Blog

Ramy drewniane zdjęcie nr 2
16.02.2022

Transport materiałów sztukowych

W artykule znajdziesz:

Ramy drewniane zdjęcie nr 3
Transport materiałów sztukowych

Najpopularniejszym opakowaniem materiałów sproszkowanych są worki. Transport w workach powinien być w dużym stopniu zmechanizowany. Odbywa się on w wagonach krytych, a po przeładunku - samochodami skrzyniowymi (program uprawnienia budowlane na komputer). W powszechniejszym użyciu brakuje jednostek ładunkowych; w transporcie zewnętrznym pojawiły się jako palety w latach ubiegłych. Paletyzacja jest punktem wyjścia dalszej mechanizacji transportu cementu workowanego, a mianowicie zastosowania kontenerów wielkich, nie wymagających przewozu w wagonach krytych (np. kontenery ISO-1C o ładowności 20 t). Konteneryzacja jest również warunkiem zmechanizowania przewozów wapna, dla których przewiduje się kontenery specjalne o ładowności 5 t (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Transport materiałów zbrylonych i kawałkowych odbywa się dotychczas przeważnie pojazdami uniwersalnymi (samowyładowczymi); w transporcie kolejowym wapno dostarczane jest wagonami-wapniarkami, których rozładunku dokonuje się ręcznie (uprawnienia budowlane).

Do przewozu gruzu lub podobnych ładunków stosowane dotychczas jednostki transportu wystarczają, natomiast do transportu wapna palonego nie odpowiadają nie tylko postępowi techniczno-ekonomicznemu, ale przede wszystkim warunkom bezpieczeństwa i higieny pracy. Ten stan rzeczy przyspieszył wprowadzenie kontenerów w przewozach wapna; początkowo o ładowności 3,5 t, obecnie, podobnie jak dla kruszyw, przygotowywana jest przez Transbud konteneryzacja przewozów wapna w ramach KST (Kontenerowy System Transportowy), w kontenerach specjalnych o ładowności 5 i 20 t. Transport materiałów sztukowych odbywa się uniwersalnymi pojazdami skrzyniowymi ogólnego przeznaczenia, o zróżnicowanej ładowności, przystosowanymi do przewozu różnorodnych ładunków (program egzamin ustny).

Większość materiałów sztukowych kwalifikuje się do transportu w jednostkach ładunkowych; największe zastosowanie mają palety, opinki i pojemniki. Jednostki ładunkowe wymagają wyposażenia pojazdów w żurawiki samochodowe, które zapewniają pełną mechanizację robót, przy jednoczesnym zachowaniu niezależności pracy stacjonarnych, a nawet przejezdnych maszyn i urządzeń ładunkowych (opinie o programie).

Materiały sztukowe mogą być również transportowane bez opakowania pojazdami samozaładowczymi, przystosowanymi do dużych pojemników odpowiadających ładowności pojazdu, z możliwością zdejmowania i załadowania pojemnika ładunkowego za pomocą własnych urządzeń (w tym również z bezpośrednim załadowaniem cegłą odbieraną wprost z cegielni).

Transport prefabrykatów

Ze względu na specyfikę przewozu i dobór środków transportowych, wielkowymiarowe elementy prefabrykowane dzielą się na trzy grupy:

  • elementy przewożone w pozycji pionowej (płyty ścienne) lub poziomej (płyty stropowe),
  • elementy przestrzenne (np. kabiny sanitarne, biegi schodowe, bloki wentylacyjne),
  • elementy długie, głównie do obiektów przemysłowych (belki, słupy) (segregator aktów prawnych).

Elementy przestrzenne oraz wielkopłytowe przewożone w pozycji pionowej wymagają pojazdów z obniżonym poziomem platformy w celu uniknięcia przekroczenia wysokości skrajni drogowej oraz zapewnienia właściwej stateczności załadowanego pojazdu. Osprzęt mocujący prefabrykaty powinien zapewniać odpowiednie podparcie przewożonych elementów z dołu i z boków oraz ochronę przed przesuwaniem się w czasie jazdy i umożliwiać rozładowywanie elementów w dowolnej kolejności.

Do transportu długich prefabrykatów stosuje się pojazdy z wydłużoną platformą ładunkową, umożliwiającą podparcie obu końców elementów. Zalecane są pojazdy z wszystkimi osiami skrętnymi i innymi urządzeniami zapewniającymi odpowiednią zwrotność w ruchu miejskim. Osprzęt do mocowania prefabrykatów powinien gwarantować odpowiednie ich podparcie i zabezpieczać przed przesunięciami w czasie jazdy (promocja 3 w 1).

Do przewozu prefabrykatów służy przede wszystkim zestaw składający się z ciągnika siodłowego i naczepy, a w mniejszym zakresie zestaw złożony z ciągników balastowych i przyczep niskopodłogowych.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Ramy drewniane zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Ramy drewniane zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Ramy drewniane zdjęcie nr 8 Ramy drewniane zdjęcie nr 9 Ramy drewniane zdjęcie nr 10
Ramy drewniane zdjęcie nr 11
Ramy drewniane zdjęcie nr 12 Ramy drewniane zdjęcie nr 13 Ramy drewniane zdjęcie nr 14
Ramy drewniane zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Ramy drewniane zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Ramy drewniane zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami