Blog

10.07.2021

Transport asfaltu

W artykule znajdziesz:

Transport asfaltu

Transport asfaltu

Przed dalszą przeróbką bębny z asfaltem są otwierane bądź przez wycięcie dna, bądź przez przecięcie płaszcza i wycięcie obu denek. Opróżnienie bębnów jedynie przez obcięcie dna jest możliwe tylko w zakładach posiadających urządzenia do wytapiania asfaltów, ogrzewane parą. W razie braku takich urządzeń otwiera się bęben przez obcięcie obu denek oraz rozcięcie i rozwinięcie płaszcza bębna (program uprawnienia budowlane na komputer).

Wydobyty z opakowania asfalt rąbie się siekierą na mniejsze bryły. Sposób ten nie nasuwa żadnych trudności przy asfaltach o małych penetracjach, a przy asfaltach miękkich jest praktycznie możliwy tylko w okresie zimowym, gdyż w lecie rozmiękły asfalt silnie przylega do blachy bębna i nie daje się oddzielić. Dla umożliwienia oddzielenia asfaltu od blachy stosuje się w tym przypadku często oziębianie asfaltu przez zanurzanie bębnów do wody na całą noc (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Transport asfaltu w bębnach i otwieranie opakowania asfaltów wymagają nie tylko dużo pracy, lecz również powoduje zupełne niszczenie i marnowanie blachy z opakowań.
Drugim sposobem transportu i dostawy asfaltu jest dostawa w cysternach. Sposób ten, jakkolwiek nie posiada wad i niedogodności dostaw w bębnach, wymaga jednak specjalnych urządzeń.

Do transportu asfaltu stosowane są tzw. cysterny-termosy z grubą izolacją termiczną dookoła płaszcza zbiornika cysterny oraz rur spustowych. Wewnątrz cysterny umieszczone są dość gęsto rury grzewcze na parę, o niewielkiej średnicy i dużej powierzchni (uprawnienia budowlane). Rury te nie tylko otaczają płaszcz, lecz również wykształcone jako otuliny - ogrzewają krany i rury spustowe.
Transport asfaltu odbywa się w cysternach-termosach dlatego, aby dostarczony do wytwórni asfalt znajdował się w stanie płynnym gorącym. Przy napełnieniu cysterny asfaltem o temperaturze powyżej 200°C i przewozie, trwającym 2-3 dni, asfalt dochodzi do odbiorcy w temperaturze powyżej 120°C, co umożliwia łatwe opróżnienie cysterny i dalszą manipulację asfaltem bez konieczności podgrzewania go (program egzamin ustny).

Transport paku

Obok cystern-termosów istnieje możliwość transportu asfaltu w cysternach nieizolowanych, zaopatrzonych jednak w instalację grzewczą o dużej powierzchni, umożliwiającą roztopienie i ogrzanie asfaltu do temperatury płynności (100-^140oC) w możliwie krótkim czasie. Cysterny nie- izolowane są znacznie mniej kosztowne od cystern-termosów, dzięki czemu uzyskuje się pewne oszczędności na środkach transportu, jednak z drugiej strony ilość pary, potrzebnej do ogrzania asfaltu w cysternie nieizolowanej, jest tak duża, że odbiór asfaltu w nieizolowanych cysternach możliwy jest jedynie w zakładach posiadających większe kotłownie oraz dysponujących parą odlotową o wysokiej temperaturze (ok. 150°C).

Przesyłanie smoły w beczkach opłaca się jedynie przy bardzo małych dostawach na niewielkie odległości (opinie o programie). Średnie nawet zakłady przemysłowe odbierają smołę wyłącznie w cysternach. Bardzo stroma krzywa wiskozy smoły umożliwia dostawę smół w cysternach nieizolowanych, posiadających urządzenia grzewcze o niewielkiej stosunkowo powierzchni.
Smoła ogrzana do temperatury 50-r-80°C jest z reguły dostatecznie płynna i nadaje się do przepompowywania. Praktykowane w małych wytwórniach ogrzewanie smoły i asfaltów w cysternach bezpośrednio ogniem jest surowo zakazane przez przepisy przeciwpożarowe PKP.

Paki o niskich temperaturach mięknienia są przesyłane w bębnach lub na małe odległości w cysternach, podobnie jak asfalty. Paki twarde temperaturze mięknienia powyżej 80°C są odlewane w bloki i transportowane luzem. Transport paku nie nastręcza zatem trudności (segregator aktów prawnych).
Produkty twarde, o wysokich temperaturach topnienia jak np. asfalty, których temperatura mięknienia według metody P. i K. wynosi nie niżej 70°C, oraz paki o temperaturze topnienia wg K. S. powyżej 80°C nadają się zarówno do transportu, jak i do magazynowania luzem.

Nie należy tych produktów (nawet w bębnach) magazynować na otwartym powietrzu, gdyż z jednej strony zarówno asfalty, jak i paki nagrzewają się silnie od słońca, co w efekcie powoduje ich mięknienie i wyciekanie z dziurawych bębnów, z drugiej zaś strony opady atmosferyczne wywołują szkodliwe zwiększenie zawartości wilgoci (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami