Blog
Trafność obranej wysokości
W artykule znajdziesz:
Jak istotną rolę odgrywa osiągnięte w ten sposób złagodzenie perspektywiczne rozpiętości historycznych skal, niech świadczy analiza widoczności PKN jako tła starych Warszawy: pałacyku Ostrogskich (dziś Instytut Chopina), kościoła św. Krzyża oraz hotelu „Warszawa" położonych odpowiednio na linii Skarpy, na ciągu Krakowskie Przedmieście - Nowy Świat oraz na ciągu Mazowiecka - plac Warecki - Szpitalna (program uprawnienia budowlane na komputer). Przy wyborze punktu obserwacji na wybrzeżu praskim, w okolicy przyczółka mostu średnicowego (a więc w rejonie stadionu Dziesięciolecia i centralnego dworca rzecznego) stosunek rzutów perspektywicznych obiektów o równej wysokości usytuowanych na czterech wymienionych głębokościach (Skarpa, Nowy Świat, plac Warecki, plac Stalina) wyniósłby 1,2 : 1 : 0,8 : 0,6 (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Tak więc wysokość PKN ulega prawie dwukrotnemu skrótów i perspektywicznemu w stosunku do zabytków Skarpy i skrótowi o 40% w stosunku do historycznych pionów trasy Zamek-Belweder. Ta optyczna redukcja wysokości pogłębia się jeszcze dzięki różnicy poziomów punktu obserwacji i posadowienia wszystkich wymienionych obiektów. Ponieważ znajdują się one na wysokości 25-30 m ponad horyzontem, przeto obiekty pierwszoplanowe „wyrastają" optyeznic na piedestale Skarpy - leżące zaś wgłębi „chowają się“ za jej krawędź, tym bardziej tracąc na wysokości (uprawnienia budowlane).
Uwzględnienie tak wydatnego efektu perspektywicznego wykazuje całkowitą bezpodstawność dawnych obaw przed „przytłumieniem" układu istniejącego w razie lokalizacji dużych dominant przy ulicy Marszałkowskiej. Przeciwnie - nakazuje troskę o nadanie naczelnej budowli miasta wymiarów dość znacznych, by mogła odegrać rolę dominującą i organizującą w stosunku do sylwety śródmieścia oglądanej z bliska. Trafność obranej wysokości Pałacu Kultury i Nauki polega właśnie na tym, że właściwie uwzględnione zostały wszystkie wymienione warunki: wieżowiec wszedł do panoram nadrzecznych nie przygniatając jednocześnie pierwszoplanowych zabytków skarpowych, wobec których ulega znacznym skrótom (program egzamin ustny).
Bloki zabudowy
Pełny i całkowicie zakończony efekt PKN w sylwecie miasta nastąpi oczywiście wraz z realizacją nowej zabudowy śródmieścia Warszawy, na której podwyższony gabaryt zostały obliczone wymiary wieżowca. Powstanie wielokondygnacjowych bloków zabudowy centrum, dźwignięcie kilku towarzyszących kilkunastopiętrowych budynków śródmiejskich, uporządkowanie Skarpy i pasa podskarpowego - wszystko to dopełni przeobrażenia sylwety Warszawy, które dokonało się wraz z budową Pałacu (opinie o programie).
Jednakże już dziś panoramy Warszawy, które po wmontowaniu w nie mocnej sylwety wieżowca stały się jeszcze bardziej wyrazistymi kompozycjami, urzekają nas swym swoistym urokiem indywidualnie warszawskim, a zarazem wielkomiejskim. Przybysz docierający do miasta koleją (a może nim być jeden z kilkuset tysięcy pracowników warszawskich mieszkających pod miastem), na przykład z kierunku południowo-wschodniego, już gdzieś za Międzylesiem spostrzega na horyzoncie daleki zarys miasta, który po przybyciu do Anina - Wawra widzi wyraźnie w całej krasie (segregator aktów prawnych). Spowita w lazurową mgiełkę rysuje się krawędź zabudowy i Skarpy, ponad którą piętrzy się mocna piramida Pałacu Kultury i Nauki. Budowla widziana stąd niemal przekątniowo ujmuje lakonizmem piramidalnej materialnej sylwety rozsiadającej się krzepko na terenie i liniach szeregowej zabudowy. Z równego zarysu miasta wystrzelają jedynie wierzchołki wież i dachów brył świątynnych. Niedaleko od bryły Pałacu wynurza się ścięty kontur hotelu „Warszawa“.
Obraz Pałacu organizuje całą sylwetę miasta, stanowi o jej istnieniu jako wyrazistej całości, wydobywa wartości sylwetowe Starej Warszawy. Po obrazach zabudowy podmiejskiej, pejzażach dalekiego Grochowa i centralnej Pragi pociąg wbiega na estakadę wiodącą go na most średnicowy (promocja 3 w 1). Wychodząc nagle na przestwór doliny Wisły zatrzymujemy wzrok urzeczeni nowym i najświetniejszym na pewno widokiem - panoramą śródmieścia rysującą się przedmiotowo, zmysłowo, w całej dotykalnej krasie przyrody i architektury wielkiego miasta.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32