Blog

16.09.2021

Tektura filcowa

W artykule znajdziesz:

Tektura filcowa

Tektura filcowa

Wkładkę w papie uważać należy za nośnik masy bitumicznej impregnacyjnej.
Papa składa się zatem z wkładki tekturowej impregnowanej masą bitumiczną i obustronnych powłok. Powłoki składają się z twardej masy bitumicznej, zawierającej niekiedy wypełniacz (program uprawnienia budowlane na komputer).
Ponadto z obu stron papa posiada posypkę, od strony zewnętrznej gruboziarnistą, a od strony spodniej drobnoziarnistą.

Do wyrobu pap smołowych stosowana jest tzw. tektura surowa, zaś do pap asfaltowych używa się tektury wyższego gatunku (tektura filcowa).
Surowcami do wyrobu tektury są makulatura, szmaty bawełniane i wełniane, lniane, celuloza drzewna nie bielona, odpadki przemysłu celulozowego (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Ścier drzewny, słoma lub włókno torfowe uważane są za dodatki mało wartościowe.
Tektury produkowane są w pasmach szerokości 1 m, o dowolnych długościach.

Do wyrobu pap używanych do krycia dachów i do celów izolacyjnych stosuje się prawie wyłącznie tektury nr 100 i 150. Tektura nr 80 używana jest tylko wyjątkowo.
Tektura filcowa jest jakościowo lepsza, gdyż zawiera więcej wełny niż tektura surowa.
Prócz tektury stosowane są jako wkładki również tkaniny z włókien roślinnych, takich jak juta, konopie, bawełna, len.
W powszechnym użyciu są tkaniny jutowe, zarówno ze względu na ich niską cenę, jak i łatwość otrzymania (uprawnienia budowlane).

Wymagania techniczne dotyczące tkanin jutowych są następujące:
- ciężar 1 m2 tkaniny od 320 do 350 g,
- średnia grubość tkaniny od 0,55 do 0,65 mm.

Jako masę impregnacyjną stosuje się przy papach asfaltowych miękkie asfalty ponaftowe o temperaturze mięknienia P. i K. 30-40°C i penetracji 150° w temperaturze 25°C. Asfalty te stosuje się bez domieszek, gdyż ich zadaniem jest jedynie impregnacja tektury, wypełnienie porów i otoczenie włókien powłoką asfaltową. Czyni to papę nieprzepuszczalną dla wody i zwiększa jej wytrzymałość mechaniczną (program egzamin ustny).
Przy papach smołowych stosuje się mieszanki paku ze smołą o temperaturze mięknienia K. S. poniżej 40°C i o zawartości części lotnych do 250cC poniżej 5%.
Jako masy powłokowe stosuje się do pap asfaltowych twardsze gatunki asfaltów lub też kompozycje asfaltów ponaftowych z asfaltami naturalnymi (Trinidad, Gilsonit). Stosuje się również wartościowe dodatki podnoszące jakość papy, np. paki tłuszczowe.

Masy powłokowe smołowe

Do mas powłokowych dodawany jest często wypełniacz o bardzo drobnym przemiale.
Masy powłokowe smołowe składają się z miękkiego paku (zwykle mieszaniny paku ze smołą) najczęściej z wypełniaczem, który zagęszcza i uodpornia masę od spływania i zabezpiecza ją przed starzeniem się (opinie o programie).
Posypka stanowi powierzchniowe wykończenie papy. Zadaniem posypki jest zwiększenie wytrzymałości mechanicznej powierzchni papy, zabezpieczenie przed sklejeniem się przy magazynowaniu, częściowo również ochrona przed wpływami czynników atmosferycznych i promieni słonecznych.

Jako posypka służyć może czysty ostry piasek. Dla pap wyższych gatunków stosuje się zmielony talk, miękkie łupki, a często zmielone minerały barwne.
Na posypki utrudniające sklejanie papy używa się głównie talku lub łupku (segregator aktów prawnych).

Papę można produkować w urządzeniach dwojakiego rodzaju:
- o ruchu periodycznym, typu rewolwer owego,
- o ruchu ciągłym, w tzw. automatach systemu taśmowego. Schemat produkcji pap smołowych w urządzeniach systemu rewolwerowego.

Z kotła wlewa się masę do wanny. W wannie tej wmontowanych jest 5 wałków na wspólnej obracającej się osi.
Z rolki nawija się tekturę surową najpierw na wałek zanurzony w smole. Wałek ten stopniowo się zanurza i przesuwa w kierunku odwrotnym do strzałki zegara, dzięki czemu tektura nasyca się masą impregnacyjną (promocja 3 w 1).

Podczas nawijania tektury na wałek z wałka odwija się pasmo zaimpregnowanej już papy i przechodzi na podgrzewane walce, które wyciskają nadmiar masy, po czym papa jest nawijana na wałek. Ponad tym wałkiem mieści się zbiornik z suchym przesianym piaskiem, którym posypuje się pasmo nawijanej papy. Nawinięty zwój papy przenosi się w inne miejsce, skąd przewija się go na rolki o wymiarach handlowych (szerokość 1 m i długość 10 m).

Najnowsze wpisy

03.05.2024
Kierownik robót budowlanych

Kierownik robót budowlanych to zawód, który często mylony jest z podobnym stanowiskiem, mianowicie z kierownikiem budowy. W związku z tym,…

30.04.2024
Porady przed egzaminem ustnym na uprawnienia budowlane

Przygotowanie się do egzaminu ustnego na uprawnienia budowlane wymaga - poza koniecznością gruntownego przejrzenia wiadomości i ich przyswojenia - nabycia…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami