Blog

Budujemy autostrady zdjęcie nr 2
02.12.2020

Układ nośny nabrzeży na słupach

W artykule znajdziesz:

Układ nośny nabrzeży na słupach

Budujemy autostrady zdjęcie nr 3
Układ nośny nabrzeży na słupach

Pomost z betonu sprężonego (o łącznej długości 1200 m) spoczywa tu na 3 rzędach pali 0 1,50 m, rozmieszczonych co 9.25 m. Pomost został wykonany w odcinkach prefabrykowanych o długości 25 m, stanowiących płytę grubości 18 cm, spoczywającą na układzie 3 żeber podłużnych i 4 poprzecznych. Interesującą konstrukcję sprężoną ma również dok pływający w Le Havre, na którym wykonano omówione wyżej ciężkie prefabrykaty, użyte do budowy nabrzeży (program uprawnienia budowlane na komputer).

Stanowi on skrzynię pływającą o wymiarach 25,30×33.00 5.CO m wzmocnioną licznymi żebrami - przegrodami. Inny przykład zastosowania betonu sprężonego do kesonów, na którym pokazano przekrój dwupoziomowego mostu drogowo- kolejowego w Abidjan. Ustrój nośny spoczywa na kesonach, posadowionych z kolei na palach (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Konstrukcję kesonu prefabrykowanego sprężonego, o wymiarach 7,50×6,00 m widoczne są tu otwory na umieszczenie głowic pali.

Zastosowano sprężenie dna kesonu oraz cienkich ścianek bocznych (grubości 20 cm); jedną z głównych przyczyn sprężenia była konieczność uzyskania szczelności i rysoodporności ustroju, izolowanego od zewnątrz bitumem z powodu chemicznej agresywności wody. Do sprężenia zastosowano kable systemu BBR-Boussiron o mocy 100 T oraz 30 T. Ciężar kesonu wynosił 520 T, co w przypadku wykonania kesonu na ziemi nastręczałoby duże trudności transportowe. Z tego też względu zanurzano go stopniowo w miarę wykańczania, co pozwoliło zredukować obciążenie estakady produkcyjnej do 1. Zanurzenie to wykonano w 9 fazach obniżając konstrukcję za każdym razem o 40 cm za pomocą odpowiednich dźwigników i zawieszeń (uprawnienia budowlane).

Do jednej z większych konstrukcji kesonowych sprężonych należy tunel pod zatoką w Hawanie. Część tunelu, wykonana w postaci kesonów i opuszczona na dno zatoki, obejmowała 4 kesony o długości po 107,50 m i jeden (centralny) długości 90.00 m. Przekrój poprzeczny kesonu i układ kabli sprężających.

Rurociągi ciśnieniowe

Mieszczą się w nim 4 pasma drogowe o szerokości 3,55 m, zgrupowane po obu stronach ścianki środkowej oraz przylegające do niej 2 chodniki o szerokości 0,90 m. Ścianka ma co ok. 12 m otwory zaprojektowane w celu umożliwienia komunikacji poprzecznej dla pieszych. Kable o mocy 65 T wywołują naprężenia wstępne ok. 20 kG/cm2 (zarówno w kierunku podłużnym jak i poprzecznym) (program egzamin ustny). Kesony po opuszczeniu spoczywają na podłużnych stopach uprzednio betonowanych na dnie, biegnących pod ścianami zewnętrznymi (z przerwami 2-metrcwymi co 10 m).

Zginanie w kierunku podłużnym może więc być tylko następstwem nierównomiernego osiadania gruntu, co obliczeniowo trudne jest do ujęcia. Jedną z głównych przyczyn sprężenia była (jak i w poprzednim przykładzie) wymagana szczelność konstrukcji. Kesony były wykonywane w doku suchym je w czasie zbrojenia sklepienia górnego. Po wykonaniu i zatopieniu doku były one poddawane próbie szczelności i pławności, holowane na miejsce i zanurzane (opinie o programie). Po osadzeniu na dnie, styki kesonów (z odpowiednimi wgłębieniami) były wypełniane betonem w precyzyjnym deskowaniu metalowym, uszczelnionym neoprenem.

Rurociągi ciśnieniowe, stanowiące rozległą dziedzinę zastosowania betonu sprężonego, mogą być składane z rur prefabrykowanych lub wykonywane jako indywidualne obiekty inżynierskie. Rurociąg składany z rur sprężonych systenem Freyssineta w czasie ich układania (Oued Fodda, Algieria). Interesującym przykładem rurociągu ciśnieniowego jest rurociąg doprowadzający wodę do turbin hydroelektrowni w Soverzene (Włochy) (segregator aktów prawnych).

Części pośrednie tych rurociągów, o długości 175 m, są wykonane z rur prefabrykowanych sprężonych. Rury mają średnicę wewnętrzną ok. 2,50 m (co jest dużym osiągnięciem) i grubość ścianki ok. 23 cm, a ich odcinki o długościach 4,50 m, są umieszczone parami w studniach eliptycznych o ściankach wyłożonych warstwą betonu (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

30.06.2025
Budujemy autostrady zdjęcie nr 4
Jak wyciszyć ściany, stropy i instalacje?

Mostki akustyczne to newralgiczne miejsca w każdej konstrukcji budynku fragmenty ścian, stropów czy podłóg, którymi dźwięk może „przeskakiwać” z jednego…

23.06.2025
Budujemy autostrady zdjęcie nr 5
Sylikat czyli materiał na dom

Bogactwo asortymentu silikatowego wykracza daleko poza standardowe kształtki o wymiarach dostosowanych do najpowszechniej stosowanych grubości ścian. W ofercie producentów znaleźć…

Budujemy autostrady zdjęcie nr 8 Budujemy autostrady zdjęcie nr 9 Budujemy autostrady zdjęcie nr 10
Budujemy autostrady zdjęcie nr 11
Budujemy autostrady zdjęcie nr 12 Budujemy autostrady zdjęcie nr 13 Budujemy autostrady zdjęcie nr 14
Budujemy autostrady zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Budujemy autostrady zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Budujemy autostrady zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami