Blog

Praktykę miałem głównie przy autostradach zdjęcie nr 2
23.02.2023

Suszenie i ogrzewanie powierzchni

W artykule znajdziesz:

Praktykę miałem głównie przy autostradach zdjęcie nr 3
Suszenie i ogrzewanie powierzchni

W temperaturach ujemnych konieczne jest osuszenie i ogrzanie podłoża, np. za pomocą agregatów grzewczych. Suszenie i ogrzewanie powierzchni pionowych można prowadzić stosując bezpośredni nadmuch gorących gazów. Powierzchnie poziome należy suszyć przy zastosowaniu systemu pokryw blaszanych, zgodnie ze wskazówkami. Suszenie i ogrzewanie podłoża wykonuje się stopniowo. Wielkość ogrzewanej powierzchni zależy od rodzaju zastosowanego agregatu grzewczego. Na czas ogrzewania ma również duży wpływ temperatura otoczenia. Proces ten można uważać za zakończony, jeżeli przy dotknięciu podłoża ręką nie wyczuwa się wilgoci, a powierzchnia betonu nie ziębi (program uprawnienia budowlane na komputer).

Osuszane partie podłoża należy natychmiast gruntować, nakładając roztwór za pomocą miękkiej szczotki dekarskiej i starannie wcierając go w podłoże. Jeżeli powierzchnie są poziome, to nie można stosować zbyt dużych ilości roztworu gruntującego, aby nie dopuścić do tworzenia się kałuż tego materiału. Po zagruntowaniu podłoże powinno schnąć przez 12-24 godzin, tak aby przy lekkim dotknięciu nie brudziło ręki (czas schnięcia zależy od warunków atmosferycznych) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Czas schnięcia podłoża zagruntowanego roztworem asfaltowym można skrócić do kilkunastu minut, osuszając je ciepłym powietrzem, pobieranym z agregatu grzewczego. Nie wolno suszyć zagruntowanych podłoży agregatami płomieniowymi, np. Pulsopylem. Jeśli w dokumentacji przewidziano wykonanie izolacji przeciwwilgociowych smołowych, podłoże nie wymaga wcześniejszego gruntowania (uprawnienia budowlane).

Izolacje powłokowe asfaltowe należy wykonywać z lepiku asfaltowego bez wypełniaczy, stosowanego na gorąco. W temperaturze do 0°C dopuszcza się wykonywanie powłok asfaltowych bez dodatkowego ogrzewania podłoża. W temperaturach poniżej 0°C podłoże należy podgrzewać. Lepik podgrzany do temperatury 180°C należy dostarczać na miejsce wykonywania robót w wiadrach umieszczonych w termosach. Wiadra aż do chwili zużycia lepiku powinny pozostawać w termosach dla zmniejszenia strat ciepła (program egzamin ustny).

Lepik należy nanosić na podłoże szczotkami dekarskimi, rozprowadzając go warstwą grubości 1,5-2 mm. Powierzchnię warstwy lepiku należy natychmiast wygładzić za pomocą metalowej packi, równocześnie ogrzewając ją muskającym płomieniem benzynowej lampy lutowniczej (opinie o programie).

Powłoka asfaltowa

Po wykonaniu i wygładzeniu pierwszej warstwy powłoki należy szybko nanieść drugą warstwę lepiku i jej powierzchnię również wygładzić w podany wyżej sposób. Łączna grubość powłoki asfaltowej z lepiku powinna wynosić 3-4 mm. Nie należy używać lepiku, którego temperatura spadła poniżej 120°C. Krzepnący lepik należy powtórnie podgrzać, po czym można go stosować ponownie (segregator aktów prawnych).

Powłoka asfaltowa po wykonaniu nie wymaga dodatkowej pielęgnacji. Jeśli stanowi ona izolację pionową ścian podziemnych, należy chronić ją przed gwałtownymi uderzeniami, np. kamieni czy twardych przedmiotów, aby nie została uszkodzona. Powłoka asfaltowa w ujemnych temperaturach jest bowiem stosunkowo krucha i łatwo pęka. Wykopy należy zasypywać ziemią w stanie sypkim, nie może być grudek i kamieni.

Izolacje powłokowe smołowe należy wykonywać z lepiku smołowego bez wypełniaczy. Podłoża pod powłoki smołowe nie wymagają oddzielnego gruntowania. Za grunt uważa się pierwszą warstwę powłoki smołowej. Powłoki te należy nakładać na czyste i suche podłoże betonowe lub na gładź cementową, przygotowane zgodnie ze wskazówkami.

Warunki i sposób wykonywania powłok smołowych w zimie są podobne jak dla powłok asfaltowych, z tym że lepik smołowy należy podgrzewać do temperatury ok. 150°C. Po obniżeniu się temperatury lepiku do 100°C wymaga on powtórnego podgrzania (promocja 3 w 1).

W warunkach zimowych ogranicza się wykonywanie izolacji przeciwwilgociowych papowych do izolacji poziomych fundamentów, ścian itp., układanych luzem lub częściowo przyklejonych do podłoża w celu zabezpieczenia przed przesuwaniem papy w toku dalszych prac budowlanych.

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Praktykę miałem głównie przy autostradach zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Praktykę miałem głównie przy autostradach zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Praktykę miałem głównie przy autostradach zdjęcie nr 8 Praktykę miałem głównie przy autostradach zdjęcie nr 9 Praktykę miałem głównie przy autostradach zdjęcie nr 10
Praktykę miałem głównie przy autostradach zdjęcie nr 11
Praktykę miałem głównie przy autostradach zdjęcie nr 12 Praktykę miałem głównie przy autostradach zdjęcie nr 13 Praktykę miałem głównie przy autostradach zdjęcie nr 14
Praktykę miałem głównie przy autostradach zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Praktykę miałem głównie przy autostradach zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Praktykę miałem głównie przy autostradach zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami