Blog

13.05.2020

Układ przęseł mostu

W artykule znajdziesz:

Układ przęseł mostu

Układ przęseł mostu

Most zaprojektowano z sześciu przęseł:
- jednego przęsła brzegowego nad Bulwarem Kościuszkowskim o rozpiętości podporowej 57 m,
- czterech przęseł głównych o rozpiętości podporowej po 98 m,
- przęsła nad zalewem przy brzegu praskim, o rozpiętości 81 m (program uprawnienia budowlane na komputer). Suma rozpiętości podporowych 5 przęseł między walami była równa 98 X 4 + 81 = 473 m.

Ponieważ szerokość każdego z filarów miała wynosić na poziomie wielkiej wody 3,6 m, przeto rozpiętość w świetle 5 przęseł mostu zawartych między wałami wynosiła 473 - 3,6 • 5 = 455 m.
Układ przęseł uzależniono od zaprojektowanego koryta wód normalnych leżącego przy brzegu warszawskim i mającego szerokość około 200 m. W korycie tym projektowano ustawienie tylko jednego filara, unikając wstawienia drugiego, przez danie dwóch przęseł po 98 m (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Stąd powstała konieczność dodania krótkiego przęsła nad Wybrzeżem Kościuszkowskim, zmniejszającego momenty gnące w pierwszym przęśle nad korytem wód normalnych.

Czwartemu i piątemu przęsłu dano rozpiętości po 98 m, a szóstemu nad zalewem przy brzegu praskim tylko 81 m jako przęsłu skrajnemu, wolnopodpar- temu na przyczółku. Pod piątym przęsłem przechodziło projektowane koryto dojazdu do portu (uprawnienia budowlane).
Profil podłużny jezdni i poziomy dolnych krawędzi belek głównych. Nawierzchnię jezdni zaprojektowano ze spadkiem 0,674° • od brzegu warszawskiego do brzegu praskiego. Najwyższy poziom jezdni nad filarem na brzegu warszawskim miał wynosić 19,62 m, zaś najniższy poziom nad filarem na brzegu praskim 16,43 m.

Dolnym krawędziom belek głównych dano takież pochylenie jak i pomostowi. W piątym przęśle, pod którym przechodzi koryto do portu w odległości 1/4 rozpiętości od lewego filara, projektowano dolną krawędź belek głównych ułożyć na poziomie 12,00 m przyjętym za najniższy poziom pozwalający na żeglugę (program egzamin ustny). W szóstym przęśle poziom dolnej krawędzi miał być niższe.

Ustrój przęseł

Ustrój mostu zaprojektowano z dwóch sześcioprzęslowych belek ciągłych o wysokości zmiennej od 5,00 m w przęsłach do 6.20 m nad filarami.
Belkom głównym dano skosy proste na długości 1/5 rozpiętości przęseł głównych oraz 1/4 rozpiętości przęseł skrajnych.
W każdej z tych belek przewidziano po trzy środniki o grubości zmiennej od 0,30 m do 0,60 m.

Dolnym półkom belek o przekroju trapezowym dano między skosami szerokość 4,10 m i grubość 0,48 m; na skosach szerokość i grubość dolnych półek zwiększono do 4,20 m i do 1,00 m. Górną półkę belek głównych stanowi płyta pomostu (opinie o programie). Belki główne stężono między sobą poprzecznicami - przekroju na osi mostu 0,40 X 1,40 m, rozstawionymi w przęsłach głównych po 5,45 m oś od osi. W przęśle nad Bulwarem Kościuszkowskim, rozstawienie to zmniejszono do 5,25 m. Oprócz tego środniki każdej z belek głównych stężono przeponami, rozstawionymi w odstępach równych dwóm lub trzem polom płyty pomostu. Uzbrojenie belek głównych zaprojektowano ze splotów stali „Isteg” skręconych z dwóch prętów o średnicach 36 mm.
Łożyska.

Na każdym filarze przewidziano cztery łożyska stalowe. Na środkowym filarze między przęsłem trzecim i czwartym zaprojektowano łożyska nieprzesuwne, a na wszystkich pozostałych filarach - łożyska przesuwne. Każdemu łożysku dano przegub kulisty (segregator aktów prawnych). Łożyskom przesuwnym dano po cztery wałki soczewkowe o promieniach powierzchni docisku równych 45 cm. Górnym podstawom łożysk dano wymiary 1,36 X 1,36 m, zaś dolnym 1,44 X 1,44 m.
Na przyczółkach przewidziano ustawienie czterech łożysk przesuwnych o odpowiednio mniejszych wymiarach.

Filary i przyczółki. Oba przyczółki oraz filar na Wybrzeżu Kościuszkowskim były zaprojektowane z par słupów ustawionych na płytach fundamentowych, opartych na palach żelazobetonowych (promocja 3 w 1). Na każdym słupie umieszczone miały być po dwa łożyska w odstępie pozwalającym na ustawienie między nimi dźwigów hydraulicznych do podniesienia przęseł, w razie rewizji łożysk. W ten sposób kształt przyczółków oraz filaru na Wybrzeżu Kościuszkowskim dostosowano ściśle do ich znaczenia konstrukcyjnego.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami