań, wśród których były też rozwiązania znacznie nowocześniejsze (program egzamin ustny).
Przekrój nowoczesnego szerokiego, o bardzo prostej konstrukcji nabrzeża pomostowego na palach, stanowiącego równocześnie fundament
dla hangaru tranzytowego w porcie Bandar Abbas w Iranie, zaprojektowanego przez holenderskie biuro NEDECO.

Użytkowa szerokość nabrzeża wynosi 20 m, całkowita 35 m. Ta druga szerokość (częściowo zajęta przez magazyn) wynikła z obliczenia stateczności skarpy.
Nabrzeże zaprojektowano na palach żelbetowych prefabrykowanych o przekroju 0,44×0,44 lub 0,40×0,40 m (opinie o programie). Nadbudowę stanowi płyta żelbetowa o grubości 0,40 lub 0,45 m, pogrubiona do 1 m przy linii cumowniczej. W odwodnej części nabrzeża nadano płycie w przekroju kształt niecki dla usypania podsypki dla toru kolejowego. Pale odbojowe z drewna Basra locus, prócz tego sprężyste odbojnice gumowe. Na wolno stojącej skarpie pod nabrzeżem, nachylonej w stosunku 1 : 3, ułożono warstwę ochronną kamienia, a na niej od tyłu wał kamienny sięgający płyty nabrzeża jak na rysunku z filtrem odwrotnym na powierzchni. W wał ten wpuszczona jest pionowo płyta żelbetowa sztywnie połączona z płytą poziomą (segregator aktów prawnych).

Zadanie jej jest podwójne: ma zapobiegać obniżaniu się gruntu za nabrzeżem w razie osiadania wału, a ponadto stanowi zakotwienie nabrzeża przenoszące siły ciągnienia statków na pachoły.
Przewidziane obciążenie nabrzeża 4000 kG/m2 oraz ciężary skupione od dźwignic i lokomotyw kolejowych (promocja 3 w 1)..
Bardzo interesujące nabrzeże, w którym zaprojektowano osobną, nową konstrukcję oporową. Zaprojektowano je dla portu japońskiego Kobe.

Najnowsze wpisy

31.03.2025
Spawanie czołowe zdjęcie nr 4
Co to jest deskowanie i jakie są jego rodzaje?

Deskowanie inaczej szalowanie, to tymczasowa konstrukcja stosowana w budownictwie, która służy do nadawania kształtu mieszance betonowej podczas jej wylewania oraz…

21.03.2025
Spawanie czołowe zdjęcie nr 5
Co to jest instalacja wodociągowa?

Instalacja wodociągowa to system rur, armatury i urządzeń służących do doprowadzania wody do budynków oraz jej rozprowadzania do poszczególnych punktów…

Spawanie czołowe zdjęcie nr 8 Spawanie czołowe zdjęcie nr 9 Spawanie czołowe zdjęcie nr 10
Spawanie czołowe zdjęcie nr 11
Spawanie czołowe zdjęcie nr 12 Spawanie czołowe zdjęcie nr 13 Spawanie czołowe zdjęcie nr 14
Spawanie czołowe zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Spawanie czołowe zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Spawanie czołowe zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami