Blog

Sulfokwasy naftowe zdjęcie nr 2
18.02.2021

Warstwa ścieralna

W artykule znajdziesz:

Warstwa ścieralna

Sulfokwasy naftowe zdjęcie nr 3
Warstwa ścieralna

Warstwa ścieralna ma grubość l-h3 cm w nawierzchniach bitumicznych i 5 cm w nawierzchniach betonowych. Jest to warstwa narażona na szybkie zużycie ze względu na przejmowanie bezpośrednio ruchu drogowego oraz wpływ opadów atmosferycznych. Do budowy jej używa się materiałów odznaczających się specjalnymi cechami (jak odporność na ścieranie, nienasiąkliwość itp.).
Warstwa nośna nie narażona jest na bezpośredni wpływ ruchu drogowego, lecz przenosi poprzez warstwę wierzchnią pionowe obciążenia ruchu drogowego; grubość jej waha się od 12 do 22 cm (program uprawnienia budowlane na komputer). Powinna odznaczać się dostateczną przyczepnością do warstwy jezdnej oraz być skutecznie zabezpieczona przed przenikaniem cząsteczek podłoża.

Nawierzchnia na podłożu z gruntów nieprzepuszczalnych oraz gruntów niepewnych i wysadzinowych powinna mieć warstwę odsączającą lub być ułożona na gruncie stabilizowanym (wapnem, cementem).
Znaki drogowe i urządzenia ostrzegawczo-zabezpieczające (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Do urządzeń ostrzegawczo-zabezpieczających drogi publiczne zalicza się: znaki pionowe i na jezdni, pachołki, poręcze i ścianki pełne (balustrady).

Celem urządzeń zabezpieczających jest optyczne prowadzenie ruchu na drogach oraz ostrzeganie jadących przed niebezpieczeństwem stoczenia się pojazdów. Pachołki i poręcze powinny być ustawiane na wysokich nasypach, zaś ścianki pełne w szczególnie niebezpiecznych miejscach (uprawnienia budowlane). Wszystkie urządzenia powinny być widoczne w dzień i w nocy w świetle reflektorów. Urządzenia informacyjne i ostrzegawcze obejmują znaki drogowe określające kierunek jazdy, nazwę miejscowości, przeszkody i niebezpieczeństwa napotykane w czasie jazdy.

Zadrzewienie dróg. Do zieleni przydrożnej zalicza się: drzewa, krzewy oraz trawy. Rozróżnia się zadrzewienia dróg: rzędowe, grupowe oraz ochronne. Drzewa powinny być sadzone poza rowem drogowym lub w pobliżu linii rozgraniczających pas drogowy (program egzamin ustny). Krzewy stosuje się w pasach rozdziału ruchu, poza rowami jako zasłony przeciwśnieżne, przy zabezpieczeniu skarp, uzupełnieniu zadrzewienia ochronnego, jako element ozdobny itp. Trawy służą jako ochrona przed działaniem wód opadowych, wzmacniają skarpy, pobocza, rowy itp. Zieleń przydrożna nie może ograniczać widoczności na łukach oraz w obrębie skrzyżowań i zjazdów.

Przekrój poprzeczny drogi

W klasyfikacji technicznej dróg w Polsce obowiązuje podział na pięć klas. Drogi I, II III, IV i V klasy technicznej są drogami samochodowymi, ich wymiary ustalono na podstawie założeń techniczno-ruchowych wynikających z przyjęcia właściwej szybkości projektowej oraz wymaganej przepustowości drogi (opinie o programie).
Przepustowość drogi jest to największa liczba pojazdów, jaka może przejechać przez określony przekrój poprzeczny drogi w ciągu godziny (w warunkach drogowych i ruchowych optymalnych).

Dla każdej z klas dróg (z uwzględnieniem rzeźby terenu) jest przewidziana odpowiednia szybkość poruszania się pojazdów, zwana szybkością projektową. Stanowi ona podstawę do ustalenia geometrycznych i technicznych wymiarów drogi w planie oraz w przekroju podłużnym i poprzecznym.
Drogi I i II klasy (autostrady i magistrale) są drogami szybkiego ruchu, łączą ważne okręgi gospodarcze i przemysłowe oraz większe zespoły miejskie. Powinny one przebiegać możliwie najkrótszą trasą, jednak z zachowaniem warunków ekonomicznych, omijać miejscowości słabiej zaludnione (poniżej 50 tys. mieszkańców).

Mogą być one włączone do sieci ulic miejskich typu ekspresowego E lub pospiesznego P, jeżeli ruch docelowy to uzasadnia (segregator aktów prawnych).
Droga I klasy jest przeznaczona do szybkiego ruchu, wyłącznie dla pojazdów samochodowych; ma ona odrębne jezdnie dla każdego kierunku ruchu. Jezdnie kierunkowe mogą się znajdować na wspólnej koronie drogi lub stanowić odrębne, oddalone od siebie ciągi komunikacyjne.

Jako zasadnicze cechy tego rodzaju dróg należy wymienić: pełną izolację od zabudowy, skrzyżowania z drogami wszystkich środków komunikacji w różnych poziomach oraz ograniczoną liczbę włączeń ruchu do drogi (co 10-30 km) (promocja 3 w 1). Wyżej wymienione cechy pozwalają osiągać na autostradach duże szybkości przy zachowaniu pełnego bezpieczeństwa ruchu.

Najnowsze wpisy

13.11.2025
Sulfokwasy naftowe zdjęcie nr 4
Jakie będą budynki przyszłości – drukowane, modułowe, zeroemisyjne

Budynki przyszłości coraz mniej przypominają tradycyjne konstrukcje, które znamy z naszych miast i osiedli. Rozwój technologii, presja klimatyczna, rosnące koszty…

13.11.2025
Sulfokwasy naftowe zdjęcie nr 5
Zalety prefabrykacji w budownictwie – dlaczego technologia prefabrykowana zmienia współczesne budownictwo

Prefabrykacja w budownictwie od kilku lat przeżywa intensywny rozwój, stając się jednym z kluczowych kierunków modernizacji sektora konstrukcyjnego (segregator na…

Sulfokwasy naftowe zdjęcie nr 8 Sulfokwasy naftowe zdjęcie nr 9 Sulfokwasy naftowe zdjęcie nr 10
Sulfokwasy naftowe zdjęcie nr 11
Sulfokwasy naftowe zdjęcie nr 12 Sulfokwasy naftowe zdjęcie nr 13 Sulfokwasy naftowe zdjęcie nr 14
Sulfokwasy naftowe zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Sulfokwasy naftowe zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Sulfokwasy naftowe zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami