Blog

Produkcja rur zdjęcie nr 2
16.02.2022

Transport materiałów plastycznych

W artykule znajdziesz:

Produkcja rur zdjęcie nr 3
Transport materiałów plastycznych

Transport materiałów plastycznych jest całkowicie zmechanizowany ze względu na specyficzne właściwości tych materiałów. Do transportu służą pojazdy samowyładowcze w postaci samochodowych wywrotek wannowych (np. SW-6), pojemników obrotowych na samochodach, mieszalników i betoniarek samochodowych (program uprawnienia budowlane na komputer). Budownictwo nasze nie ma natomiast terenowych wózków wannowych do transportu w obrębie placu budowy.

Elementy wyposażeniowe stanowią największą liczebnie grupę przewożonych ładunków. Z punktu widzenia mechanizacji transport tych materiałów wiąże się z jednostkami ładunkowymi w postaci kontenerów, skrzyń albo palet (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Do przewozu niektórych materiałów wyposażeniowych służy naczepa kontenerowa ogólnego przeznaczenia NK-20 z kontenerem 150-1C. Przewidywane jest stosowanie kontenerów specjalnych, np. płytowych do stolarki, ceramiki budowlanej, materiałów instalacyjnych i innych wyposażeniowych (uprawnienia budowlane). Maszyny i urządzenia mogą być przewożone transportem drogowym lub szynowym. Wybór rodzaju transportu zależy od odległości przewozu, konstrukcji układu jezdnego, masy maszyny i jej gabarytów, liczby i jakości posiadanych pojazdów, możliwości ich uzyskania, stanu dróg, pory roku itp. Przy wyborze rodzaju transportu należy ponadto kierować się zasadą jak najmniejszego demontażu maszyny do transportu oraz najkrótszego czasu przebywania w transporcie (program egzamin ustny).

Transport drogowy maszyn budowlanych może odbywać się:

  • własnym napędem (maszyny samobieżne),
  • przez holowanie,
  • na przyczepach i naczepach samochodowych.

Transport własnym napędem jest z punktu widzenia organizacji pracy najprostszy i zwykle najtańszy, jednak na większe odległości może on być stosowany tylko w odniesieniu do maszyn na podwoziach samochodowych, bądź na specjalnych podwoziach kołowych umożliwiających ich jazdę z prędkością powyżej 20 km/h (opinie o programie).

Maszyny wolnobieżne

Maszyny wolnobieżne dopuszczone do ruchu drogowego, których maksymalna prędkość nie przekracza 25 km/h nie powinny być transportowane własnym napędem na odległość większą niż 35 km (czas transportu maszyny nie powinien przekraczać 2 h). Maszyny samojezdne na podwoziu gąsienicowym o własnym napędzie nie powinny same przejeżdżać na odległość większą niż 1-2 km (segregator aktów prawnych).

Transport przez holowanie stosowany jest dla maszyn na ogumionych podwoziach kołowych, nie posiadających własnego napędu oraz dla maszyn kołowych wolnobieżnych, przystosowanych do holowania. Połączenie ciągnika z holowaną maszyną powinno być sztywne, połączenie elastyczne może być stosowane wtedy, jeżeli holowana maszyna ma całkowicie sprawne hamulce i urządzenia kierownicze. Holowana maszyna nie powinna przekraczać dopuszczalnej skrajni drogowej oraz nacisków na oś.

Transport maszyn na specjalnych przyczepach i naczepach samochodowych jest stosowany przy odległościach transportu do 100-^-200 km (przy większych odległościach bardziej opłacalny staje się transport szynowy). Transport ten wymaga często demontażu maszyn. Transport niektórych typów żurawi wieżowych może odbywać się w stanie częściowo zmontowanym na specjalnych wózkach, gdy przewiduje to dokumentacja techniczno-ruchowa maszyny.

Stan mechanizacji procesu transportu poziomego na placu budowy jest niezadowalający. Występuje znaczny udział pracy ręcznej, a stosowane dość przypadkowe maszyny nie odpowiadają warunkom mechanizacji tych prac(promocja 3 w 1). Do mechanizacji transportu poziomego na placu budowy konieczne są przede wszystkim terenowe wózki podnośnikowe z wymiennymi osprzętami lub nośniki osprzętów, umożliwiające prace ładunkowe oraz przemieszczanie ładunków w warunkach terenowych takich, jakie występują na placu budowy. W przeważającej większości najbardziej przydatne są wózki o ładowności 2-3 z napędem na jedną lub dwie osie (potrzebne obydwie odmiany, zależnie od warunków terenowych budowy). Ponadto potrzebne są również wózki o większej ładowności (powyżej 3 t) do przeładunku elementów o większej masie.

Najnowsze wpisy

13.11.2025
Produkcja rur zdjęcie nr 4
Jakie będą budynki przyszłości – drukowane, modułowe, zeroemisyjne

Budynki przyszłości coraz mniej przypominają tradycyjne konstrukcje, które znamy z naszych miast i osiedli. Rozwój technologii, presja klimatyczna, rosnące koszty…

13.11.2025
Produkcja rur zdjęcie nr 5
Zalety prefabrykacji w budownictwie – dlaczego technologia prefabrykowana zmienia współczesne budownictwo

Prefabrykacja w budownictwie od kilku lat przeżywa intensywny rozwój, stając się jednym z kluczowych kierunków modernizacji sektora konstrukcyjnego (segregator na…

Produkcja rur zdjęcie nr 8 Produkcja rur zdjęcie nr 9 Produkcja rur zdjęcie nr 10
Produkcja rur zdjęcie nr 11
Produkcja rur zdjęcie nr 12 Produkcja rur zdjęcie nr 13 Produkcja rur zdjęcie nr 14
Produkcja rur zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Produkcja rur zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Produkcja rur zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami