Blog

Stężenia poprzeczne zdjęcie nr 2
05.01.2022

Sterowanie ruchami roboczymi skrzyni

W artykule znajdziesz:

Sterowanie ruchami roboczymi skrzyni
Sterowanie ruchami roboczymi skrzyni

Sterowanie ruchami roboczymi skrzyni w zgarniarkach bywa hydrauliczne i mechaniczno-linowe, zwane linowym. Konstrukcja zgarniarek zależna jest w głównym stopniu od sposobu ich ruchu, tj. od tego czy są one ciągnione, czy samobieżne oraz od sposobu ich sterowania - mechanicznego czy hydraulicznego. Zgarniarka ciągniona składa się ze skrzyni roboczej w postaci jedno- lub dwuosiowego podwozia na pneumatykach wyposażonego w dyszel do sprzęgania zgarniarki z ciągnikiem (program uprawnienia budowlane na komputer).

Zgarniarka samobieżna stanowi zespól dwuosiowy, składający się ze zgarniarki i ciągnika, przy czym silnik, przekładnie i mechanizmy sterowania umieszczone są na osi przedniej.

Do niedawna jeszcze przeważająca liczba zgarniarek wyposażona była w urządzenia sterujące mechaniczne (linowe). Obecnie, w wyniku znacznych postępów konstrukcyjnych w stosowaniu układów hydraulicznych w maszynach budowlanych, także i w zgarniarkach sterowanie hydrauliczne stało się niemal powszechne (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Zaletami sterowania hydraulicznego, tak samo jak przy innych maszynach (koparki, spycharki), jest płynność pracy i pewność działania.

Przy sterowaniu linowym na ciągniku musi być zmontowana wciągarka dwu- bębnowa napędzana przez silnik ciągnika. Ogólna długość lin w urządzeniu do sterowania linowego dochodzi do ok. 150 m, zaś liczba krążków w wielokrążkach do ok. 35 sztuk. Przy sterowaniu hydraulicznym natomiast silnik musi być wyposażony w zbiornik do oleju i pompę olejową napędzaną przez silnik ciągnika (uprawnienia budowlane).

Skrzynie zgarniarek

W większości zgarniarek istnieją następujące mechanizmy: mechanizm zasłony przedniej, mechanizm opróżniania skrzyni oraz mechanizm podnoszenia skrzyni. Wszystkie te mechanizmy mogą być zblokowane i wzajemnie od siebie uzależnione lub też każdy z mechanizmów może być oddzielnie sterowany (niezależnie od pozostałych). Sterowanie niezależne jest łatwiejsze w eksploatacji od sterowania zblokowanego (program egzamin ustny).

Wielkość skrzyń zgarniarek waha się w znacznych granicach - od ok. 6 aż do 44 m3 i więcej. Znaczna liczba zgarniarek, a w szczególności tych o objętości skrzyń 35-50m3(USA) konstruowana jest z dodatkowym napędem na tylną oś (oprócz napędu na oś przednią), co umożliwia rozwijanie dużych prędkości, np. załadowanych urobkiem zgarniarek o prędkości 60 km/godz i więcej. Rozwijanie tak znacznych prędkości przyczynia się między innymi także do obniżania kosztów pracy zgarniarek w porównaniu z koparkami pracującymi w zespole z samochodami wywrotkami (opinie o programie). Na określonych budowach można osiągać w ten sposób obniżanie kosztów robót ziemnych o 40% i więcej.

Skrzynie zgarniarek mogą być opróżniane mechanicznie (przymusowo) przez przesuwanie do przodu ścianki tylnej, która wypycha w ten sposób urobek. Ścianka tylna może być przesuwana za pomocą urządzenia hydraulicznego lub za pomocą urządzenia mechaniczno-linowego (segregator aktów prawnych). Zaletą wyładowywania mechanicznego jest możność dokładnego wypchnięcia urobku ze skrzyni, zarówno suchego jak i wilgotnego oraz lepkiego. W dawnych typach zgarniarek stosowane jest opróżnianie grawitacyjne, które polega na przechyleniu całej skrzyni zgarniarki do przodu lub do tyłu o kąt 60°, a więc większy od kąta stoku naturalnego większości spulchnionych gruntów i wysypywaniu zawartości pod wpływem siły ciężkości lub na przechylaniu tylko dna i ściany tylnej, przy czym ściany boczne pozostają nieruchome.

Przykładowo zgarniarkę ciągnioną (przyczepną) opróżnianą za pomocą sterowania mechanicznego (linowego). Pojemność geometryczna skrzyni tej zgarniarki wynosi 6 m3; przy nagarnianiu urobku „z czubem” objętość jej w stanie spulchnionym dochodzi do 8 m3. Skrzynia 1 ma dno stałe, którego przednia krawędź na całej długości uzbrojona jest w nóż. Dwa ramiona przedniej zasłony 3 połączone są przegubami 4 z bocznymi ścianami skrzyni, co umożliwia podnoszenie zasłony. Ściana tylna 5 skrzyni może się przesuwać po prowadnicach wzdłuż ścian bocznych skrzyni (promocja 3 w 1). Skrzynia 1 połączona jest z przednim zestawem kołowym za pomocą wygiętej belki i pałąka 6, którego dwa ramiona przymocowane są przegubami 2 do ścian bocznych skrzyni.

Najnowsze wpisy

06.08.2025
Stężenia poprzeczne zdjęcie nr 3
Jak sztuczna inteligencja wspiera projektowanie i nadzór budowalny?

W ostatnich latach rozwój sztucznej inteligencji (SI) gwałtownie przyspieszył, wkraczając niemal w każdą dziedzinę naszej codzienności. Nie inaczej jest w…

06.08.2025
Stężenia poprzeczne zdjęcie nr 4
Druk 3D w budownictwie – czy to realna alternatywa dla tradycyjnych metod?

Rosnąca potrzeba przyspieszenia procesów budowlanych, ograniczenia kosztów i minimalizacji negatywnego wpływu branży na środowisko sprawia, że innowacyjne technologie przyciągają coraz…

Stężenia poprzeczne zdjęcie nr 7 Stężenia poprzeczne zdjęcie nr 8 Stężenia poprzeczne zdjęcie nr 9
Stężenia poprzeczne zdjęcie nr 10
Stężenia poprzeczne zdjęcie nr 11 Stężenia poprzeczne zdjęcie nr 12 Stężenia poprzeczne zdjęcie nr 13
Stężenia poprzeczne zdjęcie nr 14

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Stężenia poprzeczne zdjęcie nr 15

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Stężenia poprzeczne zdjęcie nr 16

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami