Blog

Masa równoważnego układu zdjęcie nr 2
30.05.2018

Szybki rozwój infrastruktury

W artykule znajdziesz:

Szybki rozwój infrastruktury


W związku z szybkim rozwojem infrastruktury w naszym kraju zwiększyła się ilość wiaduktów, które cechują się powtarzalnością nie tylko przy projektowaniu, ale również wykonawstwie. Obecnie wobec wznoszonych obiektów stawiane są wysokie wymagania. Oprócz wysokiej trwałości oczekuje się również stosunkowo krótkiego czasu prowadzenia robót budowlano-montażowych oraz racjonalnie niskiej ceny. Zdecydowanie najbardziej typowymi rodzajami mostów autostradowych są konstrukcję sprężone oraz zespolone, które najczęściej się obiektami dwuprzęsłowymi.


Konstrukcją zespoloną nazywana jest konstrukcją będąca wynikiem połączenia dwóch elementów, do których wykonania zastosowano materiały konstrukcyjne różniące się parametrami fizycznymi. W rodzimy budownictwie najczęściej wykonywane są dwa typy konstrukcji zespolonych – beton z betonem sprężonym oraz beton ze stalą. Przekrój zespolone może powstać wyłącznie wtedy, gdy zagwarantowane jest efektywne zespolenie części składowych. W tym przypadku o jakości zespolenia decydują sworznie. Generalnie idea konstrukcji sprężonych bazje na mimośrodowym przyłożeniu siły poziomej, wywołującej stan naprężenia, który jest przeciwny do stanu wywołanego przez ciężar własny i różnego rodzaju obciążenia użytkowe.


W Polsce pierwszy most kablobetonowy wybudowano w 1953 roku. To typowa konstrukcja płytowa, której rozpiętość przęsła wynosi 2,6m. Dopiero na przełomie lat 50. i 60. stworzono poważniejsze konstrukcje kablobetonowe, takie jak most Młyński w Bydgoszczy, most Portowy w Szczecinie czy most przez Motławę w Gdańsku. W latach 70. powstało kilkadziesiąt mostów sprężonych, w których rozpiętość pojedynczego, najdłuższego przęsła wyniosła 75m. W 1973 roku w Polsce wdrożono krajowy system kabli i zakotwień ze splotów siedmiodrutowych. Jednak dopiero w latach 90. zaczęto konstruować odważniejsze realizacje mostów kablobetonowych. Obecnie jest to rozwiązanie bardzo popularne, które zostało wprowadzone do polskich biur projektowych na stałe.

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Masa równoważnego układu zdjęcie nr 3
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Masa równoważnego układu zdjęcie nr 4
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Masa równoważnego układu zdjęcie nr 7 Masa równoważnego układu zdjęcie nr 8 Masa równoważnego układu zdjęcie nr 9
Masa równoważnego układu zdjęcie nr 10
Masa równoważnego układu zdjęcie nr 11 Masa równoważnego układu zdjęcie nr 12 Masa równoważnego układu zdjęcie nr 13
Masa równoważnego układu zdjęcie nr 14

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Masa równoważnego układu zdjęcie nr 15

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Masa równoważnego układu zdjęcie nr 16

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami