Blog

Ciąg impulsów zdjęcie nr 2
09.12.2020

Styki szyn

W artykule znajdziesz:

Styki szyn

Ciąg impulsów zdjęcie nr 3
Styki szyn

Styki szyn, jak poprzednio, należy odsunąć od końców belek i ich dylatacji, a pod stykami ułożyć dłuższe podkładki, aby szyny w tym miejscu miały zapewnione dobre i ciągłe oparcie (program uprawnienia budowlane na komputer).
Zgodnie z normą, dopuszczalne odchyłki wymiarowe zmontowanych konstrukcji jezdni podsuwnicowych mają następujące ograniczenia:
a) wzajemna różnica poziomów główek szyn w jednym przekroju poprzecznym toru jezdnego nie powinna być większa niż 10 mm na podporach i 15 mm w przęśle,
b) różnica poziomów główek szyn na słupach w tej samej osi podłużnej, przy rozstawie słupów b (m), nie może przekroczyć wartości 2/3 b (mm), jak również nie może wynosić więcej niż 10 mm,
c) odchylenie w wymiarze prześwitu toru jezdnego w stosunku do projektu nie może przekraczać ± 5 mm,
d) w płaszczyźnie poziomej odchyłka osi szyny od jej osi teoretycznej nie może być większa niż 2,5 mm,
e) wzajemne przesunięcia czoła szyn w styku, zarówno w kierunku poziomym jak i pionowym, nie mogą wynosić więcej niż 1 mm (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Jakkolwiek wyżej podane liczby określają dopuszczalne odchyłki wymiarów, to jednak w praktyce należy się starać o niewykorzystywanie ich maksymalnych wartości.

W halach przemysłowych, warsztatach i magazynach stosuje się jako przenośniki jednoszynowe wózki podwieszone (podtorowe), zaopatrzone we wciągniki. Są to tzw. wciągarki przejezdne, nazywane również monoresami i demagami.
Całe urządzenie porusza się po dolnych pólkach odpowiednich belek profilowych, stanowiących tor.
Styki belek toru wykonuje się zazwyczaj przez przyspawanie odpowiednich nakładek stalowych do wierzchu górnej półki belki i do spodu półki dolnej. Jako odbojnice, ograniczające zasięg jazdy wózka na końcach toru, stosuje się dwa krótkie kątowniki, przymocowane z obu stron pionowo do środnika dwuteownika, stanowiącego tor jezdny (uprawnienia budowlane).

Do obliczenia belek toru potrzebna jest znajomość schematu obciążenia wózkiem przy jego pełnym udźwigu oraz układu przęseł, wynikającego z warunków podwieszenia toru.
Przy mniejszych urządzeniach można przyjąć obciążenie wózkiem w postaci jednej siły skupionej, ustawionej na belce toru w takim położeniu, aby otrzymać największy moment zginający, według którego dobiera się potrzebny profil całej belki.

Linie wpływowe

Jeśli rozpiętości przęseł toru nie różnią się więcej niż o 20%, to w przybliżeniu największy moment zginający w belce toru można otrzymać przykładając siłę skupioną w odległości 3/7 rozpiętości skrajnego przęsła od skrajnej podpory (program egzamin ustny).
Dokładniejsze wyniki uzyskuje, według wytycznych podanych na początku. W innych przypadkach należy obliczyć największy moment zginający za pomocą linii wpływowych.
W obliczeniach wytrzymałościowych torów jednoszynowych na prostych odcinkach torów przyjmuje się do obciążeń pionowych współczynnik dynamiczny cp = 1,1-7-1,2, przy czym większa wartość odnosi się do przypadku wyposażenia wózka w kabinę sterowniczą (opinie o programie).

Wskaźnik wytrzymałości belki profilowej toru przyjmuje się do obliczeń zmniejszony o 10%, mając na uwadze zużycie dolnych półek toru wskutek jego eksploatacji. Wobec braku usztywnień poprzecznych toru w polach między jego podporami może zaistnieć stan utraty płaskiej postaci zgięcia profilowej belki toru, co wymaga uwzględnienia przy sprawdzaniu naprężeń w belce stalowej (segregator aktów prawnych).
Trzeba jeszcze zwrócić uwagę na odcinki toru zakrzywionego w planie, który w tych miejscach jest nie tylko zginany, ale i skręcany, a poza tym występują tu siły poziome od reakcji obrzeży kół przy zmianie kierunku ruchu.

Jeśli wózek ma większy udźwig i prędkość poruszania się, to należy przeprowadzić dokładne obliczenia statyczne takiego układu, przy czym w braku bliższych danych można określić wartości wyjściowych sił poziomych na podstawie normy.
Konieczne jest też obliczenie uchwytów, mocujących tor do konstrukcji budynku, na siły pionowe, poziome i ewentualnie momenty zginające (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Ciąg impulsów zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Ciąg impulsów zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Ciąg impulsów zdjęcie nr 8 Ciąg impulsów zdjęcie nr 9 Ciąg impulsów zdjęcie nr 10
Ciąg impulsów zdjęcie nr 11
Ciąg impulsów zdjęcie nr 12 Ciąg impulsów zdjęcie nr 13 Ciąg impulsów zdjęcie nr 14
Ciąg impulsów zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Ciąg impulsów zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Ciąg impulsów zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami